Tomtom Rider 400

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Tomtom Rider 400

Bericht door RonalT » 01 mar 2015, 00:25

Ik hoor niemand over de TT Rider 400?
Een nieuw toestel met een aantal vernieuwingen:
  • geen zonneklep meer,
  • een slank uiterlijk,
  • een houder die op slot kan,
  • een deelbare voedingskabel,
  • geen ITN meer, maar GPX/track import,
  • op drie niveau's kronkelwegen routes maken,
  • op drie niveau's routes op basis van hoogteverschillen maken,
  • een capacitief scherm (als je als fabrikant daar voor kiest neem je de motorrijders niet erg serieus),
  • een draaibare houder en een scherm wat automatisch 'recht' komt te staan.
Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
pijnenburg
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 feb 2011, 20:56
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Westervoort

Re: Tomtom Rider 400

Bericht door pijnenburg » 01 mar 2015, 09:36

Heb hem op de beurs goed kunnen bekijken. Volgend jaar zal ik overwegen hem aan te schaffen. Blij dat ITN er uitgaat, toch makkelijker om routes te delen met anderen als het 1 systeem is. Nu is het toch telkens een gedoe.
Het kwaad bestaat niet, verschillende behoeftes wel.

white
Berichten: 103
Lid geworden op: 25 apr 2014, 19:39
Type Goldwing: overig
Locatie: Landgraaf

Re: Tomtom Rider 400

Bericht door white » 01 mar 2015, 10:57

Heb hem ook op de beurs bekeken.

Vond de bouwkwaliteit wat minder dan van Garmin.
Daar staat tegenover dat de scherm-aanwijzingen en het bediengemak weer beter zijn als van Garmin.
vriendelijke groet

Rene

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Tomtom Rider 400

Bericht door Hans Vaessen » 01 mar 2015, 11:31

Heb er een berichtje over geschreven op http://www.mrgps.nl/tomtom-rider-400-fi ... s-utrecht/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Tomtom Rider 400

Bericht door RonalT » 01 mar 2015, 12:57

white schreef:Daar staat tegenover dat de scherm-aanwijzingen en het bediengemak weer beter zijn als van Garmin.
Ik vraag het me af. Je begint al om de "Garmin's" op een hoop een vegen. Misschien wel begrijpelijk als je TT gewend bent, maar de Garmin's een groot aantal heel verschillende toestellen. En dan bedoel ik niet het kastje, maar ze worden voor heel verschillende toepassing gemaakt. Wandelen, fietsen, watersport, motorrijden, in de auto en voor vrachtwagens, maar ook voor luchtvaart. Met de verschillende toepassing zitten er ook verschillende routines in om routes te berekenen, worden er specifieke kaarten voor gemaakt, enz.

De tijd dat je onderscheid kon maken in de vorm van: TT is goedkoop en gemakkelijk te bedienen, Garmin is duur en ingewikkeld ligt al lang achter ons.
Ik Heb de nieuwere Tomtom's nooit in handen gehad, maar de TT groeit steeds meer naar de ZUMO's toe. Met meer mogelijkheden neemt het bedieningsgemak af.

Geen idee waar je het 'betere scherm-aanwijzingen' vandaan haalt, maar een dikke witte lijn met pijl is voor mij een duidelijke aanwijzing. Als er dan ook nog eens bij verteld wordt hoe te rijden kan het volgens mij niet veel duidelijker. Ik heb het al vele malen bewezen door routes voor te rijden tijdens evenementen die door forumleden georganiseerd zijn. Routes die ik niet kende maar gewoon heb gedownload en gereden in Friesland, Harz, Eifel, Ardennen en tijdens andere evenementen. De enkele keer dat ik verkeerd reed ligt meer aan het niet opletten door dat ik meer met de weg en omgeving bezig was dan aan het navigatiemiddel. :wink:

Afbeelding Afbeelding
Tomtom route-aanwijzingen en rijbaanhulp

Afbeelding
Garmin route-aanwijzingen en rijbaanhulp
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Tomtom Rider 400

Bericht door Frankjj01 » 01 mar 2015, 18:08

Misschien RonalT komt het dat er hier weinig over de nieuwe Tomtom Rider 400 gesproken wordt, omdat er hier nogal een verbeten Garmin voorkeur bestaat.
Zie alle strijd in de afgelopen jaren in vele posten. Overigens heeft trouwens iedereen gelijk, want iedereen gebruikt het op zijn eigen manier.

Ik ben, zoals je wel weet, absoluut geen Garmin liefhebber na al dat geknoei met basecamp en onwelwillende zumo, daarentegen wel Tomtom fan.
Het gemak van de Rider en Tyre wegen niet op tegen het ingewikkelde en de problemen van Garmin. Voor mij dan hé :D

Ik heb de nieuwe Rider 400 op de beurs gezien en errug mooi hoor :!:
En ja, ik zie nog steeds meer voordelen dan nadelen voor de Rider 400. Ook ten opzichte van de Zumo 3-serie.
Al heb je wel gelijk dat met het toenemen van de mogelijkheden, het gebruikersgemak zal gaan afnemen.
Maar dit wordt wel degelijk een goede concurrent voor Garmin. En dan kan het alleen maar betere toestellen gaan opleveren. Voor beide merken.
Waar Tomtom misschien in de strijd achterliep, slaan ze nu een zeer bepalende slag vooruit in motornavigatie.
Hans gaat over drie weken dat ding testen en ben erg benieuwd hiernaar.

Maar voor mij staat het al vast.....prachtig apparaat met mooie mogelijkheden.... en ik ben één van de eersten die hem zal aanschaffen :D
Of je moet mij met héél erg goede argumenten komen om me over te halen naar een zumo 340LM met de onroute motorkaart, want dan heb je een gelijkend geldbedrag.
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Tomtom Rider 400

Bericht door RonalT » 01 mar 2015, 18:49

Frankjj01 schreef:Misschien RonalT komt het dat er hier weinig over de nieuwe Tomtom Rider 400 gesproken wordt, omdat er hier nogal een verbeten Garmin voorkeur bestaat.

Of je moet mij met héél erg goede argumenten komen om me over te halen naar een zumo 340LM met de onroute motorkaart, want dan heb je een gelijkend geldbedrag.
Jij noemt het verbeten, ik noem het terechte voorkeur. Het is maar van welke kant je er naar kijkt. :lol:

En die goede argumenten hebben we al dikwijls gegeven, alleen zijn sommige mensen er doof voor. :shock:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Tomtom Rider 400

Bericht door Frankjj01 » 01 mar 2015, 19:08

RonalT schreef:
Jij noemt het verbeten, ik noem het terechte voorkeur. Het is maar van welke kant je er naar kijkt. :lol:

En die goede argumenten hebben we al dikwijls gegeven, alleen zijn sommige mensen er doof voor. :shock:
Tja, ik bekijk het van de motorrijder die gewoon lekker wil toeren zonder problemen en uren stoeien met de pc --> dan wordt het Tomtom :lol:

En argumenten zijn inderdaad veel voorbij gekomen, maar voor mij echt niet overtuigend, gezien mijn ervaringen met allebei de merken.
Dus nee, niet doof, maar verstandig.. :mrgreen:

Maar vanmiddag even bij de mediamarkt geweest ( voor iets anders) en even de garmins bekeken. Wat ik wel erg mooi vind is de 590 met dat grotere scherm.
Dat vind ik wel een heel groot pluspunt ( en prijs overigens :? )

Ik moet wel zeggen dat ik de Rider 400 test wel wil afwachten, voornamelijk betreffende het scherm, licht/leesbaarheid in de zon en handschoen gebruik.
Tevens de ontwikkeling betreffende het gebruik met Tyre, of juist niet, omdat het gerucht bestaat dat Tomtom een eigen kaartsysteem gaat gebruiken, of niet !
Als deze dingen niet goed zijn, tja...dan toch maar een overweging naar de Garmin ..? ( kan ik in ieder geval dan mijn vloekwoorden vocabulaire weer eens ophalen :lol: )
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Tomtom Rider 400

Bericht door RonalT » 01 mar 2015, 20:17

Tja Frank, ik snap het verschil nooit.
zonder problemen en uren stoeien met de pc
Dat kan volgens mij met de diverse ZUMO's ook. Volgens mij zijn er best veel ZUMO-gebruikers die dat ook doen.
met Tyre, of juist niet, omdat het gerucht bestaat dat Tomtom een eigen kaartsysteem gaat gebruiken, of niet
Dus dan ga je weer stoeien met een computer. dat kan met een ZUMO ook.

Echt goede en duidelijke argumenten waarom je geen ZUMO zou willen lees ik hier dus niet uit.
En als je begin over geworstel met Basecamp, ik heb vorig jaar of misschien wel twee jaar geleden een worsteling met Tyre gehad. Tyre wilde de kaart niet meer laten zien. Tyre verwijderd en weer geinstalleerd,geen verbetering. Met Revo uninstaller volledig verwijderd, ook allerlei zaken uit de dieper liggende windows instellingen. Geen verbetering. Instellingen gecontroleerd,maar TYRE bleef melden dat er geen internetverbinding was. Nog alles eens verwijderd en na verschillende pogingen alles verwijderd en nooit meer terug gezet.
Op mijn netbook werkte Tyre nog wel.

Maar ik ga je niet overtuigen, gewoon veel plezier met je ritten en Tomtom. (je steunt er de Nederlandse economie mee, dus maak je Rutte blij)
Premier Rutte verdedigt het sociaal akkoord dat het kabinet met werkgevers en werknemers sloot. Hij vindt dat we niet langer moeten somberen, maar een beetje vertrouwen moeten hebben. "We moeten een nieuwe auto kopen, of een nieuw huis. Dan kunnen we met elkaar het CPB verslaan."
bla-bla-bla-bla-bla-bla-bla-bla-bla-bla-bla-bla-bla-bla-bla-bla-bla-bla-bla-bla-bla-bla-bla en bla-bla
als je niet meer weet waar dit over ging, klik je hier
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Tomtom Rider 400

Bericht door Frankjj01 » 01 mar 2015, 21:11

Argumenten om geen Zumo te gebruiken ?
Wat dacht je van:
- Kaart op de Tomtom is mooier, leesbaarder en beter te volgen
- Tyre is veel gebruikers vriendelijk en simpeler te gebruiken MET dezelfde resultaten als Basecamp
- Vele malen meer problemen met een garmin dan een Tomtom. Forums staan bomvol problemen met Garmins, software- en hardwarematig.
- Veel te veel instellingen, waardoor je vele malen sneller een probleem kan krijgen.

Dus argumenten genoeg om maar geen Garmin te kopen.

Voorbeeldje, ik heb net een video van Hans zitten bekijken voor een Zumo 350 om even ergens tijdens van de route te gaan om te tanken.
Man, man, wat een narigheid. Allemaal mogelijkheden in het toestel, waarbij het opvalt dat geen één mogelijkheid doet wat jij wilt.
M.a.w. je moet zelf weten waar je zit en waar ongeveer de route was en er dan zelf heen rijden. Nou, in onbekend terrein natuurlijk niet te doen.
En ondertussen drie keer een nieuwe route opstarten, want dat is sowieso dan nodig ...pffff.

Maar goed, het argument van jou dat je Rutten steunt als je een Tomtom koopt....tja....die is raak.... dan natuurlijk nooit een Tomtom :mrgreen:
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Tomtom Rider 400

Bericht door Frankjj01 » 01 mar 2015, 21:53

Nog even een video zitten kijken met de afleesbaarheid in de zon.
De Rider 5, Zumo 350 en Zumo 660 waren niet meer te zien.
De Garmin 590 daarentegen nog prima de kaart te lezen ! Wauw, wat een verschil.
Dit is toch wel een erg belangrijk punt. ( Toch een goed argument voor garmin, als is het dan wel een model van een paar honderd euro duurder... :mrgreen: )
Nou schijnt de verwachting te zijn dat de Rider 400 ook zo leesbaar zal gaan worden.
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Tomtom Rider 400

Bericht door Hans Vaessen » 01 mar 2015, 22:03

Ik denk dat de reden dat er nog niet zoveel over de rider 400 gesproken wordt vooral is omdat die nog niet eens in de schappen ligt.

Verder vind ik het jammer dat er meteen weer een discussie als hierboven ontstaat.

Maar Frank; je hebt wel gelijk waar je zegt dat er over de TT een stuk minder gesproken wordt in de motorfora. Dat kan allerlei redenen hebben. Eén ervan is dat de Rider-gebruiker wellicht minder kritisch is cq minder van de mogelijkheden gebruikt:
Eén van de vernieuwingen in de Rider 5 was dat je nu ook gpx kon importeren op track-basis. Groot voordeel, want in basis blijft de route daarmee intact. In de praktijk is het echter, door een simpele fout bij de implementatie ervan, volstrekt onbruikbaar. Wat mij echt ontzettend verbaast is dat ik daar nog werkelijk nooit iemand over op een forum gehoord heb. Kennelijk gebruikt niemand die mogelijkheid danwel ziet het als fout van routesite/routeprogramma en niet van TomTom.

Maar het heeft niet zo'n zin om die 'geloofsdiscussie' hier opnieuw te voeren.

Of juist wel, maar dan zou juist de huidige TT gebruiker zich nu zorgen moeten gaan maken. TT stapt immers af van het (binnen die discussie) 'geroemde' ITN format, en wat er voor terug komt is nog onduidelijk.... 8) 8)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Tomtom Rider 400

Bericht door Hans Vaessen » 01 mar 2015, 22:12

Frankjj01 schreef: Nou schijnt de verwachting te zijn dat de Rider 400 ook zo leesbaar zal gaan worden.
Ik weet niet waar je die verwachting op baseert, maar als dat is op basis van wat ik er over schreef is het toch echt vooral 'wishfull thinking'. En zal de praktijk moeten uitwijzen of het daadwerkelijk zo is.

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Tomtom Rider 400

Bericht door Frankjj01 » 01 mar 2015, 22:19

Dat is inderdaad een ding waar wel enige twijfel betreffende Tomtom ontstaat bij een tevreden gebruiker.
Straks wordt het een Garmin-achtig gebeuren en dan zijn de voordelen die ik nu ervaar misschien verleden tijd.
En dan weet ik zo net nog niet of de Rider 400 wel zo interessant gaat worden. Voor mij en ik denk voor vele Tomtom liefhebbers.

Wat RonalT al eerder schreef, met de mogelijkheden verdwijnt waarschijnlijk het gebruiksgemak.

Nog wel even een vraag Hans betreft die video en dat tanken van de route af gedoe.
Als je van de route gaat afwijken, zoals in jouw voorbeeld, kun je hem dan niet gewoon dat je het tankstation toevoegt aan de route en dan herberekenen aanzet ?
Gaat hij dan na de tankbeurt niet naar het volgende punt ( soft of hard ) in de route waar je heen zou gaan als je niet zou gaan tanken ?
Want dan zou het een stuk handiger zijn. En voor mij weer een plusargument voor Garmin. Want als ik het moet doen volgens getoonde methodes, is dat een geweldige aanleiding om de garmin weer naar hel en verdoemenis te wensen onderweg. Slecht voor het humeur.

Ondertussen zie ik jou berichtje komen..... ik had inderdaad niet helemaal goed gelezen. Je schreef dat hij in ieder geval beter zou worden dan de Rider 5. Mijn excuus voor de foute interpretatie ( wishfull thinking.. :D )
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Tomtom Rider 400

Bericht door Hans Vaessen » 01 mar 2015, 22:39

Frankjj01 schreef: Als je van de route gaat afwijken, zoals in jouw voorbeeld, kun je hem dan niet gewoon dat je het tankstation toevoegt aan de route en dan herberekenen aanzet ?
Dat is een goede vraag en het antwoord is: ja, dat kan. Maar het is ongewenst, omdat juist dan ook de zumo de hele route herberekent. En daarmee hetzelfde gaat doen als de TomTom. En de (kritische) garmin gebruiker vindt dat een nadeel.

Laat ik toelichten:
- een dergelijk herberekenen is in de TT geen probleem. Want die herberekening vindt sowieso al plaats bij import van de route. Het eventuele 'kwaad' (verandering van de route) is dan al geschied (en verandert verder niet als je nogmaals zou herberekenen).
Dat 'kwaad' betekent dus dat je er bij de TT goed op moet letten waar je je via's zet en eigenlijk elke route na import moet controleren.

- bij de garmin hoeft dat laatste niet, want de route export is in die zin intelligenter dat de route na import 1op1 gelijk blijft aan de route die je in basecamp had. Zou je de route echter in het toestel herberekenen dan gebeurt dat op basis van de navigatie-instellingen van het toestel zelf. Die instellingen kan Basecamp namelijk niet doorgeven aan het toestel. Sterker: basecamp kent instellingen die in het toestel niet voorkomen. Voorbeeld: vermijd wegen in bebouwde kom.

In extremo: zou je een viapunt aan de ene en andere kant van een stad plaatsen en daar, dankzij bovenstaande instelling, keurig omheen gaan zou je na herberekenen alsnog dwars door de stad geleid worden. Bij de zumo gebeurt dat pas als de route in het toestel herberekent (en dat kun je eenvoudig voorkomen) - bij de tomtom gebeurt dat reeds bij import. Ergo: TT vernachelt die route sowieso - de garmin pas in bepaalde omstandigheden.
Hoe vreemd het ook moge klinken: dat kùn je zijn als voordeel van de TT. Er is immers meteen duidelijk wat er gebeurt en wat de oorzaak is. Bij de Garmin zul je moeten leren hoe je dat berberekenen kunt voorkomen. En dat betekent ondermeer dat je niet onderweg een tankstation moet toevoegen.

Om het helemaal compleet te maken: je kunt er ook bij de Garmin juist bewust voor kiezen de route bij import te herberekenen. Je kunt er ook voor kiezen zodanige routeringsinstellingen te gebruiken dat het effect daarvan minimaal is. En daarmee dus zorgen dat de Zumo zich hetzelfde gedraagt als de TT. Als je dat doet kun je ook straffeloos een tankstation toevoegen. Maar dat is nu eenmaal niet de manier waarop de 'garminist' gewend is te werken.

Plaats reactie