FOKS. Op de sofa naar Moskou

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Foks
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Terneuzen

FOKS. Op de sofa naar Moskou

Bericht door Foks » 12 sep 2012, 15:50

Samenvatting:
Op mijn sofa (oranje tupperware doos, t.w. Goldwing 1800abs) vanuit Nederland via Duitsland, Polen, Letland, Litouwen, Rusland (MOSKOU), Wit-Rusland, Polen, Duitsland weer naar huis. Totaal 12 dagen, ongeveer 6200 kilometer. Met overnachtingen in hotels op basis van half pension. Georganiseerd door de ANWB/Promotor i.s.m. Ride-on motortours. De hotels, visa en tracks zijn geregeld. Verder kan men eigen invulling geven aan de routes en dag invulling. In een woord GEWELDIG. Ten zeerste aan te bevelen.

Vrijdag, 31 augustus 2012.
Mijn eerste reisdag gaat beginnen. Eerst nog wat werk verrichten in Hoek. Vandaar uit vertrek naar Oldenzaal. Fred woont hier. Hij rijd op een Triumph Rocket. Ik mocht daar overnachten zodat mijn eerste officiële reisdag niet te lang zou worden. Onderweg enige regen gehad maar onvoldoende om mijn fluor-gele pak aan te trekken.
Zaterdag, 01 september 2012 (mijn verjaardag).
Lekker ontbeten bij Fred thuis. Om +/- 8.30 uur gaat de reis beginnen. Fred rijd voorop. Hij heeft een route uitgezet die grotendeels binnendoor gaat. Onderweg krijgen we een wasbord voor ons kiezen. Het lijkt wel of het wegdek bezaaid is met boomstammen met daar overheen asfalt. De omgeving is mooi. We eindigen vandaag in Prenzlau (Duitsland). Later op de dag krijgen we te horen dat een deelneemster een ongeluk heeft gehad. Ze stonden in de file te wachten. Na een carambolage wordt de motor van de vrouw van achter aangetikt. Resultaat 5 ribben en een sleutelbeen gebroken. Helaas, einde reis. Veel beterschap gewenst.
Zondag, 02 september 2012.
Na het ontbijt worden de motoren gestart. Er ontstaat een groep van wel 10 motoren. Deze valt direct uiteen nadat we Prenzlau hebben verlaten. Hier is onze kleine groep uit voort gekomen, t.w. Fred (is al vernoemd), Bert met BMW K1600GT en Frans met BMW R100GSPD. Dit team verstaat elkaar uitstekend. Weinig woorden nodig, veel plezier en goed formatie rijden. Ik rij vandaag voorop via de aanbevolen route van Ride-on motortours. Het is een bosrijke omgeving met veel meren. Het was een mooie dag, qua weer en rijden. We overnachten in Lidzbark Warminski (Polen).
Maandag, 03 september 2012.
Vandaag rijden we weer met ons team. We stoppen bij Wolfsschanze, daar waar tijdens de tweede wereldoorlog een aanslag op Hitler is gepleegd door von Stauffenberg. Het is een groot complex in de bossen met veel beton restanten. Na weer de nodige kilometers stoppen we bij het Grutas park. Hier heeft men veel monumenten verzameld en tentoon gesteld. Aan het einde van de dag rijden we het plein voor ons hotel in Vilnius (Litouwen) op. Er is een ruimte gereserveerd om onze motoren te stallen. Nu zijn wij de bezienswaardigheid. Het dorp loopt uit om ons en de motoren te bekijken.
Dinsdag, 04 september 2012.
We vetrekken vroeg om 06.00 uur. Er zijn lange wachttijden voorspeld aan de Russische grens. Wanneer we Vilnius uitrijden komen we in een file terecht. Ik overleg met Frans. Zullen we hier voorbij rijden of staat daar een politieauto? We besluiten te wachten. Even later passeert ons een Litouwer over de doorgetrokken streep, over de verkeerde weg helft en draait door de file naar rechts. Ja hoor. Het was een politieauto. De sirene gaat aan en de politie achter de "onverlaat" aan. Dank u wel. Wij kregen hierdoor vrijbaan en konden naar de kop van de file. In Litouwen rijden we "roller coaster" mooie weg, prima wegdek en echt golvend. Hierna verandert het terrein. We hebben nu een wegdek met zeer mooi asfalt rond de vele gaten. De motoren krijgen op hun donder maar houden zich goed. Daar doemt de Russische grens op. De voorspelling komt uit. Veel wachttijd ondanks dat het niet druk is. Het gaat langzaam. We moeten de motoren invoeren en allerlei documenten invullen. O ja, alles op het lijntje anders kun je opnieuw beginnen. Het lijkt school wel. Maar helaas grenswachters zijn de baas. Een hele ervaring. We eindigen vandaag in Veliki Luki (Rusland).
Woensdag, 5 september 2012.
Vandaag een tocht van 500 kilometer voor de boeg. Het gaat goed. Het wegdek is van goed tot slecht en anders om. We verzamelen ons aan de rand van Moskou. Later rijden we colonne naar het Rode plein. Het lukt redelijk goed om de ploeg bij elkaar te houden. Helaas kan niet iedereen volgen. Aan de rand van het Rode plein stellen we ons op voor een groepsfoto. Gehaald, hoera. Ik vind rijden in Moskou geweldig. Alles mag, zoals links/rechts passeren, tussen de files door en niemand maakt zich er druk om. Wel zorgen dat met ziet wat je van plan bent door richting aan te geven hand uitsteken etc. heerlijk, genieten. Hierna rijden we naar het hotel. Dafne heeft een aanvaring met een parkeerwacht en laat zien dat ze haar op haar tanden heeft. Goed gedaan Dafne.
Donderdag, 6 september 2012.
Het is een motorvrije dag. We besluiten met ons clubje de toerist uit te hangen. Metrostations bekijken. Dit zijn musea op zich, zo kunstig en mooi. Hierna een wandeltocht door Moskou. Over het Rode plein, langs het Kremlin door DE winkelstraat. Wat is Moskou toch mooi. Ook doen we nog een site seeing, openbus tour. Er lopen heel wat mooie meiden rond. Long legs, high heels and short skirds. Heel veel moois te zien voor mannen in de mid vijftiger jaren.
Vrijdag, 7 september 2012.
Vandaag verlaten we Moskou. De organisatie had aangegeven naar de rondweg te rijden en zo de stad te verlaten. Wij geven de voorkeur om in formatie dwars door Moskou van oost naar west te rijden. Het gaat schitterend, wat een ervaring. We rijden naar de Borodieno, waar Napoleon slag heeft geleverd tegen de Russen en verloren heeft, 200 jaar geleden. We spreken een rus die hier woont met zijn vrouw. Spreken? nou ja met handgebaren. Hij toont ons kogels hij heeft gevonden uit die tijd en laat ons een boek zien waar foto's/plaatjes instaan over en van de veldslag. Ik donneer de man enkele snoepjes uit Nederland. Ze zijn kogel rond, geel en zuur (van zelfde formaat als de kogels die de Rus laat zien) met een plaatje van Napoleon erop. We danken hem en vervolgen onze weg. Vandaag doen we nog enkele andere gedenktekens/monumenten aan. We rijden stevig door en eindigen in Smolensk (Rusland). Als toeristen lopen we nog even door de stad.
Zaterdag, 8 september 2012.
Vandaag wordt er iets minder gereden. Er staan enkele bezoeken op het programma. Zoals, Khatyn bij Smolensk. Een gedenkteken ter ere van Poolse offcieren, Kathyn memorial ter nagedachtenis van 433 platgebrande dorpen als represaille maatregel van de Duitsers in de 2e wereld oorlog. Dit doet me wat. Indrukwekkend en triest. Er is weer fijn gereden vandaag. Ik verlies de voeding op mijn navi en heb dus geen routes meer. Dit wordt door de andere feilloos opgelost. Nu stoppen we in Minsk (Wit-Rusland).
Zondag, 9 september 2012.
We rijden weer binnendoor. Er wordt gestopt bij een truckerscafe. Vanbuiten ziet het er niet uit. Het eten is prima. Het kost er veel. Enkele tientallenduizende van de lokale valuta. Ter verduidelijking 1 euro komt overeen met 10.000 Wit-Russische roebels. Frans het zelfs een briefje van 20. Dit komt overeen met 0,02 cent. Vreemd. De grens overgang naar Polen duurt 2,5 uur. We moeten de motoren uitvoeren. Dit betekend wederom veel papierwerk en geduld bewaren. De politie aan de grens vraagt zelfs of er geld zit tussen de papieren die we moeten afgegeven voor controle. We gaan ervan uit dat hij ons wil waarschuwen voor onordelijk gedrag. Als rechtgeaard Nederlanders kijken we wel uit om zomaar geld weg te geven. Het hotel voor vannacht staat in Biala Podlaska (Polen).
Maandag, 10 september 2012.
Het wordt een lange dag. Des ondanks starten we binnendoor. Na enkele uren van drukte, mooie stukken landschap draaien we toch de snelweg op. We willen vandaag bijtijds bij het hotel zijn. Drank je doen, wetenswaardigheden en ervaringen uitwisselen. Dit wordt de laatste avond van de tocht. In Frankfurt am Oder (Duitsland) vinden we ons hotel. Na een gezamenlijk diner aan lange tafels, enkele afscheidswoorden en bedankjes gaan we slapen.
Dinsdag, 11 september 2012.
De laatste dag van deze onderneming. In formatie snellen we over de grote weg naar Oldenzaal. Hier drinken we nog iets bij Fred thuis. Daarna wordt door de drie overgeblevenen de weg vervolgd richting Utrecht. Onderweg zwaaien we ter afscheid en verspreiden ons naar onze huisadressen. Ik ben 's avonds om 20.30 thuis na een reisdag van ruim 900 kilometer. Thuis is de straat opengebroken. er staat een grondverzetmachine voor de schuur. Ik egaliseer de grond en leg er een plaat over. Onder de arm van de machine (triomf boog) rijd ik de schuur binnen. Het zit erop. Jammer en fijn. Wat heb ik genoten. Nogmaals en ten overvloede bedank ik een ieder die hebben geholpen om van deze reis een overweldigende ervaring te maken.

Groeten, Peter Fokkema
IMG_8322 (640x480).jpg
IMG_8172 (640x480).jpg
MORGEN WORDT HET NOG BETER.

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6766
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: FOKS. Op de sofa naar Moskou

Bericht door De Motormuis » 12 sep 2012, 15:58

Hallo Peter,

Heel mooi reisverhaal. Geloof wel dat je genoten hebt. Ik in ieder geval wel van je verhaal.
Lijkt me inderdaad zeer leuk om te doen. Maar zal wel niet goedkoop zijn denk ik.
Alleen al aan benzine voor 6200 km. Maar goed het is hobby, en vakantie en dan mag
het wat kosten zeggen we dan maar.

Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: FOKS. Op de sofa naar Moskou

Bericht door Borretje » 12 sep 2012, 21:12

Peter,

Weer een schitterende reis met een dito verslag. Komt er nog meer van t jaar? of nu een beetje klaar met reizen.


Cheers
Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: FOKS. Op de sofa naar Moskou

Bericht door Black Wing » 12 sep 2012, 23:07

bedankt voor het delen van je ervaringen, ik wou dat ik er bij was :wink:
een geweldige ervaring lijkt me, wat word de volgende ?
Groeten, Eric

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: FOKS. Op de sofa naar Moskou

Bericht door Devoraz » 12 sep 2012, 23:44

Nice!

Lijkt me een hele interessante ervaring. Misschien als ik wat langer rijd, dat ik dat ook eens ga doen. :lol:
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
Foks
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Terneuzen

Re: FOKS. Op de sofa naar Moskou

Bericht door Foks » 13 sep 2012, 11:04

Hallo allemaal,

Dank je wel.

Antwoord op enkele vragen:
De reis en benzine is duur?
- Hotel op basis van halfpension, het regelen van visa, tracks aanleveren voor 12 dagen. Wat is dan duur? Kijk op de site van ANWB/Promotor. De kostprijs 1500,- euro. Benzine. Hoe verder naar het Oosten hoe goedkoper de benzine. Wat denk je van een literprijs van 0,70 euro.

Wat ligt er dit jaar nog in het verschiet?
- Op 22 september heb ik een bedrijfsmotortocht in Zeeland uitgezet. Of ik mee kan ligt aan de wegwerkzaamheden in de straat.Misschien kan ik de schuur niet uit.
- 04 november een natweertraining in Lelystad via ANWB.
- Kreeg net een uitnodiging om via Promotor en met enkele moskougangers de nachttour in Europoort te rijden op 22 september.

Nog vooruit zichten?
- Rondje Middelandse zee lijkt me wel iets via Ride-on motortours.
- De Pico's Europa staat nog op onze lijst.
- Roemenie en Bulgarije staat me ook wel aan.

E.e.a. is afhankelijk van het afstuderen van mijn dochter, werkplanningen, ed.

Dus ik blijf dromen en zal trachten ze waar te maken.

mvg,

Peter (FOKS)
MORGEN WORDT HET NOG BETER.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: FOKS. Op de sofa naar Moskou

Bericht door Honda GL Castlebiker » 13 sep 2012, 18:03

Mooi verhaal Peter. Ben eigenlijk wel beetje jaloers op je. Wat een rit zeg.

Had niet verwacht dat je zoveel tijd aan de grens kwijt zou zijn, dacht toeristen zijn er rap overheen. Maar dat toch niet.

Jij maakt volgens mij wel wat kilometers met je Goldwing hè? Denk dat jij er onderhand het meeste optrapt van het forum.
Laatst dat ritje Frankrijk-Italie-Kroatie-Macedonie-Roemenie enzo. Daarvoor dat ritje naar Spanje. Tikt goed aan zo :-)

Plaats reactie