Gebruik van Garmin(EU) in de USA?

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
peter

Gebruik van Garmin(EU) in de USA?

Bericht door peter » 01 okt 2019, 10:05

Dit jaar was ik 3 weken in de USA op vakantie en had van het verhuurbedrijf een navigatie met wifi hotspot mee gekregen. Voordeel zou zijn dat ik overal in de USA internet zou hebben en natuurlijk ook navigatie. 3 telefoons of Ipads konden verbinding maken en die hadden dan internet.
Dat internet was trouwens een drama want de dekking is niet fantastisch. Nadeel van geen internet was dat ook die navigatie geen kaarten kon ophalen. Je kon dus ook niet van je route veranderen want die kaarten waren er dan niet. En zonder internet kon je de volgende dag ook je route van die dag niet laden.
Volgend jaar willen we weer gaan en dan neem ik mijn eigen Garmin mee met de kaarten van USA. Maarrrrrrrrrr werkt mijn europese Garmin wel in de USA :?: Ik ga ervan uit wel maar aangezien ik daar aan de andere kant van de planeet zit en er andere satelieten in de lucht hangen vroeg ik me af of mijn Garmin daar net zo feilloos werkt als hier.

Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1259
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Locatie: Sassenheim

Re: Gebruik van Garmin(EU) in de USA?

Bericht door wingryder » 01 okt 2019, 10:21

Hoi Peter,

Els en ik zijn 4 jaar geleden naar Canada geweest en hebben toen onze eigen zumo 550 meegenomen met hier gekochte kaarten van van canada en een deel amerika.
Geen enkel probleem, werkte perfect. gewoon doen dus.
Vergeet niet je snoertje voor de voeding :shock: :lol:

Groet en veel plezier met de voorbereidingen.

Jan
Love to ride a goldwing!!!.
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Gebruik van Garmin(EU) in de USA?

Bericht door Hans Vaessen » 01 okt 2019, 11:03

De 'G' in 'GPS' staat voor 'Global', en daarmee dus wereldwijd.

Er draaien tientallen satellieten in verschillende banen om de aarde; voor het functioneren van je gps maakt het niet uit of je op de Noordpool, in Peru of Canada staat.

Wel van belang is dat je lokale kaarten hebt geïnstalleerd. Via de website van Garmin kun je de City Navigator US/Canada kopen. Je kunt echter ook de (gratis) kaarten van http://garmin.openstreetmap.nl gebruiken.

Zal in Canada, vanwege deels tweetaligheid, soms misschien wat lastig zijn bij opzoeken van een adres, maar werkt in basis uitstekend.

Advies: ga je komen jaren vaker die kant op dan zou ik de commerciele kaarten kopen; is het eenmalig dan is de OSM een prima alternatief.

En tsja.. die wifi hotspot is een mooi marketingverhaal. Het vereist immers wel dat je databereik met GSM hebt; liefst 4G. In Nederland zijn we daarmee erg verwend; sterker: we hebben de beste 4G dekking wereldwijd. Heeft er ook mee te maken dat we een dichtbevolkt land zijn. In uitgestrekte dunbevolkte gebieden als vaak in Canada zal dat anders liggen - het is economisch niet heel erg rendabel om een zendmast aan te leggen voor één houthakker en drie appende beren. ;)

Overigens kún je wel met je mobiel navigeren; zorg dan wel dat je een app gebruikt waarmee je de benodigde kaarten tevoren al installeert.

peter

Re: Gebruik van Garmin(EU) in de USA?

Bericht door peter » 01 okt 2019, 11:23

Bedankt voor de info. Ik zal eens de kaarten voor de USA downloaden en op mijn Zumo en pc zetten. Tsja die gsm dekking was echt een drama, zelfs in de druk bezochte natuurparken was het vaak een drama. voor volgend jaar wil ik de hele Route66 rijden (met camper) en omdat er hele gedeeltes inmiddels niet meer bestaan wil van te voren toch kijken dat ik zoveel mogelijk van de oude route meeneem in de planning. Afgelopen jaar beviel het me daar prima (zaten aan de westkust met een dikke camper) en hebben daar een kleine 3000km gereden dus die Route66 moet ook goed te doen zijn.

Thanks guys.

:lol: :lol: begin nu al een accent te krijgen :lol:

bomihe
Berichten: 191
Lid geworden op: 23 mar 2006, 20:37
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Torre de Coelheiros, Portugal.

Re: Gebruik van Garmin(EU) in de USA?

Bericht door bomihe » 01 okt 2019, 13:07

Peter, zelf gebruik ik de kaarten van Maps-me.
De kaarten laad je van te voren zodat het geen data kost.
Proberen zou ik zeggen.
Gr Henk.
Member of Goldwing Club Holland 0021
Member of Goldwing Clube Portugal 0202

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Gebruik van Garmin(EU) in de USA?

Bericht door RonalT » 01 okt 2019, 15:32

Map.me is een advies, maar....

Maps.me is een mobiele app voor Android, iOS en BlackBerry die offline kaarten biedt met behulp van OpenStreetMap-gegevens. (bron: wikipedia.gb)
Dus zoals Hans al schreef, je kunt ook de Openstreetmap kaarten gebruiken. Daar zit een installer bij zodat je ze zonder problemen in Basecamp zet en een bestand voor de GPS.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter

Re: Gebruik van Garmin(EU) in de USA?

Bericht door peter » 01 okt 2019, 16:14

inmiddels de laatste noord Amerika gewoon gekocht bij Garmin. Kost wel wat euro's maar dan ben ik zeker dat het werkt en klopt. Zo'n reis kost niet niks en mezelf zitten ergeren aan verkeerde zuinigheid heb ik geen zin in.

De voorpret kan beginnen :D

peter

Re: Gebruik van Garmin(EU) in de USA?

Bericht door peter » 03 dec 2019, 12:46

Ben nu al een tijdje aan het zoeken naar een GOEDE gpx file van Route66 die ik kan laden inde Zumo. Al wat ik vindt is een drama, waypoints die niet goed staan (meestal meteen tig) of het zijn steeds kleine stukjes. Te koop is er vanalles maar of het dan ook werkt is nog maar de vraag en het zou zonde zijn als ik straks daar ben het werkt niet.
Die amerikanen zijn blijkbaar nog minder handig met de gps dan ik. :lol:

Heeft iemand of weet iemand een goede kloppende route dan hoor graag van je en eeuwige dankbaarheid van mijn kant zal je deel zijn :)

Blackwing116
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 apr 2016, 21:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gebruik van Garmin(EU) in de USA?

Bericht door Blackwing116 » 15 dec 2019, 21:44

Ik heb in de States ltijd Waze gebruikt opde tablet en was perfect. Thuis heb ik de staten gedownload die ik nodig had en zodra er weer Internet aanwezig was kreeg ik een eventuele uppdate.
Het is een zwarte bagger geworden :D

Plaats reactie