Frankrijkrit voorjaar 2022

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertwing
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 jun 2016, 18:46
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Pijnacker

Frankrijkrit voorjaar 2022

Bericht door Bertwing » 29 mei 2022, 13:53

(mijn reisverhaal (18 mei tot 22 mei) https://goo.gl/maps/zPCxoiZmaSWqb2zc6

Langs de rivieroever van de Ognon in het Franse departement Haute-Saône sla ik ontspannen de bladzijde om van mijn thriller die ik deze vrijdagavond lees in de avondkoelte in Villersexel na twee dagen toeren door heuvelachtig landschap. De vroege woensdagmorgen eerder in de week, zou mij op mijn Gold Wing richting Frankrijk sturen. Tot aan Bergen in België volg ik de snelwegen daarna koerst de rit verder enkel via Frankrijk binnendoor. Het doel vandaag is aan te sturen op het stadje Briaire, voel echter nog voldoende elan, kies voor door te rijden. Over verlaten oude RN ‘s door eindeloze velden graan, buiten een vrachtwagen of tractor is er hier niks die je wat in de weg kan staan. en in de vroege avond draai ik de Camping de Nevers op in stad Nevers in de Bourgogne.
Afbeelding
Als de tent staat, mis ik mijn e-reader, ontschoten aan de aandacht waarschijnlijk thuis, gelukkig is er een heuse ruilbieb aanwezig dus ik zoek een boek uit. Lezend gaat de avond voorbij. Zonnestralen verwelkomen mij in een nieuwe dag. Bij het ontbijt ontbreekt het stokbrood niet. Om 09.00 uur ga ik inpakken, daarna de blik gericht op het Regionaal Natuurpark van de Morvan, via het stadje Chateau-Chinon, rij een gedeelte van de wijnroute des Grands Crus.
Afbeelding
Afbeelding
Het blijft indrukwekkend de reikwijdte en het almaar veranderende landschap, riviertjes, graanvelden, bossen en wijngaarden. De gele bremstruiken staan in volle bloei en kleuren het landschap. Ben onderweg bewust gestopt om eens goed te kijken hoe uit die oude wijnstokken jonge frisse wijnranken ontspruiten en de mini druiventrossen die er dan al in hangen te bewonderen. Het weer is fantastisch, volle bak zon, 24 graden, heerlijk motorweer.
Afbeelding
Zo sta ik vanavond op camping Le Chapeau Chinois in Villersexel, in het departement Haute-Saône. Het koelt flink af deze nacht en in de ochtend is alles klam en vochtig. De camping moet nog ontwaken als ik de doucheruimte al weer verlaat en mijn stoeltje weer inneemt langs het riviertje. Op het gaspitje pruttelt het water voor een bakkie koffie. Lezend ga ik de ochtend in enkel bij hoofdstuk 11 sluit ik mijn boek en breek op.
Afbeelding
Vandaag wil ik zuidelijker uitkomen enkel Google maps heeft mij al het overzicht gegeven dat ik nog lang niet bij Orange ben en ik beoordeel mijn route op waar ik wil uitkomen om ook nog in een normale actieradius op huis te kunnen aansturen na vandaag. Het mooie weer ontneemt mij de keuze om naar het zuiden af te zakken en via de Cevennen naar de Dordognestreek te rijden. Als de verkeersborden langs de weg aangeven dat Grenoble nog vijftig kilometers verwijderd is en al enige tijd de eeuwige sneeuw op de bergtoppen zichtbaar is besluit ik om af te buigen en dwars door Parc Naturel Régional Du Vercors te toeren.
Afbeelding
Afbeelding
Er wordt veel concentratie vereist om over de smalle wegen te rijden en veelal is een t-splitsing de overgang naar een nieuw weggedeelte, vergeet daarbij niet het veelvuldig heuvelachtige landschap dat voor veel variatie zorgt door aldoor klimmende en dalende wegen. Zo kom ik `s avond op de bonne fooi aan op de camping in Roybon. Een camping is altijd te vinden in dit land. Ook deze camping hanteert een vriendelijk tarief voor motorrijders en voor negen euro kan ik een standplaats uitzoeken. Als de gaspit zich warm maakt en mijn maaltijd opwarmt, is het tijd om te luieren en te lezen. Ik had mijn bivak ietwat teveel in de schaduw opgezet vandaag, dat realiseert je je pas als de ochtendzon erg lang achter de bomen blijft. Als het niet nodig is pak ik altijd droog mijn spullen in dus vertrek ik pas laat in de ochtend. Bij het plaatsje Tournon sur Rhône steek ik de rivier de Rhône over en rij door naar Brioude waarna ik alsnog doorzet om Chateauroux te bereiken, omdat het al tegen 19.00 uur zou zijn voordat ik deze plaats zou aandoen, vatte het plan vorm om toch maar eens een hotelletje te boeken steeds meer vorm in mijn gedachten en melde mij bij de receptie van Kyriad Hotels. Blijkt dat er alle kamers vol geboekt zijn, wat ik toen nog niet wist wordt helder voor de geest als ik naar het Ibis hotel rij.
Afbeelding
Afbeelding
Het is beursweek met Parc des Expositions de Belle Isle – Châteauroux. Dat er geen hotelbed meer te krijgen is drijft mij naar de camping in het plaatsje. Op de achtergrond dreunt het event maar ik laat mij de nachtrust niet ontnemen. Wakker worden onder een bewolkte hemel, laat mij even het verwachte weer voor vandaag checken op mijn smartphone, die elke dag oplaad tijdens het rijden in de koffer, zo hoef ik geen standplaats met elektra te boeken, en de powerbank is ook altijd nog aanwezig, ideaal die hebbedingetjes. Het rijd voor niets mee en zorg voor veel gemak. Het landschap voor mij verandert in rap tempo, ook steeds meer verkeer om mij heen is wel het meest wat opvalt als je uit het binnenland van het Franse land op huis aanstuurt. Vanavond zorgt het wegennet bij Antwerpen wel voor veel oponthoud, werkelijk alles moet daar schijnbaar opnieuw worden opgebouwd. Ik stuur via de havens aan op huis, voor lief neem ik de tol door de beide tunnels, laat een paar ijverige wegwerkers mijn rij plezier niet bedreven. Thuis wacht mijn vrouw en ben blij weer thuis te zijn. Even flitsen de hachelijke momenten van de afgelopen dagen door het hoofd, dat stuur foute in de bergen, die slip op de rotonde door los gravel, vol in de remmen voor die niet oplettende autobestuurder, het waren 2732 kilometers ontspannen toeren.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Frankrijkrit voorjaar 2022

Bericht door RonalT » 29 mei 2022, 21:04

Een prachtig geschreven verhaal over een mooi stukje toeren door Frankrijk... en zelfs niet vergeten om foto's te maken, die zijn het beslist waard om in van de motorbladen gepubliceerd te worden.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6745
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Frankrijkrit voorjaar 2022

Bericht door De Motormuis » 30 mei 2022, 00:03

Mooie beschrijving van je vakantie en
mooie foto's.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Plaats reactie