Even rustig in dit topic, maar heb weer wat foto's bijgewerkt, kan weer een posting doen

.
Zondag 2 september. Het zou mooi weer worden vandaag. En dat weet je nooit wat het weer gaat doen in september. Maar inderdaad, het was ook mooi weer. Dus op naar de container om de Goldwing weer eens proberen te starten. 2 weken niet gereden, benieuwd of hij vrijwillig wou starten. Niet helemaal. Motor draaide wel rond, maar bleef niet lopen. Nou heb ik de "powerpack" altijd bij bij de Goldwing, dus maar effe erop gezet. En hup, hij deed het meteen. Het was al wat later, rond 12:00 uur. Heb eerst nog thuis papierwerk moeten doen, en daarna eens kijken waar ik naartoe wou, en de bijbehorende adressen opzoeken, kijken op Map&Guide wat de beste route is, dat soort dingen.
De trip ging naar Limburg, dat was zeker. Voor mij niet heel ver weg, mooi en genoeg te zien. Rustig naar Weert gereden en daar de snelweg op richting Heerlen. Kwam onderweg veel Goldwings tegen, die de andere kant op reden. Nog niet eerder zoveel Goldwings gezien op 30 km als vandaag. De meesten hadden een aanhangertje erachter. Ik zwaaien, maar er werd niet teruggezwaaid. Denk naar een stuk of 5 Goldwings gezwaaid (want Peter zegt dat je met 180 km/u gewoon een paar racers voorbij kan met de Goldwing en dan nog effe makkelijk met 1 hand een andere zender op de radio op kan zetten, dus ik denk ze zwaaien wel terug). Afgezien van 1 Goldwing, die ook nog, als ik het goed zag, een Belgische vlaggetje aan de vlaggenmast had, zwaaide niemand terug. Vond het wel goed, en deed ook net alsof ik nekkramp had, en keek strak voor me uit dan maar. Achteraf las ik hier op het forum dat er een Goldwingweekend in Luxemburg was geweest. Daar kwamen die motoren natuurlijk allemaal vanaf.
Paar postings terug had RonalT geschreven dat hij het kasteel Klimmen vanaf de snelweg zag liggen als hij de A76 nam richting Aachen. Ik kon me dat eigenlijk niet voorstellen, want dat kasteel lag toch wel de nodige meters van de snelweg af. Maar als je van knooppunt Kerensheide naar Aachen rijdt, zie je wel aan de linkerkant een kasteel liggen. Meer een soort uit de kluiten gewassen boerderij. Maar met toren, gracht, poort... Ik dacht laat ik daar eens naartoe gaan, effe foto maken en hier op zetten. Maar kon er niet bij komen op de één of andere manier. Had er ook geen straat van, en wist eigenlijk niet eens exact in welk dorp dat lag. Naja, volgende keer dan. Op dan naar kasteel Hoensbroek. Dat weten we wel te vinden. Tussen Schinnen (waar ik dacht dat dat ene kasteel lag) en Hoensbroek kwam ik nog langs de Alfa Brouwerij. Effe foto maken. Op zich wel geinig, zo'n relatief klein brouwerij'tje. Heeft wel z'n charmes, in plaats van Bavaria en Heineken.
Vanaf de brouwerij naar kasteel Hoensbroek was niet ver. Viel me wel op dat ik de Goldwing lastig in z'n vrij kreeg bij de brouwerij. Maar zal wel goedkomen, dacht ik toen nog. Kasteel Hoensbroek is één van de mooiere kastelen van Nederland. Heb er ook een tiental foto's gemaakt, maar vond deze wel één van de mooiere:
De andere foto's komen tezijnertijd wel op de website (
http://kastelen.forum2go.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;), maar loop daar gigantisch mee achter. Komt gaat ook best veel tijd in zitten om informatie op te zoeken, 3 oude foto's van internet, kaartje van Map&Guide, en dan de eigen foto's. Maar werk het wel bij, als ik wat meer tijd heb. Kasteel Hoensbroek kun je ook van binnen bekijken. Ook kun je er wat eten en drinken. Grote parkeerplaats erbij. Maar was hier al vaak geweest, had weinig verrassends meer te bieden

. Dan had ik nog 10 stops met kastelen op het lijstje staan. Druk programma. Maar dat ene kasteel daar langs de snelweg wat ik niet kon vinden, dat irriteerde me. Dus ging nog maar eens terug. Was tenslotte niet zo ver. Terug naar Schinnen. De koppeling deed het opeens wel heel erg licht, maar het schakelen ging bijna niet meer, zo zwaar. En daar had je voornamelijk de eerste drie versnellingen nodig, veel fietsers, veel toeristen, het reed niet lekker. Het kasteel kon ik zo ook niet vinden. Tot ik een bordje zag staan met "kasteel Terborgh" erop. Nou, misschien is hem dat! Het bordje maar volgen. Kwam bij kasteel Terborgh aan, maar dat was niet die ik moest hebben langs de snelweg. Dit zag er zo uit:
Het "kasteelgedeelte" stond te koop. Die vaten aan de rechterkant zouden ze beter eerst opruimen. Zag er beetje slordig uit. Aan de zijkant van het kasteel zat een soort brasserie. Was er druk met de fietsers die daar wat zaten te eten/drinken. Nou, paar foto's gemaakt en terug naar de Goldwing. Hij startte wel, maar zo gauw als ik hem in de versnelling zette, sloeg hij af. Heb er heel verhaal ergens bij Techniek GL1200 al over neergezet, dus hier ga ik er niet verder over in. De ANWB heeft hem uiteindelijk aan de praat gekregen (moest ontlucht worden), en wilde toch nog wat dingen bezoeken, want om voor 2 stops effe 250 km te rijden, dat was het ook niet.
Volgende stop: kasteel Terworm in Heerlen. Nog nooit van gehoord. Dus was benieuwd. Via het centrum van Heerlen er gekomen, het ligt een goeie kilometer achter het Van der Valk hotel. In kasteel Terworm zit een hotel/restaurant. Da's altijd goed, dan wordt het kasteel tenminste opgeknapt en bijgehouden. Het bleek dat de Van der Valkgroep het kasteel heeft gekocht een 25 jaar geleden. Er zat ook een mooie tuin bij. Leuk om te weten dat Van der Valk ook zo'n soort hotel heeft. Eens kijken om hier een weekendje met de vrouw naartoe te gaan.
Het volgende kasteel zou in Landgraaf moeten liggen. Maar een paar kilometer van Heerlen vandaan. En dat klopte. Op onderstaande foto ziet het er best netjes uit. Maar in werkelijkheid was het kasteel niet zoveel. Flink vervallen en zoals ik het kon zien stond het ook leeg. Wel was er een hele grote visvijver bij, waar ook de nodige mensen zaten te vissen. Wandelen kon je er ook wel goed. Lekker rustig:
De motor weer gestart (die het verder wel weer goed deed nu) en op naar de volgende stop, dat zou Kerkrade zijn. De TomTom stuurde me weer via een weggetje wat uiteindelijk alleen voor voetgangers en fietsers was. Dat heeft hij me al vaak geflikt. Nu komt dat meestal wel goed met de motor, maar toch. Het kasteel in Kerkrade zag er netjes uit. Was ook een restaurant in. Geen idee of het ook een hotel was. Leuk park erbij, en genoeg mensen die er aan het wandelen waren:
Het was inmiddels al laat. Had door de motorpech best wel wat tijd verloren. Ook nog niets gegeten, en moest 's-nachts vertrekken om maandagochtend 08:00 uur in Parijs te lossen. Het lijstje wat ik had gemaakt kon ik dan ook niet meer afmaken, daar was het te laat voor. Heb de laatste stop van het lijstje dan nog maar gepakt, dat was een kasteel in Elsloo. Nou dacht ik altijd dat Elsloo niet veel te bieden had aan "geschiedenis", maar dat bleek niet helemaal waar. De weg naar het kasteel in Elsloo bracht me aan de buitenkant van het dorp, wat aan de Maas lag (die buitenkant. Het dorp natuurlijk ook, maar dat bedoel ik nu niet). Paar oude huisjes daar, oude smalle weggetjes... Zag er mooi uit. En naar beneden keek je op de Maas uit. Ook was er nog een kasteelpark, maar daar had ik geen tijd meer voor. Ga ik zeker nog eens terug naartoe. Het kasteel zelf ben ik wel nog naartoe gereden. Ook hier, zoals in vele kastelen in Limburg, zat een restaurant in:
Aan de andere kant van de Maas ligt denk ik België. Dus dat is niet ver. Effe daarnaartoe om een frietje te eten. Want dat smaakt nergens beter dan in België hè

:
De jongedame van de bediening keek me een beetje schaapachtig aan, toen ik met m'n hollands accent alleen maar een frietje bestelde. "verder niets?" zei ze. "geen snack, geen drinken?". Nee, geen snack, geen drinken. Alleen een frietje met saus. Dat frietje, dat mag je nog wel hebben. De saus is niet zo best. Maar aangezien dit geen zelfgemaakte friet was, moet er saus bij. Maar de snack erbij en het drinken, dat is minder gezond. Dan krijg je net wat teveel calorieën naar binnen. En aangezien ik nu 14 kg ben afgevallen, wil ik dat graag zo houden. Sterker nog, er mogen nog een paar kilo meer vanaf. Maar omdat allemaal tegen zo'n mevrouw te gaan vertellen, nee, dat gaat me wat te ver. Maar het frietje smaakte goed. Dat was de 2e september van 2012 dan. Op naar de vrachtwagen, nog effe een paar uurtjes slapen, rond 02:00 uur loopt het klokje weer af

. Maar, en dat is een reden waarvoor ik een motor heb gekocht, het doorbreekt toch de sleur van het dagelijkse leven. Lekker met je neus in de frisse lucht. Over smalle weggetjes rijden. Wat wandelen in een park waar je normaal nooit komt. Het was toch weer een leuk dagje

.