reizen naar en door Marokko; welke documenten

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
ronbalkema
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 okt 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Appingedam

reizen naar en door Marokko; welke documenten

Bericht door ronbalkema » 06 mar 2022, 11:27

Dag iedereen,

ik ben voornemens op de motor over 2 maanden ongeveer zo'n 5 weken naar Marokko te gaan (vertrekkend vanuit Nederland). Nu heb ik bij mijn weten geen speciale invoer-documenten nodig voor mijn motor als ik de oversteek van Spanje naar Marokko maak. Is mijn veronderstelling juist? Zijn er mensen die er ervaring mee hebben. Gisteren sprak ik een motorrijden, dat je een speciaal invoerdocument voor de motor nodig had om Marokko in te komen.
Ik kan op de officiële sites nergens wat vinden. Op de ANWB site vind ik ook niets. Ik wil wel een bellen met de ambassade, maar misschien weet iemand op dit forum het antwoord wel vanuit de praktijk.

Ik heb wel ervaring met Tunesie, maar daar was niets nodig.

Alvast bedankt voor de reactie.

Gr. Ron Balkema

Gebruikersavatar
Foks
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Terneuzen

Re: reizen naar en door Marokko; welke documenten

Bericht door Foks » 06 mar 2022, 14:47

Hallo Ron,

Alles bij elkaar ben ik 4x naar Marokko geweest waarvan 3 x als reisbegeleider namens de ANWB/Promotor.

1. Heb je speciale documenten nodig?
Ja. Je moet de motor in- en uitvoeren. Er mag nml. geen voertuig achterblijven.
Tijdens de overtocht moet je een “visum” invullen. Te vergelijken met destijds de overtocht naar Engeland.
2. Heb ik ervaring hiermee?
Ja. Zelfs heb ik nog van alles hier. Te denken aan: hotels, routes, reisbeschrijving, etc..

Kom eens langs in Terneuzen en we kunnen van alles doorspreken/bekijken.

Succes en Mvg. Het wordt een onvergetelijke reis.

Peter Fokkema (Foks).
MORGEN WORDT HET NOG BETER.

ronbalkema
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 okt 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Appingedam

Re: reizen naar en door Marokko; welke documenten

Bericht door ronbalkema » 06 mar 2022, 14:53

Dank je voor de reactie.

Niets aan het handje dus eigenlijk. Als je op de veerboot de formulieren invult en het een administratieve afhandeling. Zal wat tijd in beslag nemen maar ik het de tijd.

Bedankt voor het aanbod om langs te komen, maar we wonen in Nederland het verst mogelijk uit elkaar. Jij in Terneuzen en ik in Appingedam, dus even langs rijden wordt het niet direct.
Verder zoek ik de dingen graag onderweg uit en reageer op wat ik tegenkom. Ben wel gewend te reizen. Heb door Egypte, Midden Oosten, Rusland en nog diverse andere landen gereisd op mijn motor, dus ik denk dat het in Marokko ook wel zal lukken.

Nogmaald bedankt, Gr. Ron

Gebruikersavatar
Foks
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Terneuzen

Re: reizen naar en door Marokko; welke documenten

Bericht door Foks » 06 mar 2022, 15:05

Hoi Ron,

De in- en uitvoer documenten moet je thuis downloaden en bij hebben.
Het “ visum” is een lokaal document. Zie http://www.douane.gov.ma.

Je paspoort moet nog 3 maanden geldig zijn wanneer je Marokko binnenkomst.

Vergeet de groene kaart niet.

Gr. Peter
MORGEN WORDT HET NOG BETER.

ronbalkema
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 okt 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Appingedam

Re: reizen naar en door Marokko; welke documenten

Bericht door ronbalkema » 06 mar 2022, 15:38

Even rustig naar kijken; mijn Frans is te beperkt om het snel (en goed) te lezen. Ik kan zo niet direct zien welke formulieren ik moet downloaden. Daarom er maar even rustig naar kijken.

Gr> Ron

ronbalkema
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 okt 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Appingedam

Re: reizen naar en door Marokko; welke documenten

Bericht door ronbalkema » 07 mar 2022, 11:08

Dag Peter,

ik kom het volgende bericht tegen op de officiële site. Zou dat dus betekenen dat aanvragen niet meer nodig is:

Kennisgeving aan niet-ingezeten reizigers naar Marokko
Vanaf 1 januari 2019 is de inschrijving van schriftelijke verklaringen van Tijdelijke Invoer (TA) volgens de modellen D 16bis en D 16ter voor motorvoertuigen en D 716 voor pleziervaartuigen en andere waterscooters niet langer vereist. Het wordt vervangen door een eenvoudige mondelinge verklaring van de betrokken personen die hun gewone verblijfplaats in het buitenland hebben en tijdelijk in Marokko komen verblijven.
Zo zal de TA van deze vervoermiddelen rechtstreeks op het BADR-computersysteem worden verzorgd door de douanediensten in de havens van binnenkomst, op basis van de documenten die door de reiziger worden overgelegd (geldig paspoort, kentekenbewijs van het vervoermiddel, volmacht in geval van invoer door een derde persoon, huurcontract ...).
Indien zij voor de steunregeling inzake technische bijstand in aanmerking komen, verstrekken de diensten in de havens van binnenkomst de reizigers een gedrukt document van het systeem om dit bij elke controle op het nationale grondgebied over te leggen.
Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen via de volgende link http://www.douane.gov.ma/reclamations of telefonisch op de volgende nummers: 0537579223/27/28.

Gebruikersavatar
Foks
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Terneuzen

Re: reizen naar en door Marokko; welke documenten

Bericht door Foks » 14 mar 2022, 08:01

Hallo Ron,

Op basis van hetgeen jij schrijft lijkt dat te kloppen.
Bij twijfel even met de ambassade bellen.

Mvg, Peter
MORGEN WORDT HET NOG BETER.

ronbalkema
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 okt 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Appingedam

Re: reizen naar en door Marokko; welke documenten

Bericht door ronbalkema » 14 mar 2022, 11:35

Dag Peter,

Douana en ambassade waren niet te bereiken (half uur in de wacht gestaan; op mail reageren ze niet). Contact gezocht met een (motor)reisorganisatie, die ook dit jaar weer reizen op de motor naar Marokko organiseert en die verzekerde mij, dat je aan boord of uiterlijk bij de douane dit in te vullen formulier krijgt.
Dus daar rekening ik dan maar op, tenzij de Russen hier eerder voor de deur staan, want dan kunnen we niet weg.

Gr. Ron

Gebruikersavatar
Foks
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Terneuzen

Re: reizen naar en door Marokko; welke documenten

Bericht door Foks » 16 mar 2022, 07:36

Succes.
MORGEN WORDT HET NOG BETER.

Plaats reactie