Aangenaam, Dirk van der Veen

Hier kunnen (nieuwe) forumleden zich voorstellen
Dirkson
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 dec 2021, 08:27
Type Goldwing: GL1000

Aangenaam, Dirk van der Veen

Bericht door Dirkson » 31 dec 2021, 16:40

Goedemiddag op deze oudejaarsdag. Mijn naam is Dirk van der Veen (Dirkson). Ik ben 40 jaar en volgens mij net begonnen aan mijn midlifecrrrr... :shock:
Ik mis mijn GL1000 enorm en zou er graag weer een willen hebben.

Ik ben mijn motor carrière in 2002 begonnen met een GL1000 k0. Ik was gek op CB caferacers maar ben nogal lang (2,10m). Met weinig geld en na veel zoekwerk op marktplaats (bestond net) zag ik voor het eerst de K0. En voor 800,- bij een man in Rijswijk. Geen idee meer hoe hij heette. Wat ik nog weet is dat hij een enorm litteken op zijn zij had overgehouden van een ongeluk waarbij hij in de vangrail terecht was gekomen. Anyway het was een soort roodpaars overgespoten K0 met een gouden bies op de spaakvelgen (ik denk heel strak gepolijste LTD velgen). Via 'Dennis' geloof ik van Oldwings te Akersloot kwam ik aan mijn eerste onderdelen en zag ook voor het eerst andere GL's. Tijdens dat 1ste bezoek aan Dennis had ik al enorm veel geleerd, waar wel en niet op te letten.

Stukje bij beetje heb ik de K0 helemaal in originele staat teruggebracht. In de tussentijd had ik Ger Leermans leren kennen in Veghel waarbij ik wat onderdelen enuiteindelijk een donor GL had gekocht. Kuipwerk was olijfgoud gespoten met blauwe bies en een zwarte tankkap. Geen spatborden, koplamp, zadel, carbs. Een paar gare Marshall dempers eronder en een setje Lester velgen (7? Spaaks gietwielen). De fiets was hartstikke dood maar ik was er helemaal verliefd op geworden en gezien de staat was het niet zonde om hem te verbouwen. De K0 toen volgens mij voor 1750,- verkocht want 2 motoren kostte me teveel centjes.

Na vele uurtjes knutselen had ik een GL1000 "Frankenstein" cafe racer opgebouwd die liep als een tierelier:
- Naar een verhaal van Ger had ik het idee gerkregen om een 1100 motor in te bouwen.
- Een luchthapper door de tank met een eigen gefabriceerde kelk via een stofzuigerslang naar de luchtfiltertrommel (ram air ;)).
- CB350 tellers, koplamp en stuurklem met controlelampjes boven een M-stuurtje.
- Volt meter onder de benzinemeter in de tankklep
- Temperatuurmeter in een zelfgemaakte houder boven de tellers.
- Een VF750F chin spoiler onder de radiateur voor de motor.
- Voorspatbord van de Vehikel oldtimer beurs en achterspatbordje van eigen hand.
- 2 korte open mega ton dempertjes op een zelfgemaakt uitlaatspruitstuk met balanceerpijp.
- Gewoon contactpunten ontsteking en goed gebalanceerde 1000 carbs.

Jaarlijks gingen we met een wisselend groepje vrienden naar de Eiffel om flink aan het gas te trekken op bochtige kronkelende bergweggetjes. Eind van de dag bek af aan de bar van motorcamping "Der Alte Schmiede", de dag te evalueren met mega schnitzels, Weihenstephaner hefeweissbier en spijkerblokken. Ik was de enige op een "oldtimer" maar de GL had altijd veel bekijks en ieder die tegenkwam had er wel een verhaal over te vertellen.
De anderen waren lastig bij te houden op het rechte stuk met hun CBR, ZXR, VFR, Duc's en Z's. Maar in de haarspeldbochten gingen mijn steppies vonkend aan de grond en de megatonnetjes brulden als een jachtvlieger door de duitse bergen als we de bocht uit kwamen (Lekkah :twisted:). We werden zelfs een keer boven aan een berg staande gehouden. Ze hoorden ons al van ver aankomen. Mijn vriend met een Z750 had zijn db killers in zijn tas en ging vrij uit maar de ander met de rode Duc 996 met felgekleurde Termignoni-stickers op zijn carbon pijpen trok alle aandacht. Flinke boete. Die ouwe Honda had het nooit kunnen zijn,
...met die open mega tons..."not for road use" met dikke letters erin geslagen. Ik gelukkig ook vrijuit. De boete hebben we met zn 3en gedeelt en we hadden weer een mooi verhaal erbij.

Terug van de Assen T. Na dik 45 min in een motorfile te hebben gereden had de onsteking van de gloednieuwe Duc van een vriend het begeven. Dik 3 uur langs de weg gezeten op de ANWB wachten. Hij uiteindelijk bij mij achterop. Begaf na 15 min 1 van de bobines het. Bijna 1,5 uur op 2 haperende cylinders, met zijn tweeën naar huis gereden, door de regen in de nacht, 2m vlammen uit de uitlaten ( :roll: ) en het nog gehaald ook. Ongelofelijk. En met een ander setje bobines ging hij weer alsof er niets was gebeurt.

Hij heeft me iig nooit laten staan. Altijd wel een roadfix, maar na een weekend Eiffel jakkeren terug naar huis. Tanken bij de Moerdijkbrug. Ik zet m uit naast de pomp en hoor "TAK". Vreemd? Volgegooid, afgerekend, starten. Wel draaien maar niet starten. Distributieriem aan de ontstekingskant afgebroken. Dat was de enige keer dat ik door de sleepdienst ben opgehaald. Uiteindelijk alleen een 1 klep licht verbogen. Verder geen enkele schade.

Ik ben er nog 1600km op en neer mee naar Frankrijk gereden in 2 dagen om bij mijn schoonouders om de hand van mijn vrouw te vragen. Ik kreeg garantie tot de deur :wink: (meer dan ik ooit had gekregen).

Na zo'n 13 jaar op mijn trouwe GL te hebben gereden besloot ik om hem eens goed te verwennen en heb toen een gloedje nieuw RVS uitlaatsysteem gemonteerd. Na een tijdje had ik steeds koppakking problemen. Heel de straat blauw iedere ochtend en na 2 jaar alsmaar sleutelen toch maar de hele verzameling voor een habbekrats verkocht  :( .

Ik kocht een Valkyrie waar ik een jaartje of 2 met plezier op heb gereden. Wat een enorm beest. Reed als een Cadillac, maar ik kon er niet aan wennen. Toch maar weer verkocht en voor 1000,- een sloop BMW R1100GS gekocht. Ook weer opgeknapt en deze is nu helemaal naar wens, maar helaas niet erg betrouwbaar. De afgelopen jaren iig 3x door de ANWB opgepikt (cardan problemen). En wat een K ding om aan te sleutelen. Duidelijk door een autofabrikant ontworpen :evil: .

Verder is de GS prima om mee te rijden en af en toe van de gebaande paden te gaan. Bijzonder aan te raden 8). Maar ik heb duidelijk heimwee naar een GL'tje. Bij iedere start, iedere sleutelbeurt. Er zat gewoon ziel in dat ding.

Nou ja, lange introductie. Maar dan snappen jullie iig de heimwee (had geen uitleg nodig uiteraard voor de kenners). En waarschijnlijk doet niemand na dit gelezen te hebben zijn GL meer weg ; :wink:. Mocht je twijfelen , doe het NIET. Anders moet je het me laten weten want ik zou er graag weer een onder mijn hoede mogen hebben :D.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Aangenaam, Dirk van der Veen

Bericht door RonalT » 31 dec 2021, 21:23

Een prachtig verhaal... en een goeie introductie.
Welkom op het forum
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
__Erik__
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 jul 2021, 16:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Noord Brabant

Re: Aangenaam, Dirk van der Veen

Bericht door __Erik__ » 31 dec 2021, 22:49

Inderdaad een top verhaal, welkom op 't forum!

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: Aangenaam, Dirk van der Veen

Bericht door peter n.d. » 01 jan 2022, 09:12

Beste Dirk , een mooi verhaal en je hebt gelijk , eens een GoldWing gehad blijf je trouw aan een GoldWing . :mrgreen: Met vriendelijke groeten van Bob , Christine , Peter n.d. :wink:

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6765
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Aangenaam, Dirk van der Veen

Bericht door De Motormuis » 01 jan 2022, 11:25

Hallo Dirk

Welkom op ons mooie forum.
Ik wens je veel leer en leesplezier alhier.
En ik wens je ook veel succes met het vinden van
een mooie en goede Wing.
En wat een mooie en uitgebreide introductie.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Dirkson
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 dec 2021, 08:27
Type Goldwing: GL1000

Re: Aangenaam, Dirk van der Veen

Bericht door Dirkson » 02 jan 2022, 13:27

Bedankt voor het warme welkom allemaal! Ik heb wat lijntjes uit staan en hoop zsm een nieuw wing project op dit forum te mogen posten. Tot snel!

Gebruikersavatar
mauss
Berichten: 151
Lid geworden op: 26 sep 2020, 21:59
Type Goldwing: GL1500
Locatie: hoogvliet

Re: Aangenaam, Dirk van der Veen

Bericht door mauss » 02 jan 2022, 13:33

welkom dirk, met veel plezier je verhaal gelezen.

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Aangenaam, Dirk van der Veen

Bericht door cooper » 02 jan 2022, 15:42

Welkom Dirk, het Goldwingbloed kruipt waar het niet gaan kan. :D
Hopelijk weer vlug aan de Wing ik wacht al vol spaning op weer een verhaal.
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Dirkson
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 dec 2021, 08:27
Type Goldwing: GL1000

Re: Aangenaam, Dirk van der Veen

Bericht door Dirkson » 03 jan 2022, 23:26

Bedankt! Het ziet er naar uit dat ik een redelijke basis heb gevonden waar ik mijn ei in kwijt kan. Hoop eind van de week wat foto's te kunnen posten.

Gebruikersavatar
meire
Berichten: 807
Lid geworden op: 19 jul 2009, 19:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: oost-vlaanderen

Re: Aangenaam, Dirk van der Veen

Bericht door meire » 04 jan 2022, 13:42

welkom dirk, :!:
met veel plezier je verhaal gelezen :!:
Vele Groetjes,Meire

Gebruikersavatar
jkrijt
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 dec 2021, 19:22
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Aangenaam, Dirk van der Veen

Bericht door jkrijt » 07 jan 2022, 15:15

Hallo Dirk,

Wat een herkenbaar verhaal. Ik heb een BMW R1200GS maar miste de GoldWing ook en heb pas weer een GL1200 gekocht. Die staat nu even bij de motorzaak in de buurt (Motorservice Ossendrecht) voor nieuwe distributieriemen en een grote beurt voor ik er weer mee ga rijden.
Ik hoop er vanaf het voorjaar weer flink op te gaan toeren.
Jan Krijtenburg
Mijn motors: Honda GL1200 Interstate en BMW R1200GS
Motormobilist site: http://motormobilist.nl/

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Aangenaam, Dirk van der Veen

Bericht door DonvanVliet » 08 jan 2022, 00:53

Hallo Dirk. Ik ken het gevoel. Ik heb een eeuwigheid een gl1000 k0 uit 75 gehad. Weggedaan voor een harley. Was na een paar jaar toch niet mijn ding. Ingeruild voor een valkyrie, beest van een motor maar ik verlang op 1 of andere manier toch weer naar de gl1000.

Dirkson
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 dec 2021, 08:27
Type Goldwing: GL1000

Re: Aangenaam, Dirk van der Veen

Bericht door Dirkson » 15 jan 2022, 15:19

Mooi om te lezen dat heimwee niet alleen mij treft :mrgreen: Bedankt allemaal voor het welkom!

Met trots kan ik melden een mooie GL1000 K2 te hebben bemachtigd. Deze was 22 jaar in beheer van de vorige eigenaar. Ik heb m afgelopen woensdag met zoonlief op kunnen halen. Inmiddels liggen de carbs al open op de werkbank en zit ik op een flinke pakketen van BikersBest, Ebay en Boonstra te wachten. Ik zal binnenkort elders op dit forum een nieuw draadje uitgooien met de opknap werkzaamheden.

Afbeelding

peter

Re: Aangenaam, Dirk van der Veen

Bericht door peter » 15 jan 2022, 15:36

Mooi ding, puristen vallen over over je 4 uitlaten maar ik vindt ze mooi 👍 Veel sleutelplezier gewenst en lekker doen wat jij wilt.

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Aangenaam, Dirk van der Veen

Bericht door DonvanVliet » 15 jan 2022, 17:34

Nou die 4 pijpen vind ik wel wat. Maar ik ben dan ook geen purist 8) . Alleen denk ik dat ie met 2 pijpen beter loopt. Wel herriepijpen natuurlijk.

Plaats reactie