Met Foks naar de Franse Alpen.

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Foks
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Terneuzen

Met Foks naar de Franse Alpen.

Bericht door Foks » 20 aug 2012, 22:52

Hallo lezers,

Ja hoor, daar is hij weer. Terug van weggeweest. Veel lees plezier.

Samenvatting : wij zijn met vijf personen vertrokken over en door de Franse Alpen naar Zuid-Frankrijk en terug. Schitterend weer gehad, meestal 30 graden plus. Totale gereden route is 3510 km. Wij zijn, Michel (BMW GS 1150), Frank (BMW GS 1150), Jos (BMW GS 1200 adventure), Paul (Honda Africa twin 750cc) en Peter (GW 1800 abs). Het lijkt een beetje op het verhaal van de negertjes.

Za. 11-08-2012
Thuis via Luxemburg naar Lons le Saunier.
Vertrek vanaf Schoondijke 05.45 uur naar Antwerpen. Om 07.00 uur afgesproken met de overige vier afkomstig uit Bergen op Zoom. Paul is vertraagd. Wij staan te overleggen en bij te praten bij het benzinestation en zien Paul voorbij rijden. Hij heeft het blik op oneindig (Luxemburg, de eerste stopplaats). Dus snel allemaal alles op gezet/aangetrokken en gaan met die banaan. Even echt gas gegeven en Paul bijgehaald. Ik weet om met de woorden van mevrouw van "Buuren" (die van Oranje) te spreken: Ik was een beetje stout. Alles verloopt goed en we bereiken zonder problemen Lons le Saunier.

Zo. 12-08-2012
Lons le Saunier via Albertville naar St. Maurice de Maurienne.
Gelukkig heeft Michel (nog) niets verloren. Frank verliest zijn achterrem kracht van de motor. Er wordt gestopt en overlegd. Michel als zeer ervaren rijder probeert de motor van Frank. Hij legt een paar keurige zwarte strepen op het wegdek. We gaan verder. Het probleem doet zich gedurende de reis niet meer voor. We hebben zeer mooi gereden. Bochtig, slingerend, hoogte verschillen en eindigen met col de la Madeleine.

Ma. 13-08-2012
St. Maurice de Maurienne via Sisteron naar Castellane.
We starten schitterend over col croix de la Fer. Wederom een dag van mooi sturen. We stuiten op een wegafzetting. Helaas we kunnen er niet door en/of langs. Dus de omleiding maar gevolgd. De weg is zeer smal, haarspeld bochten en omhoog. Een personen auto heeft moeite met het nemen van de bochten. Heerlijk. Paul maakt 's avonds zijn ongerustheid over mijn achterband kenbaar. Ik zeg dat dat geen probleem is en ik makkelijk de reis hiermee kan maken. Ik heb al een afspraak staan met doktor GW voor dinsdag 21-08-2012 om beide banden te vervangen.

Di. 14-08-2012
Castellane via Grasse, een rondje Var-kloof naar Barcelonnette.
Geweldig landschap. Mooi sturen. Ik verzuim om mijn benzinemeter in de gaten te houden. Al een tijdje rij ik op reserve. Ongeveer 15 km rij ik terug naar de dichtst bijzijnde benzine pomp. Ik schrik van de liter prijs, het is de hoofdprijs. Maar ja eigen stomme schuld, had ik beter moeten opletten. Dus volgooien en rijden. Na een zeer lange dag rijden we door en over de mooie col de Cayolle. Alleen deze keer vond ik er niets aan. Waarom? Ik was moe, de zon stond laag en in het gezicht. De weg gaat over smalle wegen en bruggetjes. Eindelijk op de camping, hoera. Even koppen bij elkaar. Mannen dit was te zot. Zo'n lange dag doen we niet weer. Iedereen is het ermee eens.

Wo. 15-08-2012
Barcelonnette via Briancon en een rondje over col Montgenevre naar Valloire.
We rijden over col de Vars en komen in de triatlon van Embrun terecht. Dus op Italiaanse wijze rijden we rechts en links inhalend zonder de fietsers te hinderen door. Onderweg wordt er geapplaudisseerd dus ik vrolijk op. Is dat voor mij? Respect voor de fietsers. Wat een prestatie leveren zij. Via Briancon rijden we naar Bardonecchia (Italië). Paul neemt hier afscheid want hij wil donderdag thuis komen. Toen waren er nog vier. Over de bergen zijn we naar Valloire gereden. Tijdens een moment voor een cup a soup geeft Michel aan dat hij mij niet bang wil maken. Ik zeg heel groots kom maar op. Hij laat zien dat de canvas contouren op mijn achterband zichtbaar worden. Oh,Oh. Tijd voor actie. Na overleg met de campingreceptie blijkt dat 15 aug. een Franse nationale feestdag is en dus geen motorzaak bereikbaar.

Do. 16-08-2012
Valloire via Chambrey terug over Albertville naar Bourg saint Maurice.
Volgende morgen krijg ik van de receptionist een adres in St. Jean de Maurienne. Helaas heeft het licht geregend die nacht en ochtend. Wij over col de Telegraphe naar St. Jean (35 km). Daar aangekomen blijkt de motorzaak de gehele week gesloten. Dus na overleg met enkele Franse naar een bandenhandel in de buurt. Hallo, hebben jullie motorbanden. Antwoord: Ja hoor maar niet voor een Goldwing. Heeft u misschien een adres? De mevrouw belt rond en vind een band en de firma is bereid deze te monteren. Alleen moet ik nog 65 km rijden. Inmiddels is het droog. Ik rijd "zonder" gas te geven en te remmen naar Chambrey. De motorzaak blijkt een Honda dealer te zijn. Na vijf minuten staat de motor op de brug. De band is ECHT versleten. De andere drie hebben de geplande tocht vervolgd. Na vervanging rijd ik naar de afgesproken ontmoetingsplaats Bourg saint Maurice. We stoppen vroeg vandaag want morgen gaan we over de beide st. Bernardpassen.

Vr. 17-08-2012
Bourg saint Maurice via Aosta onder het meer van Neuchatel door naar Pontalier.
Mooie route met veel verkeer. Schitterend op de Bernardpas. Heb nog een foto gemaakt van een St. Bernard hond op een Goldwing. We rijden veel files maar de Franse laten ons zonder veel problemen passeren.

Za. 18-08-2012
Pontalier over de enkele Ballons in de Vogezen naar Le Clerjus.
Vroeg in de ochtend na ontbijt vertrekken Jos en Frank naar Nederland. Toen waren er nog twee. We rijden binnendoor en het is mooi. Helaas krijgen we te maken met een stroboscoop effect. Laag zonlicht tussen de bomendoor en in het gezicht. Zon afwisselend met schaduw. We nemen gas terug voordat het gevaarlijk wordt. Het is zeer warm. het wegdek is zacht. Af en toe glijd er een wiel iets weg. We breken de tocht verder af en rijden rechtstreeks naar Le Clerjus, motorcamping/herberg La Mouche.

Zo. 19-08-2012
Le Clerjus naar Schoondijke.
Binnendoor naar de N57 en daarna over de grote weg naar huis. Bij Antwerpen gezwaaid naar Michel. En toen was er nog een.

Het was weer een mooie tocht.
Nu weer werken en op 31 augustus begint mijn laatste grote tocht van dit jaar naar Moskou. deze tocht is aangeboden via Promotor van de ANWB in samenwerking met Ride on Tours.

M.v.g., FOKS (Peter)
057 (480x640).jpg
052 (640x480).jpg
Laatst gewijzigd door Foks op 21 aug 2012, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
MORGEN WORDT HET NOG BETER.

Gebruikersavatar
Anjer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2337
Lid geworden op: 15 mei 2008, 11:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Met Foks naar de Franse Alpen.

Bericht door Anjer » 20 aug 2012, 23:34

Gaaf verslag Peter. Heb je ook foto's???

Natuurlijk altijd beter om je Wing voor zo'n reis in orde te laten maken. Hoop dat je wel een goede band erop hebt liggen die lekker stuurt.
:D Het mooist aan de zon is de schijn :D

Mijn motorhistorie sinds augustus 2008
Goldwing GL1200 Aspencade Brons 07-08-2008 - 10-2008
Goldwing GL1500 SE Wit 27-09-2008 - 09-08-2019
Goldwing GL1800 Illusion red 10-08-2019 - heden

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Met Foks naar de Franse Alpen.

Bericht door Devoraz » 21 aug 2012, 08:25

Mooi verslag.

Jammer dat de trip op sommige punten wat tegenviel, maar ja... je kunt natuurlijk niet altijd een perfecte trip rijden. Wel grappig dat jullie op verschillende dagen weer naar huis gingen. Dat lijkt me nu weer minder gezellig. Hopelijk heeft iedereen het naar zijn zin gehad en zijn er gelukkig geen persoonlijke ongelukken gebeurd of ernstige schades ontstaan.
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Met Foks naar de Franse Alpen.

Bericht door Honda GL Castlebiker » 21 aug 2012, 20:22

Leuk verslag Foks, maar net als Anjer: heb je nu weer geen foto's? Da's zo jammer hè. Hoef geen 300 foto's te zien bij zo'n verslag, maar een stuk of 5-6-7-8...
Maar ik denk dat als je alleen rijd (wat ik normaal altijd doe), je meer foto's maakt dan als je in een groep rijd. Ik ga ook nooit met een busreis mee. Ik wil altijd stoppen waar het mij mooi lijkt en als ik er zin in heb. En niet noodgedwongen na 4,5 uur met z'n allen de bus uit bij een onkuis restaurant met een nog onkuisere sanitaire afdeling :wink: .

Naar Moskou lijkt me wel een stoere rit. Jammer dat ik geen motorblaadjes lees, wist niet dat dit soort dingen daarin georganiseerd werden.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Met Foks naar de Franse Alpen.

Bericht door Honda GL Castlebiker » 22 aug 2012, 19:01

Peter (Foks), nu zie ik 2 foto's :D .

Met die band ziet er echt niet goed uit nee. Je had maar over een iets te scherp steentje hoeven te rijden en hij was misschien wel geklapt. Hoeveel kilometer ongeveer heb je met die band gereden in totaal?

Nog iets: je bent met 5 man weggegaan, jij op de Goldwing, en 4 BMW's. Heb jij ooit BMW gereden, of die andere 4 mannen ooit op een Goldwing? Nu zal die 1.800 van jou goed mee kunnen met de BMW's, maar denk als je met zo'n ouwe 1.200 als die van mij met 4 BMW's gaat rijden, dat het geen pretje is om bij te blijven, denk je wel?

Gebruikersavatar
Foks
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Terneuzen

Re: Met Foks naar de Franse Alpen.

Bericht door Foks » 23 aug 2012, 09:15

Hallo Johan,

Wij waren onderweg met 3x BMW, 1x Africa twin en een GW 1800.
Met mijn mooi goudvleugeltje kan ik ieder bij en of voorblijven m.u.v. Michel.
Zelfs in de haarspeldbochten doe ik absoluut niet onder voor anderen.
Neen. Ik heb nooit BMW gereden en zij niet op een goldwing.

Of je wel of niet met een 1200 mee kan komen ligt aan een aantal zaken.
Het vermogen dat je hebt en hoe je dat al dan niet op de straat legt.
De bestuurder inzicht en kunde.

Met mijn band heb ik +/- 19.000 km gereden.
Ik zal voor de toekomst voorzichtiger moeten zijn over de slijtage verwachting.
Je hebt gelijk dat als of wanneer er mischien een steentje of iets anders in of onder de band komt. Maar, daar en tegen kunnen we niet alles voorblijven.

Het leuke is dat je door voorvallen mensen leert kennen en ontmoet.
Overal zijn hulpvaardige mensen. Het ligt er ook aan hoe je je zelf opsteld.
De taal spreken al is het gebrekkig is een pre.

m.v.g.,
FOKS (Peter)
MORGEN WORDT HET NOG BETER.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Met Foks naar de Franse Alpen.

Bericht door Honda GL Castlebiker » 24 aug 2012, 08:49

Peter, mooie ritten die jullie doen. En inderdaad om ze mensen te leren kennen die je niet verwacht had te leren kennen is wel leuk. Zoals die burgemeester van dat dorpje in Kroatië die die slaapplaats voor jullie wist.

Over de band: ik heb er geen verstand van van motorbanden, maar 19.000 km is dat niet extreem weinig? Ik zou denken 30.000-40.000 km moest haalbaar zijn. Heb met personenwagenband (Michelin) ooit ruim 55.000 km gereden. Was wel flink ;-). Gaat motorband nooit zolang mee als van de personenwagen?

Pieter Aarts
Berichten: 558
Lid geworden op: 27 mar 2006, 15:53

Re: Met Foks naar de Franse Alpen.

Bericht door Pieter Aarts » 24 aug 2012, 09:43

Motorbanden gaan inderdaad niet zo lang mee ! Heeft namelijk ook veel meer belasting op de zijvlakken in plaats van alleen recht vooruit .

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Met Foks naar de Franse Alpen.

Bericht door RonalT » 24 aug 2012, 11:38

Johan, voor mijn huidige motor had ik twee VT750C's gehad. Beide uit 1983, de eerste een echte Europeaan en de tweede een import (die staat op onderstaande foto).
Afbeelding

Zoals Pieter al schreef worden motorbanden heel anders belast, tweede punt is dat wij 100 Pk loslaten op één band terwijl het bij autobanden verdeeld wordt over twee banden. En autobanden zijn meestal nog een stuk breder en platter waardoor er veel rubber op de weg zit. Om die reden moeten ze motorbanden zachter maken om toch voldoende grip te hebben. Hoe zachter rubber is hoe betere grip je heb, maar de slijtage is ook groter.

Deze motor had maar 66pk en een redelijk koppel. De eerste band (140/90-15) die er onder zat was na 4000 km versleten. De tweede hield het door voorzichtig rijden een stuk langer vol bijna 7000 km....

Maar de derde band was een Michelin XZX autoband. Die band werd normaal voor o.a. Citroen auto's gebruikt. De VT had namelijk een 15 inch achtervelg en dat was ook de maat van de grotere Citroen wielen.
Op deze band heb ik, schrik niet, circa 40.000 km gereden. De band was toen nog niet versleten, maar is vervangen voor weer een motorband omdat ik anders tijdens een sterrendag niet op Zandvoort mocht rijden.
Ondertussen waren er meer (merken) banden en waren er ook wat hardere banden, deze gingen meestal 10-12 duizend kilometer mee.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Met Foks naar de Franse Alpen.

Bericht door Honda GL Castlebiker » 24 aug 2012, 21:46

Ok RonalT, duidelijk. Dan toch zaak om band vaak te controleren. Zeker die achterband, door de koffers, zie je eigenlijk maar heel klein stukje van het loopvlak. Hebben jullie nog bepaalde manier om die te controleren? In die 2 weken vakantie had ik er toch ook bijna 3.000 km mee gereden. Maar ik trek wel heel rustig op. En nu rij ik niet meer veel, ben amper nog thuis, moet weer centen verdienen ;-).

Zag laatst dat een accu voor de Goldwing ook best prijzig is. Dacht 150 euro? Zal een band zeker ook wel stuk duurder zijn dan van personenwagen? Ik gok 200 euro? Of zit ik er dan ver vanaf. Dunlop kwam niet goed uit de bus hier op het forum hè, zeker op nat wegdek. Is er ook een overduidelijk goed merk of type?
Ik heb op vrachtwagen en oplegger altijd Continental (ter vergelijking: met opleggerband rij ik 250.000 km, dan opsnijden, van as wisselen en nog eens 50.000 km, zo'n band is goeie 300 euro. Trekas van de trekker zelfde prijs en heb ik ruim 220.000 km mee gereden. Stuuras kost 600 euro per band, heb ik nu 180.000 km mee gereden en zijn nog meer dan 50%).

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Met Foks naar de Franse Alpen.

Bericht door Honda GL Castlebiker » 24 aug 2012, 21:51

Maar denk dat een band van een racer bijvoorbeeld nog duurder is, en sneller slijt omdat die jongens / vrouwen nog harder optrekken. Maar zeker bij de motor, waar dit de enige 2 contactpunten met de weg zijn, lijken me banden zeer belangrijk.

Plaats reactie