Reisje Noord-West USA

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
harryvbr
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:14

Reisje Noord-West USA

Bericht door harryvbr » 04 okt 2011, 09:22

In september 2011 heb ik een drieweekse vakantie genoten in het noord-westen van de Verenigde staten van Amerika. Was daar al enkele malen op bezoek geweest, maar de staten Washington, Idaho en Montana en de provincie Britisch Columbia van Canada zijn zeker de moeite waard om enkele malen te bezoeken.
Bovendien heb ik sinds 1995 bij een bezoek aan een Honda motorzaak in Everett een zeer regelmatig contact met de eigenaar van die zaak. Mijn vrouw en ik hebben daar ook al een keer gelogeerd. Vorig jaar ben ik alleen bij hem op bezoek geweest en ook dit jaar heb ik hem enkele dagen bezocht.

In Seattle had ik een auto gehuurd. Mijn eerste nacht heb ik doorgebracht bij mijn vriend in Everett. Hij heeft mij weer even de hele zaak laten zien. Het afgelopen jaar zijn ze zich ook meer gaan toeleggen op webverkoop. En dat was een schot in de roos. Naar vele landen, ook Nederland, worden bestellingen gestuurd. Onlangs zelfs nog drie Goldwings naar Rusland. Ik heb er een paar mooie motorlaarzen aangeschaft.
De volgende dag ben ik via Mount Vernon en Concrete de Noordelijke Cascades binnengereden. Dit mooie natuurgebied heeft prachtige vergezichten. Er loopt ook maar één weg door dit grote Nationale park. De volgende dagen heb ik o.a. het Nationale Park Glacier, Yellowstone and Grand Teton bezocht. In de weekends moet je vroegtijdig een hotel reserveren eigenlijk want dan is het in alle parken druk. Ik had dit niet gedaan omdat ik mij niet vast wil leggen, maar ik had dan ook moeite om een (betaalbare)plek te vinden.
Na het verlaten van Grand Teton ben ik via Idaho Falls en Boise in noordelijke richting gereden naar Spokane.
Ik was aanvankelijk van plan om ook naar Jasper en Banff in Canada te gaan om de Icefield Parkway te rijden, maar mijn verhuurmaatschappij stond dit niet toe. Ik mocht alleen in de provinvie Britisch Columbia komen. Dus ben ik maar vanuit Spokane via Kettle Falls naar Grand Forks in Canada gegaan.
Het gebied langs de grens is prachtig. Door het Manningpark naar Hope langs de Fraser rivier is ook een prachtige route. In Hope is in 1965 een aardbeving geweest waardoor in eerste instantie vier mensen om het leven kwamen toen een stuk rots naar beneden kwam. Twee van de vier zijn nooit teruggevonden. Het toeval wil ook nog dat op dezelfde dag een vliegtuigje tegen die rots vloog. En een jaar later is weer een vliegtuig tegen die rots gevlogen. Een rot rots dus.
Na Hope ben ik toch maar weer de grens overgestoken om de Noordelijke Cascades nu van de andere kant door te rijden naar Everett.
De derde week zou ik bij mijn vriend doorbrengen. We zouden samen op de motor naar Olympic National Park gaan. Maar helaas was het weer te slecht om op een paar nieuwe Goldwings daar heen te gaan. We hebben de tocht maar met de auto gemaakt. Ik had mij dat park iets mooier voorgesteld. Maar misschien kwam dat ook wel door de vele regen die we hadden.
Gelukkig hebben we later in de week nog wel twee dagen mooie tochten kunnen maken ten noorden van Seattle. Ik mocht op het rood model 2012 rijden. Er stond nog maar 260 mijl op de teller. Mijn vriend had een gele 2011.
Het bodywerk van de 2012 is helemaal veranderd. Niet direct zichtbaar, maar de onderdelen passen niet op eerdere modellen. Vergeleken met mijn eigen 2009 vond ik het frame van de 2012 slapper. Of dit nu komt door de andere koffers of dat er onderhuids andere aanpassingen zijn wist ook mijn vriend niet. Het kan natuurlijk ook exemplarisch zijn geweest.
Twee jaar geleden zijn mijn vrouw en ik op een gehuurde Goldwing van westkust naar oostkust gereden. Een mooie belevenis. Ondanks dat het inmiddels mijn tiende Amerikareis is geweest ben ik nog lang niet uitgekeken op dit ideale reisland.
GL1800('10) bloodstone red met Navi en Airbag

Plaats reactie