Weekje Limburg

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Weekje Limburg

Bericht door RonalT » 20 jul 2018, 22:31

Na de geslaagde rit in de Achterhoek zijn we samen met Pieter en Lianne nog een kleine week naar Limburg geweest.
Wij hebben van zondag op maandag nog een nacht gebivakkeerd in hotel Ehzerwold. 's Morgens na het ontbijt zijn we vertrokken voor een rit van 242 km van Almen naar IJzeren. Beide plaatsen van formaat. De ene heeft 1177 inwoners en de andere heeft 330 inwoners.

De rit verliep best goed ondanks de warmte. We zijn via Wichmond, Hummelo, 's-Heerenberg naar Emmerich gereden. Ineens werd onze reis internationaal omdat we daar de Rijn over konden steken. Via Keeken (D) en Leuth (NL) naar Berg en Dal om vervolgens in Groesbeek te stoppen voor de lunch. Restaurant de Oude Molen was een prima plek om een hapje te eten. En de weg erlangs zorgde voor het nodige vertier. Politiewagens reden af en aan om mensen weg te brengen van een nabijgelegen bugalowpark / camping.
Verder via Grafwegen en Gennep, Wellerlooi om bij Broekhuizen de pont te nemen om de Maas over te steken. Maar dat zat niet mee.... en dan zie je gelijk dat Lmburgers een soort reserve Belgen zijn. De pont was enkele dagen uit de vaart en dat bord zet je precies bij de pont weg. De fietsers en motorrijders hebben dan voor niets een weggetje van bijna 1 kilometer gereden om weer terug te moeten rijden. Een normaal denkend mens zou dat bord bij het begin van het weggetje zetten. :-)
Ik zag dat er enkele kilometers verder nog een pont overstak en die voer, ondanks de twijfels van Lianne, wel naar de andere kant. Na deze reis zette we in Lottum voet aan wal. Een klein stukje terug rijden en Karin kon de kop weer overnemen. Ze nam ons netjes mee naar Horst en Sevenum, Helenaveen, Meijel, Roggel. Net voor Roggel stond de Sint Petrusmolen langs de weg waar we dus even gestopt zijn voor een paar foto's.
Bij Maasbracht staken we door middel van een brug de Maas alweer over. In Maasbracht vonden we overigens ook de eerste molen tijdens deze rit. De Leonardusmolen is een beltmolen met een vlucht van ruim 26 meter. Dus een behoorlijk grote molen. Na een paar foto's zijn we verder gereden over een smal strookje land tussen de Maas en het Julianakanaal. Dit kanaal met zijn 36 km lengte zorgt voor een goede scheepvaartverbinding en is tussen 1925 en 1935 aangelegd. Bij Born zijn we het kanaal weer overgestoken en hadden we weer vaste grond onder onze voeten.
Langs Stein en Elsloo (nee, niet in Friesland), Beek en Oensel kwamen we steeds dichter bij ons einddoel. Onee, nog even stoppen bij de Sint Hubertusmolen tussen Beek en Oensel. Een mooie geel geschilderde standerdmolen.

Afbeelding

Afbeelding
molenkaart/?tenbruggencatenummer=00193

Maar Valkenburg kwam in zicht.... en net voorbij Valkenburg ligt Sibbe en na Sibbe kwam uiteindelijk IJzeren. Na 242 km in 4 uur en 46 minuten konden de motoren gestopt worden achter het mooie smeedijzeren hek van B&B Ferrum Ferrum. Het was een warm welkom, zowel wat het weer betreft als het ontvangst. "willen jullie iets drinken? Maar trek eerst even die warme motorpakken uit." werd door Nine gevraagd. Al gauw zaten we met Nine en Arnout aan de grote houten buiten tafel met voor ons een lekker koel drankje....

We hadden twee kamers naast elkaar toegewezen gekregen en dat waren keurige kamers waar een mooie douche / wc ruimte was, een dubbel bed en een zitje. Gedouched en omgekleed zijn we naar Valkenburg gewandeld, 3 km berg-af lopen. Daar hebben we lekker gegeten en daarna weer 3 km omhoog terug gelopen. Bij Ferrum Ferrum nog wat gedronken, dat mochten we zelf pakken uit de (koel)kast en even opschrijven...

Om 11 uur lekker naar bed....
Het was een geslaagde dag. Lekker motorgereden, wat gegeten en een aantal molens gezien.


wordt vervolgd
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Weekje Limburg

Bericht door pieter » 21 jul 2018, 11:45

Heb ik verder eigenlijk niet zoveel meer aan toe te voegen dan dat we een relaxte week achter de rug hebben, van 1244 mooie km en veel gezelligheid.

Groet Pieter & Lianne.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Weekje Limburg (dinsdag)

Bericht door RonalT » 22 jul 2018, 17:12

Dinsdag hebben we buiten ontbeten. Het ontbijt wordt door Nine in een mand opgediend. Gemakkelijk natuurlijk, ze kan de mand naar je kamer brengen maar met zulk mooi weer ook buiten op tafel zetten.
De mand bevatte broodjes, boter, vleeswaren, kaas, fruit, melk vruchtensap.... nou ja kijk zelf maar!
Afbeelding
Onder het rood/witte dekseltje zat yoghurt oid.
Met een paar mokken koffie erbij een prima start van de dag.

Daarna zijn we om gaan kleden om een route door Limburg en een stukje Ardennen te gaan rijden. Ik had de route gedownload, verknipt en aangepast zodat hij in IJzeren begon en eindigde. Alle drie de toestellen voorzien van de track, deze zichtbaar gemaakt en naar een route berekend.
Eerst richting Maastricht om daarna België in te rijden en langs de grens naar het zuiden te rijden. Daarna links af om onder de NL-B grens door de voerstreek te rijden. Door Voeren, Schoppen, Teuven en Sippenaeken. Tussendoor nog even gestopt bij Planck om wat te drinken. Want het was warm....
Homburg en Hendrik-Kapelle waren de volgende in rij, om bij Eupen een klein stukje Ardennen mee te pakken. Via Raeren en Kelmis terug naar boven waar Karin stopte bij een "Auberge" om te eten. Helaas hadden ze daar geen tosti, alleen rare dingen om te eten. :roll:
Bij het Drielandenpunt kwamen we Nederland weer in, op een hoogte van 324 meter (volgens mijn navigatie-systeem), langs Vaals en Vijlen, Margraten om daarna bijna verdwaald te raken. Onze voorrijder wilde een onverharde weg in, maar dat was fout. We moesten de IJzerenweg hebben (die overigens gewoon geasfalteerd was) en kwamen mooi bij de B&B uit.

Na douchen weer richting Valkenburg gewandeld om daar te eten. Na het eten weer naar boven gewandeld en nog wat gedronken.
Op tijd naar bed.


wordt vervolgd
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Weekje Limburg (woensdag)

Bericht door RonalT » 22 jul 2018, 17:20

Nadat ik opgestaan was ben ik in de zon wat gaan lezen. Het was nog erg vroeg.
Nine kwam tegen half negen weer onze ontbijtmand brengen en de rest kwam ook aangesloft. Wat koffie en lekker ontbeten....

We besloten naar Maastricht te gaan, dus Karin de OMK (motorkaart) gegeven en laten rijden. Via Beek, Stokkum, Genk en nog wat kleinere plaatsen kwamen we via deze omweg na 1,5 uur in Maastricht aan. Ik had het Vrijthof als adres opgegeven, maar daar konden we natuurlijk niet komen. Daar stonden bars kijkende bewakers om de stoeltjes en het podium te bewaken. Later deze week trad André Rieu daar op..
Een plekje gezocht op een van de vele, zeer volle terrassen om wat te eten en een beetje rond te kijken.

Maar het was weer warm en Karin wilde niet verder in de stad rondkijken maar terug naar de B&B. Daar waren we dan ook weer lekker op tijd terug, koffie en het boek erbij. Later naar Valkenburg om te eten. Deze dag heb ik lekker vis gegeten.....



wordt vervolgd
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Weekje Limburg (donderdag)

Bericht door RonalT » 22 jul 2018, 18:08

Donderdag besloten de dames een dagje rustig aan te doen en met de bus naar Valkenburg te gaan om te winkelen/winkels te kijken.

Pieter en ik hebben wat (water)molens bezocht. Dat was af en toe best lastig, sommige waren er niet meer of was het waterrad weggehaald zodat het ook niet meer herkenbaar was. In Berg en Terblijt was de De Geulhemermolen, tegenwoordig een restaurant, maar het sluiswerk was nog zichtbaar. Terug naar Valkenburg waar we een Brand-brouwerij vonden die ooit een waterrad had gehad. Nog wel een par tandwielen te zien. In de stad waren ook nog twee watermolen, de FranseMolen die nog een rad heeft en de Oude of Ban Molen. Beide goed herkenbaar, de Franse Molen heeft nog een rad en werd inwendig gerestaureerd. De andere molen is nog herkenbaar, maar ook hier ontbrak het rad.
In Oud Valkenburg kwamen we een hele mooie watermolen tegen op een landgoed waarvan het kasteel te koop is. (viel iets boven mijn budget)
Ton, een vrijwilliger, wilde ons graag rondleiden en liet de molen zien, inclusief wat uitleg. Mooie foto's kunnen maken. Serieus de moeite waard om te bekijken. Zowel de tuinen als het kasteel (alleen van buiten) en de watermolen. Kasteeltuinen
Na afscheid genomen te hebben zijn we weer verder gereden naar Wijlre waar we Molen Otten hebben gezocht, maar wij denken dat deze tegenwoordig deel uit maakt van een vakantiehuis. De privacy van de bewoners gerespecteerd en dus niet gevonden wat we zochten.
De volgende was de Wittemermolen, keurig langs de weg. Foto's gemaakt en weer verder om in Wittem op zoek te gaan naar de watermolen in het Klooster der Redemptoristen. Maar er was niemand thuis. Dus ook deze niet kunnen vinden.
Bij de Rode Leeuw van Wittem hebben we wel wat kunnen eten, er stond bloedworst met appel en spek op de kaart en dat leek me wel wat. Het was ook lekker....
In Gulpen vonden we wel een heel mooi waterrad van Molen Roux, een in 1712 gebouwde molen die ook nog een verplaatst is van het kasteel Neubourg naar de huidige plaats. Het rad draaide en we hebben er leuke foto's kunnen maken. Tot 1853 was het een papiermolen, daar werd papier gemaakt uit lompen en oude kleding, en later omgebouwd tot graanmolen. De molen is nog steeds bedrijfsvaardig en is tegenwoordig een pannenkoeken restaurant.

De volgende, de Groenendaalse molen, was weer zo'n zoekplaatje. We hebben de boerderij waarschijnlijk gevonden, maar konden geen water'molen' ontdekken. Geen wonder als je het plaatje in de molendatabase ziet.

Afbeelding

In Margraten raakten we de weg kwijt en ik verloor Pieter uit het oog. Maar verder gereden en bij de van Tienhovenmolen vond ik hem weer terug. Tja, die hadden we dinsdag al gefotografeerd.
Dus terug naar IJzeren en de motoren gestald bij de B&B. Eten, wat drinken en slapen. Morgen terug naar huis.


wordt vervolgd
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
tumtrans
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:38
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Ingen

Re: Weekje Limburg

Bericht door tumtrans » 03 jun 2019, 18:49

Ik weet 't, ik weet 't! Een late reactie maar ik heb het nu dan ook pas gelezen... 😋 😋 Jullie hebben nog een paar mooie dagen gehad na dat prachtige weekend in Ehzerwold. Leuk om te lezen!
If you live by the sword, you will die by the sword.
-------------------------------------------------------
Kawasaki XII voyager bj1988 (2011-2014)
Goldwing 1500 se bj 1995 (2014-2019)
Goldwing 1800 bj 2007 (2019-heden)

Plaats reactie