Frankrijktour 2019

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertwing
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 jun 2016, 18:46
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Pijnacker
Is vandaag jarig!

Frankrijktour 2019

Bericht door Bertwing » 15 jun 2019, 10:55

Hallo Wingers,

Een lange dag slenteren op de vakantiebeurs zou dit jaar onze gedachten moeten beïnvloeden om een vakantieplek te kiezen, een bestemming in Frankrijk moest maar eens plaats gaan maken. Met onze blik gericht op Europa zou dat een andere reisbestemming op leveren. Twee eigenschappen blijven overeind, een vliegveld in de buurt (voor haar) en een plekje voor de Goldwing waarop ik mij voortbeweeg naar de vakantiebestemming. Na vele vraaggesprekken met welwillende land en streekvertegenwoordigers, komende uit Polen tot Kroatië vanuit Portugal tot Italië togen we naar huis. Folders lezend zou thuis de computer nu het antwoord moeten geven. Zoekopdrachten naar een leuk vakantieplekje volop invoerend zou onze missie moeten slagen. Bingo,… dat leek ons wel wat, inzoomende verschoof de kaart steeds meer en bleef steken in de buurt van de Luberon, een streek in de Franse Provence, oeps!!
Een vliegveld in de buurt gaat lukken dus we hebben onze bestemming.
Spanje en Italië moeten weer een jaar wachten.
Dit jaar geen appartement maar een huisje met heel veel gazon en een groot zwembad. We overleggen onze agenda`s en gaan plannen. We besluiten om samen op de zelfde dag te vertrekken, ik op de Goldwing en mijn vrouw iets later op de dag met het vliegtuig. De afgelopen jaren toerde ik altijd in 5 dagen naar onze vakantiebestemming en reed ik in vier dagen weer naar huis.
Dit jaar wordt het de snelweg op draaien en via Brussel, Charleroi, Reims, Nancy, Dijon aansturen op Lyon en dan verder richting het zuiden naar Cavaillon en dat moet in twaalf uurtjes toeren te doen zijn, haast is er niet bij komt er een half uurtje bij dan is dat maar zo.
Leuk is de andere invulling zeker, nu eens een snelle rit naar het zuiden is ook wel weer eens wat anders. De start van de vakantie is zo heel anders, geen voorpret maar diezelfde avond al samen op een terrasje hopelijk genietend met een lekker wijntje in de hand. De streek de Luberon is nog onbekend gebied voor ons dus dat maakt het ook fijn, genoeg te ontdekken. Als onze gezamenlijke vakantie eindigt rijd mijn vrouw met de huurauto naar het vliegveld terwijl ik nog een reis van negen dagen heb uitgestippeld voor de Goldwing om mij met een hele grote slinger weer naar huis te brengen. Negen volle dagen geeft ruimte om dagelijks kleinere afstanden af te leggen, meer te genieten van de omgeving en redelijk op tijd de camping op te rijden in de middag. De Pyreneeën tour komt dit jaar echt tot ontplooiing, hopende op Spanje in de komende jaren als een latere vakantiebestemming laat ik Baskenland en Andalusië een beetje buiten mijn blikveld.
https://www.google.com/maps/dir/Cavai ... !2b1!3e0

De dagtours en de overnachtingcampings zijn al gemaakt en gepland, nu nog in de Garmin plaatsen, maar zo is er voldoende te genieten deze periode en dan op naar het zuiden. De uitdaging dit jaar wordt met zo min mogelijk luxe onderweg te genieten. Heb een jumpstarter gekocht die mij van elektra zal voorzien, en door minder bagage mee te nemen hoop ik te verwezenlijken laat in de middag inkopen te doen en op echt kleine campings te overnachten. En beetje behelpen in de vakantie kan geen kwaad en als het tegenvalt stop ik wat eerder of later.
Ik heb een iets grotere tent gekocht, outwell earth 3,Afbeelding die mij iets meer ruimte bied dan afgelopen jaar dus dit is prettig.
Mijn Goldwing 1200 Aspencade uit 1987, mijn trouwe tourmachine
Afbeelding

Ik hoop weer een verslag te maken wat ik na de vakantie zal toevoegen.

groet Bert
(bertwing)

Gebruikersavatar
Bertwing
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 jun 2016, 18:46
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Pijnacker
Is vandaag jarig!

Re: Frankrijktour 2019

Bericht door Bertwing » 06 dec 2019, 22:28

Onder het schijnsel van een lantarenpaal is een vol bepakte motor waarneembaar in en donkere stille woonwijk. Het is 26 juni, vijftien minuten over drie. Door het keukenraam neem ik alles in ogenschouw. Binnen pruttelt een koffieapparaat, buiten surft de navigatie, ingesteld op Cavaillon. Niet veel later zet een ronkend motorblok alles in beweging. Na enkele rotondes draai ik de N 470 op richting Rotterdam, het plan is om rechtstreeks naar Zuid-Frankrijk te rijden. De Moerdijkbrug achter mij latend rij ik zonder echt veel vrachtverkeer richting Antwerpen. Bijna drie uur onderweg nu. Een blik op de benzinemeter geeft aanleiding om een naderende tankstation niet meer te laten passeren. Luttele minuten later tikt de literteller, gelijker tijd neemt een nieuwsgierige automobilist de tijd om eens goed mijn Goldwing te inspecteren. Twee personen, onbekommerd de tijd nemend voor een praatje. Het is half zes `s morgens, zomaar een tankstation langs de E 420 omdat vijfhonderd meter terug een pinpas niet werd geaccepteerd. De zon begint aan zijn klimtocht in de dagenraad. Naast mij staat een goedgehumeurde Belg, brede glimlach op het gezicht. Dit is Charleroi, ochtendnevel belemmerde net nog het zicht op de snelweg,.. Voelbaar is de warmte die de hele rit lastig zou maken. Ik rij België met een volle tank uit over de N5 maar in Frankrijk kom je niet heel ver met een volle tank. Om dit immense land te doorkruisen wordt menige tankbeurt verwacht. De routeplanner had een kleine variatie aangebracht en over de D 985 stuurde ik letterlijk de bochten door naar het zuiden, bedenkende dat deze slinger mij wel erg veel tijd zou gaan kosten, stuurde ik strak aan op Reims en plofte de peage op. Met voldoende kilometers voor de boeg werd ik door het warme weer gedwongen om elke 150 kilometer even te stoppen, water tanken voor de geest en weer verder. Door goed voorbereidend de route te verkennen kon ik ook zonder Garmin, het beeld was er mee gestopt, over “de peage” aansturen op Dijon, Lyon, Avignon. Later zou blijken dat er een kabeltje blootlag onderhuids, de zekerring was eruit gefloept. Ietwat onzeker koos ik de A7 richting Marseille en zowaar Cavaillon had een eigen afrit, De slagbomen wenken je vriendelijk even de peagepot te spekken voor het weggebruik, daarna kon ik op zoek naar mijn vrouw die vanochtend geland was op het vliegveld van Marseille en ergens in deze omgeving op mij wachtte bij ons vakantiehuisje. Het werd wel even een zoektocht, omdat ik de verkeerde kant voor rechts aanhield. Ploeterend met mijn smartphone bereik ik de oprit die ik zocht. Motorpak aan de kant en een goed glas wijn verder, plons ik in het water. Vanochtend smaakte de koffie verfrissend om kwart over drie, nu is
Afbeeldinghet half acht in de avond en verkoeld een watermassa de geest en het lichaam na 1250 km asfalt getuur. Dit jaar geen appartement maar een gîte met zwembad.
Na een lange nachtrust gaan we maar eens goed zitten voor een Frans ontbijt, op het buitenplaatsje is het dan gewoon 32 graden, tjonge we zijn in Zuid-Frankrijk!! Het kwik loopt deze dag op naar 44 graden. We waren al van plan om lekker bij het zwembad te blijven hangen maar met deze temperaturen is een goed boek lezen en niks doen het beste advies. Samen bekijken we in de avond de planning voor morgen, het wordt vroeg opstaan en gaan naar het lavendelmuseum in Cabrières-d'Avignon , hoe kan het ook anders in de Provence.
In de auto die mijn vrouw gehuurd heeft op het vliegveld van Marseille rijden we na een blik in de geschiedenis van deze streekAfbeelding
door naar de gebieden met de lavendelvelden en besluiten om met de auto ook de Mont Ventoux aan te doen die we uit de verre verte zien opduiken. Eindelijk samen eens een bergrit rijden ook al is het met de auto kan zo wel laten zien aan mijn vrouw waarom ik het zo gaaf vind om telkens met de motor de bergen op te zoeken.Afbeelding

Vol goede moed gaan we de volgende dag op citytour in het stadje Cavaillon. Na de Joodse synagoge slenteren we naar het dorpsplein om bij het Office du Tourisme nog wat folders te halen. Zo koel als het in het gebouw is zo warm is het buiten. We besluiten onze wandeling te staken en bij het zwembad te gaan bivakkeren, het is te warm voor iets anders, later op de avond horen we dat deze dag de warmste is ooit gemeten, in deze tijd van het jaar. Bij het zwembad loopt het steeds voller in de avonduren, onze gastheren hebben hun maandelijkse vriendenavond en wij zijn ook uitgenodigd. Heel gaaf om zo`n avond, hoe kan het ook anders, volgens de Franse slag, mee te maken. Vijf gasten worden er vijfentwintig (miscommunicatie in een taalbarrière?), eten verlaat met dik een uur na kwart over negen, ach je laat je mee nemen in het gebeuren, leuke anekdote: mijn vrouw wachtte keurig stipt op tijd in haar jurk, op de gastenontvangst, enkel toen duidelijk werd dat er nog lang niet gegeten zou worden kwam de badkleding toch weer te voor schijn, en niemand bekommerde zich om al die natte koppies bij het diner. Het eten was goed de sfeer uitstekend en al zingend, met een duet van ondergetekende, beleefden we een fraaie avond. Hoe welkom wil je je voelen!!!
In het stadje Isle-sur-la-Sorgue bezoeken we op advies van onze gastheer de antiek markt, nou het is een grote show van brocante, huizen en schuren vol. Mijn vrouw in haar element, vergaap ik mij aan al die oude spullen, gelukkig hoef er niets mee naar huis.
We verblijven in de buurt van Arles wat ons aanleiding geeft om het ziekenhuis van de beroemde overleden schilder Vincent van Gogh te bezoeken, mijn vrouw wist het wel maar ik was verbaasd over de vele toeristen die er rondliepen. We rijden in de door ons gehuurde auto langs de vele wijndomeinen en kopen naar een proefrondje toch wel een paar souvenirs in de wijnhuizen die we aandoen.
We gaan op pad naar de Camargue, om Flamingo`s te spotten, het is vooral een zoektocht naar wat je wil zien. In folders zie je duizenden roze vogels in het water maar die dag waren ze gevlogen. We bezoeken ook nog de zoutvlaktes voor de zoutwinning die hier aanwezig is.
Neem de tijd om eens naar mijn motor te kijken, de afgelopen week niet om bekommerd. Ik vind een kabeltje dat “blootligt” een vind zo de connectie naar een niet werkende Garmin. Op onze dagtocht naar Lourmarin waar een mooi kasteel bezichtigd wordt stop ik bij de plaatselijke autodealer om uit te leggen dat ik graag een zekering wil kopen. Geheel op de Franse tour is er geen verhaal dat verstaanbaar is in het Engels. Krijg de mogelijkheid om te laten zien wat ik bedoelde en op kantoor is er voor tien euro wel wat te regelen. Ik werd een beetje boos van teleurstelling om die houding en gooide twee euro op tafel, nam een zekering en stampvoetend verliep niet geheel blij deze garage. De volgende dag kwam ik zowaar een Kwik-Fit tegen en ik naar het kantoor, legde uit waar ik naar op zoek was en de medewerker gaf mij gratis drie zekeringen, zo kan het dus ook. Dezelfde avond de zekeringen gewisseld en het kabeltje netjes “aangekleed”. Nu alles het weer deed ging ik touren in de Luberon de volgende dag. Lekker binnendoor rijdend besluit ik nog om even gas te geven en alsnog de rit af te sluiten met een beklimming van de Mont Ventoux. Nog even een paar mooie foto`s makend op de top hoor ik de mensen roepen, ik kijk om en daar ligt een motor op zijn kant, die lijkt wel van mij, beetje balend neem ik de schade op, valt alles mee maar de linker spiegel is wel afgebroken. Het was de eerste keer tijdens deze vakantie dat ik er alleen op uit ging, mijn vrouw wilde nog graag een dagje inkopen doen voor thuis, morgen zouden onze wegen scheiden, zij naar huis via het vliegveld van Marseille naar Schiphol en ik zou negen dagen gaan touren en via de Pyreneeën op huis aan sturen. `s Avonds aan de reparatie, gelukkig was de houderbeugel niet beschadigd, dupe tape en ty wraps verstevigen en omlijsten het chemische betonanker, waar een vulmiddel al niet goed voor is.
Vandaag vertrokken op de Goldwing. Negen dagen lang van camping naar camping. Zo strak als de route was naar Cavaillon zo glooiend en vol bochten is de toer naar huis. Met een grote boog stuur ik aan op Alès, neem een kijkje in de Cevennen, de D25 en D 130 zijn onwijs mooie wegen,
Afbeelding
en stop in Saint-Félix-de-l'Héras op de camping met Nederlandse eigenaren. Totaal onbewust van de glooiingen rij ik naar mijn slaapplaats. Te laat besef ik de hellende afrit en na veel zweten staat een Goldwing weer met de neus naar voren. In serene rust werkt ik aan mijn bivak om in de namiddag verrast te worden met een welkom op het uurtje sociaal samen, gaaf initiatief van de beheerders, erg gezellig en leuk om de andere gasten, Nederlanders, Fransen en Engelsen te spreken. De camping ligt op de zuidelijke rand van het plateau Causse du Larzac (D142) en is schitterend om doorheen te rijden. Toerend door de streek Languedoc-Roussillon glooien de wijnvelden om je heen (D35, D907), over de voorraad voor volgend jaar hoef ik mij geen zorgen te maken. Geruststelt stop ik de avond in Preixan. Carressonne is dan al gepasseerd, de natuur wordt al wat ruiger. Overnacht op een camping waar ik helemaal niet wilde zijn.
Afbeelding Kom de goedkopere versie niet vinden, later zag ik op internet dat ik in een flauwe bocht ietwat naar links had moeten afbuigen, maar deze camping was wat prijzig. Dus niet buiten de deur gegeten komt het ook weer goed. In de Pyreneeën is de temperatuur heel wat aangenamer, de wijngaarden maken plaats voor steenmassa`s en bergtoppen. Via de A61 verlaat ik bij het stadje Bram de snelweg en rij de D4, D119, D625 af om bij Lavelanet af te buigen stuur ik over de D117, de stad Foix links voorbij rijdend rij ik over de Col le Lerd en Col `d Agnès en Col de Latrape een erg mooie route naar mijn volgende bivakkeerplaats Camping le Montagnou, Route de Guzet (le Trein). Besluit om vanavond op het terras te gaan eten en onbewust zal ik ook hier de volgende dag vele uren zitten. In de nacht komt het water met bakken uit de hemel vallen en in de ochtend is het onverantwoord om de weg op te gaan. Gelukkig is de camping goed voorzien en dat voor elf eurotjes. Koffie, stokbroden en avondeten zijn hier geen probleem. Zo maken we van de nood een deugd en genieten van een dagje op de camping. De e- reader gaat aan de jumpstarter, dus we komen de dag wel door. Het regent de hele dag, morgen zien we wel weer verder. Wakker wordend onder een stralende hemel, de zon is overvloedig aanwezig, kruip ik uit mijn tent, na het ontbijt pak ik goed gehumeurd de tent maar nat in de koffers en rij vroeg in de ochtend de bergen weer tegemoet. De wegen zijn glad en er is veel neveldamp in de lucht. Verlaat de D 17 en rij een flink eind over de D 618, col du Portet d`Aspet, neem daarna de D 85, D44 col de Mentè en rij door Spaans gebied naar Bossost en stuur weer aan op de D 618 passeer col de Val Louron Azet . Vandaag zet ik er nog even een pittige route bij en rij door over de col d`Aspin, mis de Tourmalet door een omleiding kom bij Argèles-Gazost weer op de route en rij door in de volle mist over de D918, veel koeien op de weg vandaag, ach je neem de tijd en geniet van het natuurlijke om je heen, dat is wel heel mooi,Afbeelding
passeer de col Soulor en col d`Aubisque en overnacht volgens plan in Laruns. Dat was een vol dagschema, de Intermarche had al een bezoekje van mij ontvangen op de camping dus direct door naar mijn plek, eerst de tent opzetten en alles laten drogen, met het warme weer nu dus geen probleem, daarna heerlijk genoten van een goed boek en vroeg naar bed. Maak veel gebruik van mijn jumpstarter, en heb de hele toer nog geen elektrastekker op de camping gebruik. Kan ook niet, want heb bewust alle stekkers thuis gelaten. Kan prima als je alles goed plan. Neem deze morgen de tijd om op te staan, rij vandaag de Pyreneeën uit, nog een paar kleine cols in Spanje en dan richting Frankrijk. Veel afwisseling in natuur vandaag, bergen, wijngaarden, Afbeeldingveel zonnebloemen en graanvelden. Overnacht in Lauzerte. Naar goed gebruik onderweg al inkopen gedaan, zo kan ik na het opmaken van mijn bivak nog even heerlijk genieten van een plons in het zwembad. Even lekker liggen luieren langs de rand van het zwembad. Ik doe eerst nog even een handwasje en maak daarna gebruik van de lekkere stoel die op mijn slaapplaats aanwezig is. Kan in de ochtend mijn gewassen kleding droog van de waslijn halen en daar ben ik blij mee. De faciliteiten op de camping zijn goed, wacht enkel niet op een stokbroodje deze ochtend en rij vroeg in de ochtend de D653 op richting Cahors. Binnendoor stuur ik aan op Brive-la-Gaillarde en rij via de D 1089 naar Tulle. De planning is om naar Troyes door te rijden deze dag, maar besluit even de peage tot na Limoges te betreden. Verlaat de tolweg en rij zonder doel binnendoor en stopt in het plaatsje Ambazac. Eerst inkopen doen en rij dan door op zoek naar een camping. Het is ook wel eens lekker om eerder te stoppen en eigenlijk is dit toch waarom je vakantie heb, voor je het weet is rijden een dwangmatig onderdeel van de dag. Met e-reader op schoot lees ik deze avond mijn zoveelste boek uit, terwijl naast mij twee jeugdige dames al geruime tijd bezig zijn met het neerzetten van hun tent. Besluit om maar eens polshoogte te gaan nemen. De haringen willen niet de grond in leggen de dames uit. Ze hebben ook geen hamer en helaas ook geen spijkerharingen. Wordt dan wel een heel lastig verhaal. Ik geef mijn reserve-haringen en haal de scheerlijnen los om zo de dames te helpen. Nu maar hopen dat het niet ga stormen vannacht. Na mijn ontbijt de volgend ochtend zijn de buurtjes ook aanspreekbaar. De Duitse dames zijn gisteren vertrokken voor een vakantie naar Biarritz. Duidelijk wordt dat de beauty- cases wel op orde zijn maar de tentuitrusting nog wat hiaten vertoont. Als barmhartige Samaritaan “offer” ik mijn uitrusting op. De dames tonen hun dankbaarheid en kunnen onbekommerd op vakantie en ik rij vandaag naar huis en slaap vanavond in mijn eigen bed. Een kleine weldaad, die hopelijk blijft hangen. Nu mijn plannen voor vandaag wel abrupt wijzigen strek ik nog maar even de beentjes en geniet van de zonneschijn. Ik meld het thuisfront niet mijn komst, zodat een ieder kan doen wat hij of zij wilde doen deze dag. Verrassing is ook leuk en zo ben ik deze avond dus weer thuis, lekker hoor slapen in je eigen bed!

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Frankrijktour 2019

Bericht door mothergoose » 07 dec 2019, 09:09

Wat een heerlijk verhaal, dank je voor het delen 😉

Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: Frankrijktour 2019

Bericht door peter n.d. » 12 dec 2019, 16:35

Beste Bert , bedankt voor je mooie reisverhaal .En Frankrijk is en blijft een mooie land om te verkennen met de motor .Ook ik rij graag in Frankrijk rond , alleen spijtig dat het elk jaar wat duurder word om je vakantie er door te brengen maarja je moet er natuurlijk iets voor over hebben om achter elke bocht of helling , berg , weer een ander landschap te ontdekken en schitterende vergezichten die je van bewondering een mond voltanden laat open vallen . :mrgreen: Groeten Bob , Christine , Peter n.d. :wink:

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Frankrijktour 2019

Bericht door director » 12 dec 2019, 18:53

Het was effe een stukje lezen, maar zeker de moeite waard.
Een mooie gecombineerde vakantie zo als vrouwlief met het vliegtuig gaat en je zelf lekker op eigen tempo die kant op kunt (en natuurlijk met een mooie omweg terug).

Een heel leuk reisverhaal, bedankt voor het delen.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Plaats reactie