navigatie

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Fred 1980
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 aug 2012, 20:32
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Kloosterburen
Contacteer:

navigatie

Bericht door Fred 1980 » 20 okt 2014, 19:36

Ik wil navigatie aanschaffn voor op de 1500, ik twijfel tussen de Garmin en de Tomtom :( iemand advies

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2057
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: navigatie

Bericht door cooper » 20 okt 2014, 20:49

Weet niet waarom je nog twijfelt, Garmin is de top in motornavigatie.
Je mag komen op eender welk motortreffen de routes zijn steeds beschikbaar voor Garmin, voor Tomtom maar heel zelden!
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
erik99
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Cuijk

Re: navigatie

Bericht door erik99 » 20 okt 2014, 20:58

Ik heb een Garmin waar ik erg tevreden over ben. Maar ik heb geen ervaringen met TomTom dus kan niet vergelijken. Maar er zijn internetfora over volgeschreven. Het hangt er ook vanaf wat je ermee wil doen. Van A naar B navigeren doen ze allebei wel. Maar de ene is weer beter met way points en de ander laadt weer makkelijker routes van anderen en zo zijn er wel meer verschillen. Zoekt en Google en gij zult vinden.
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!

KvH
Berichten: 343
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:04
Type Goldwing: GL1800

Re: navigatie

Bericht door KvH » 20 okt 2014, 21:06

Het hangt er van af waar je het voor wilt gebruiken.

Vooral gebruik voor A naar B?
Dan is TomTom in mijn ogen een stuk beter dan Garmin.

Vooral routes rijden of het apparaat een leuke route laten maken tussen 2 (of meer) punten?
Dan scoort Garmin weer beter dan TomTom.

Ik gebruik de navigatie vooral voor A naar B (woon-/werkverkeer, regelmatig afspraken her en der), maar rij er ook veel tourritten mee. Dan is de Garmin uiteindelijk toch (voor mij) de betere keuze.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: navigatie

Bericht door RonalT » 20 okt 2014, 21:37

Een TomTom lijkt goedkoper, maar uiteindelijk zijn ze net zo duur. (alhoewel er hier een paar forumleden rondhangen die een tweedehands TT XL gebruiken. En dat is wel goedkoop)

Garmin is een keuze voor motorrijders. Veel anderen gebruiken ook diverse typen ZUMO's, Streetpilots en dergelijke. Dus als er vragen zijn is er ook altijd wel een antwoord.
KvH schreef:Vooral gebruik voor A naar B? Dan is TomTom in mijn ogen een stuk beter dan Garmin.
Dan lijkt de TT een betere keuze, Koen. Het bedieningsgemak wordt geroemd, maar als je niets ingewikkelds doe is het niet ingewikkeld. Dus kiezen voor adres invoeren is op beide gemakkelijk. De afslagbeelden van Garmin schijnen levens-echter te zijn. De afritten, de autowegen en dergelijke zijn bij TT beter op orde.
Dus op autowegen werkt een TT beter. Als je ervan af gaat zal je merken dat je eerder een zandweg ingestuurd wordt, dat is mijn ervaring met het TT-kaartmateriaal.
De meeste TT's hebben geen audio-uitgang om het toestel op de Goldwing intercom aan te sluiten. Hiervoor heeft Mototronix wel een oplossing via Bluetooth, maar te veel BT bij elkaar blijkt soms problemen te geven.

Voor het rijden van routes is Garmin eigenlijk de enige optie. Met behulp van Mapsource (ouder) of Basecamp (nieuwer) de bijbehorende computerprogramma's kan je de routes tot in de puntjes verzorgen. Delen van routes is ook geen enkel probleem. Het vraagt alleen wat nauwkeurigheid om de routes te controleren.
Ik weet zeker dat je dan van een van de Garmin apparaten meer plezier zult hebben. De meeste Garmin motornavigatieystemen hebben audio-out zodat je via een Mototronix kastje dit toestel op de intercom kunt aansluiten.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

KvH
Berichten: 343
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:04
Type Goldwing: GL1800

Re: navigatie

Bericht door KvH » 20 okt 2014, 21:51

Puur voor A naar B heb ik met verschillende systemen (TomTom, Sygic) betere ervaringen dan met Garmin. Garmin ontbeert vaak route-aanwijzingen op momenten dat je het nodig hebt. Maar voor routes rijden is ie ideaal en dat heeft mij destijds doen besluiten een Zumo aan te schaffen.

Ander voordeel is dat er voor Garmin veel kennis aanwezig is op de diverse motorfora, altijd handig als je er ff niet uit komt :roll: :lol:

Fred 1980
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 aug 2012, 20:32
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Kloosterburen
Contacteer:

Re: navigatie

Bericht door Fred 1980 » 26 okt 2014, 18:57

Ok bedankt voor de feedback daan denk ik toch dat het de garmin wordt want ik ga hem alleen op de Wing gebruiken en dan toer ik eigenlijk meer :D

Gebruikersavatar
CeeVee
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 mei 2014, 19:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Aan de Hollandse greppel

Re: navigatie

Bericht door CeeVee » 27 okt 2014, 18:06

Fred 1980 schreef:Ik wil navigatie aanschaffn voor op de 1500, ik twijfel tussen de Garmin en de Tomtom :( iemand advies
Voor (veel) minder euro's koop je een regenwaterbestendige Android smartphone waarop je bv. NavFree of iGO kunt zetten. Als je een beetje handig bent met computer, internet en routeconversie heb je vooral met iGO icm. "skins" een krachtige en heel flexibele navigator.

Bv. deze gebruik ik zelf... nog geen € 100
Met immer vrindelijke groet,
Corné
  • '88 Honda CX500C '84? (rood, exit '90)
    '91 Yamaha XV920 '87? (grijs, exit '93)
    '96 BMW K75 RT '90 (mystik rot, exit '09)
    '08 BMW K1200 GT '06 (anthrazit)
    '13 BMW R850 RT '98 (amarena rot, exit '13)
    '14 Honda GL1800/AN '12 (candy red)[
    '17 BMW R850 GS '96 (grijs/geel)/list]

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: navigatie

Bericht door RonalT » 27 okt 2014, 20:33

En dan zorgen dat de smartfoon waterdicht is of waterdicht is opgesteld.
De afleesbaarheid van een smartfoon is stukken minder.
Geknutsel met software om dingen zo te krijgen als je het zou willen hebben.

Ik weet het, je wil je smartfoon overal voor gebruiken omdat het kan, maar het is het allemaal net niet. Er zijn altijd nog mensen die kiezen voor een degelijke oplossing en dus een apparaat kopen wat er gewoon voor gemaakt is.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Webwinger
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2014, 15:35
Type Goldwing: GL1200

Re: navigatie

Bericht door Webwinger » 28 okt 2014, 14:54

Ik heb al een jaar of zeven een Tomtom Rider II en ben er erg tevreden over. Ik ben er vorig jaar mee naar Marokko gereden via Frankrijk en Spanje met veelvuldig gebruik van de optie "vermijdt snelwegen". (de kaart van Marokko moest ik wel aprt kopen natuurlijk omdat het niet in Europa ligt). Dit jaar ben ik naar Italië geweest. Ik zoek niet vantevoren de gedetaileerde routes uit maar rijdt met "vermijdt snelwegen" en kom meestal op prachtige routes uit.
De nieuwe Tomtom heeft ook de functie om een bochtige route te kiezen maar dat zit op die Rider II van mij nog niet.
Vooral in grote steden als Madrid, Fez, Rome en Parijs en zo is de eenvoudige user interface van de Tomtom ideaal.

Succes met het kiezen ;-)
Jan (Webwinger)
Mijn motors: een GL1200 Aspencade uit 1986 en een Honda CB400T uit 1978
Mijn homepage: http://jkrijt.home.xs4all.nl/start/index.shtml

Plaats reactie