zaterdag 8 september. Dat was de dag dat het hele forum onderhand achter Borretje aan zat te rijden in Zuid-Holland. Ikke niet. Want weet vantevoren nooit wanneer ik thuis kom. Da's altijd verrassing. Het was warm weer op zaterdag 8 september. Moest eerst naar Venlo, daar even babbelen met een collega die ik al een tijd niet had gezien. Dat babbelen duurt altijd veel langer dan je denkt. En had toch nog de nodige stops op de planning staan. Naja, we kijken wel hoever we komen.
Tijdens één van m'n eerste ritten met de Goldwing wou ik in Afferden een ruïne bekijken. Alleen stuurde de TomTom me toen naar het kasteel in Well, in plaats van de ruïne in Afferden. Dus vandaag nog maar eens op nieuw proberen. Straat ingetoetst en de motor aangetrapt in Venlo. Op naar Afferden. Alleen was de eerste stop al eerder dan verwacht. Ik reed door een plaatsje, en zag daar in m'n rechterooghoek iets wat op een kasteel leek. Dacht ze toch wel redelijk te kennen, waar was ik dan nu? En wel, in Lottum. En in Lottum stond inderdaad een kasteel waar ik nog niet was geweest. Dacht alleen dat ik aan de andere kant van de rivier zat, de kant van Arcen, vandaar dat ik Lottum niet had verwacht. Naar het kasteel gereden en beetje gewandeld daar en wat foto's gemaakt. De mooiste foto vond ik onderstaande:
Daarna verder richting Afferden. Na een paar kilometer zag ik weer iets anders. Een bord met "kasteel Ooijen". Ook hier dan maar even stoppen. Er was een camping bij, en ik kon me herinneren dat ik hier toen paar weken terug ook langs ben gekomen, maar dan de andere kant op, van Well naar Horst aan de Maas. Even gestopt en wat foto's gemaakt.
Nieuwe kansen voor Afferden. En dit keer zonder onderbrekingen. In Afferden aangekomen ging ik dan op zoek naar wat bordjes, of ik daar iets op zag staan. Maar niets. Had op google gekeken en de ruïne lag aan de weg van Afferden naar Siebengewald. Ik reed een camping voorbij, en daarna zag ik een bordje met "uitkijktoren". Nou, misschien is het dat dan wel. Hebben ze in die ruïne een uitkijktoren gemaakt. Ik ernaartoe. Maar de asfalt weg werd gravel weg, en de grevel weg werd zandweg. En het zand werd steeds losser. Goldwing maar aan de kant gezet en te voet verder. Na een 1,5 km zag ik boven op een heuvel een toren staan:
Maar dat was het dus niet, die ruïne. Maar toch maar effe naar de toren gelopen. Misschien kon ik van bovenaf de ruïne zien liggen. Zag volgens mij wel de "skyline" van Nijmegen, maar geen ruïne. Nou, dan maar weer terug naar de motor. Na een goeie kilometer kwam er uit het niets een man op een kar met een paard ervoor. Die zal wel uit de buurt komen waren mijn eerste gedachten, dus aan hem de weg gevraagd. En ja hoor, zat er niet heel ver vandaan. Terug naar de verharde weg, daar links, en dan stukje verderop lag het aan de rechterkant. Op een soort eilandje. De poort ernaartoe was open. De plannen zijn om de ruïne op te gaan bouwen. Stond ook een bouwkraan bij. Da's toch mooi, ruim 60 jaar nadat het door de Duitsers kapot geschoten is, weer op gaan knappen. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen. Hoop wel beetje mooi, in ouderwetse stijl. Zo'n oud kasteel moet geen kunstof-kozijnen hebben, dat past niet. Maar de toekomst zal het leren. Zo zag de ruïne er nu uit:
Volgende stop was Wijchen. Via google kwam ik erachter dat daar ook een kasteel was. Wist ik ook niet. Was er nooit eerder geweest. En inderdaad een mooi kasteel, in het centrum van Wijchen. Even erom heen geloppen, wat foto's gemaakt, en daarna op zoek naar een soft-ijs machine. Want had honger. En een grote soft-ijs is goed voor de honger. IJsco-zaak was zo gevonden, en liep daarna weer terug naar de Goldwing die ik bij het kasteel had geparkeerd.
De volgende stop was vlakbij Wijchen. Kasteel Hernen. Was maar paar kilometer rijden. Het was er best druk met de toeristen. Wist niet dat het nog zo'n populair kasteel was, want er zijn toch mooiere. Maar toch goed om te zien dat er nog zoveel mensen interesse hebben in kastelen. Dat niet iedereen het ziet als "een paar ouwe stenen". Ook hier weer omheen gewandeld en foto's gemaakt. Het kasteel lijkt best veel op het kasteel van Horn, alleen heeft Horn een mooier park erbij. Maar het zou er het kleine broertje van kunnen zijn. In ieder geval zou het door dezelfde "bouwmeester" gebouwd kunnen zijn. Kasteel Hernen:
Weer een paar kilometer verderop ligt Batenburg. Waar ook een ruïne ligt. Een extreem rustig dorpje. Denk dat er de laatste jaren niet veel veranderd is daar. Paar mooie straatjes met oude huisjes. De Goldwing bij de voetbalclub neergezet, en een rondje om de ruïne gelopen. Moet de exacte info er nog van opzoeken voor m'n website, maar lijkt me vroeger een bizar groot kasteel te zijn geweest. Imposant was het in ieder geval wel, zelfs de ruïne:
Na Batenburg was de volgende stop gepland in Ophemert. Dus nu wel paar kilometertjes rijden. In Tiel kwam ik echter in de problemen. Er was iets te doen in Tiel. Ontzettend druk. Flipje was jarig ofzo. Alles afgezet. Nou, dan Tiel maar omzeilen dacht ik. Tussen paar van die hekken gereden. Stukje door Tiel, daarna waren er weer van die hekken en stond een jongen bij die het verkeer moest tegenhouden. Ik zei tegen hem: als ik hier nu tussendoor rij, dan rij ik van de drukte vandaan, niet dan? Hij zei ja. Dus ik er tussen door, en maar hopen dat ik Tiel uit kwam. Maar ik kwam echter in een soort doolhof. Kwam er niet uit. Overal waar ik naartoe reed, kwam ik weer op hekken uit en bij een soort optocht. Dan voel je je best lullig als je er zo niet uit kan. Er was ook een rijverbod binnen die hekken. Was een moeilijk woord voor, weet het zo niet. Maar mochten geen motorvoertuigen rijden. Ook geen Goldwing dus. Ook veel mensen die keken zo van: wat doet die sukkel op die motor hier. Alleen zowel de Goldwing als ik vonden het niet prettig, want het was al zo warm, en snelheid kon je niet maken, dus de temperatuurmeter van de motor liep ook aardig op. Ik dacht: laat ik gewoon zo terug proberen te rijden als dat ik erin gekomen ben. Bij het station zag ik politie staan (ook daar mocht geen gemotoriseerd verkeer rijden, maar toch). Ik naar de agenten toe, het verhaal uitgelegd. Ze zeiden me hoe ik eruit moest komen. En de mannen hadden niet gelogen. 5 minuten later was ik Tiel uit. Eindelijk. Ophemert viel tegen. Het kasteel is aangekocht door een baron, die er regelmatig concerten voor de gewone man organiseert. De poort stond open, maar meteen daarna een bordje dat het verboden toegang was.
Op dan maar naar het laatste kasteel. Daar had ik Waardenburg voor staan. Maar iets klopte niet met de TomTom, ik kwam op een dijk, maar niet bij een kasteel. Nou, dan maar de gewone bordjes volgen naar Waardenburg. De dijk af kwam ik door een dorpje en zag rechts een kasteel liggen. Weliswaar niet Waardenburg, maar toch even gestopt. Het bleek het gemeentehuis van Neerijnen te zijn. Mooi gebouw. Kon je ook omheen wandelen. Even gewandeld en wat foto's gemaakt:
Waardenburg was dan voor een andere keer, dat zat er vandaag niet meer in. Op naar Hedel. Daar was een braderie en kwam Bonnie St.Claire ook liedjes zingen. En ja, ik weet het, het is een Goldwingforum, met allemaal stoere mannen en vrouwen die zware shag roken en leren jassen aan hebben, en dan komt spuit-11 hier aan met Bonnie St.Claire. Maar terwijl jullie bij Borretje zaten te barbecueen, zette Bonnie St.Claire heel Hedel op z'n kop. Want het publiek kon alle liedjes mee zingen: Pierrot, Dokter Bernhard, Bonnie kom je buiten spelen... En Bonnie, inmiddels 63 jaar jong als ik het goed heb, zong live gewoon lekker goed hè. Heb daar wel respect voor, als je nu in 2012, de mensen zo vrolijk kan maken met liedjes die je in 1985 ook al zong. Ik denk dat als de Goldwingclub hier in Nederland ooit iets organiseert, dat ze Bonnie best kunnen laten komen. Wordt het een leuke avond

. Tuurlijk stond de schrijver van dit topic helemaal voor aan bij het podium, effe foto'tje maken:
Na wat eten en terras werd het toch al aardig laat, en tijd om weer naar huis te gaan. Zaterdag 8 september was een mooie dag in m'n leven. Wou dat ik ze vaker zo had. Alleen dat in Tiel was effe wat minder, maar ook mindere dingen horen erbij. De Goldwing heeft het de hele dag door goed gedaan, en we hebben "samen" weer veel plezier gehad

.