Antieke Erka als motoraanhanger.
- coenox
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 19 apr 2010, 09:58
- Locatie: Ede
Antieke Erka als motoraanhanger.
Deze zomer wil ik met mijn GL1000 naar Frankrijk. Ik wil daar een aanhanger achter hangen. Ik heb een motoraanhanger (een soort verkleind bouwvakkersaanhangertje), maar daar kan ik maar weinig in kwijt. Nu hebben we nog een antiek aanhangertje die we achter de auto hebben gehad. Dit rijdt niet prettig omdat de dissel erg kort is, maar voor de motor is dat denk ik een voordeel.
Wat mag:
Aanhangwagens mogen:
a. niet breder zijn dan 2,00 m
b. niet hoger zijn dan 1,00 m.
Afstand tussen de achteras van de motor en de achterkant van de aanhanger mag niet meer dan 2.50 m zijn.
Gewicht van aanhanger mag niet meer dan de helft van het leeggewicht van de motor.
Wat ik heb:
Een Erka aanhanger uit 1968 met een grote kap erop. Die kap gaat eraf vanwege gewicht en hoogte. Wordt vervangen door een dekzeiltje. Gaat er dan uit zien als:
imageshack.us heeft de afbeelding verwijderd
Afmetingen bak: Afmetingen(LxBxH): 113x103x40
Totale afmetingen (niet exact bij de hand, LXBXH): 150x130x75
Het gewicht van de aanhanger is 60kg. Mag normaal gesproken met 175kg beladen worden, maar gezien het gewicht van de motor (265kg) mag het totaal niet boven 130kg uit komen. Ik mag dus 70 kg lading meenemen.
De aanhanger heeft een vaste koppeling, en naar wat ik lees is een draaikoppeling niet per sé noodzakelijk.
Al met al denk ik dat deze aanhanger achter de motor kan en mag. Of zie ik iets over het hoofd? Ben benieuwd naar de meningen hierover.
Wat mag:
Aanhangwagens mogen:
a. niet breder zijn dan 2,00 m
b. niet hoger zijn dan 1,00 m.
Afstand tussen de achteras van de motor en de achterkant van de aanhanger mag niet meer dan 2.50 m zijn.
Gewicht van aanhanger mag niet meer dan de helft van het leeggewicht van de motor.
Wat ik heb:
Een Erka aanhanger uit 1968 met een grote kap erop. Die kap gaat eraf vanwege gewicht en hoogte. Wordt vervangen door een dekzeiltje. Gaat er dan uit zien als:
imageshack.us heeft de afbeelding verwijderd
Afmetingen bak: Afmetingen(LxBxH): 113x103x40
Totale afmetingen (niet exact bij de hand, LXBXH): 150x130x75
Het gewicht van de aanhanger is 60kg. Mag normaal gesproken met 175kg beladen worden, maar gezien het gewicht van de motor (265kg) mag het totaal niet boven 130kg uit komen. Ik mag dus 70 kg lading meenemen.
De aanhanger heeft een vaste koppeling, en naar wat ik lees is een draaikoppeling niet per sé noodzakelijk.
Al met al denk ik dat deze aanhanger achter de motor kan en mag. Of zie ik iets over het hoofd? Ben benieuwd naar de meningen hierover.
GL als hobby en CX in mijn bloed
- lord of the wing
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:52
- Type Goldwing: GL1500
Re: Antieke Erka als motoraanhanger.
Je kan er rustig mee gaan rijden, controleer wel even dat wanneer je een scherpe bocht neemt de aanhanger niet tegen de motor komt,
alvast een prettige vacantie toegewenst. gr Peter.
alvast een prettige vacantie toegewenst. gr Peter.
BAAI ZE WEE
KGAAI ENNIE WEE
KGAAI ENNIE WEE
- Black Wing
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 2016
- Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Lelystad
- coenox
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 19 apr 2010, 09:58
- Locatie: Ede
Re: Antieke Erka als motoraanhanger.
Dank voor de reacties.
Nog een vraag. Mijn zwager rijdt een Silverwing met aanhanger. Hij zegt dat een korte dissel de kans op stuiteren van de aanhanger verhoogt. Nu heb ik het onderstel van eenzelfde aanhangertje (gebruikt voor onderdelen) liggen, maar dan met een iets langere dissel. Welke zou beter zijn?
Nog een vraag. Mijn zwager rijdt een Silverwing met aanhanger. Hij zegt dat een korte dissel de kans op stuiteren van de aanhanger verhoogt. Nu heb ik het onderstel van eenzelfde aanhangertje (gebruikt voor onderdelen) liggen, maar dan met een iets langere dissel. Welke zou beter zijn?
GL als hobby en CX in mijn bloed
- Borretje
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: De Lier
Re: Antieke Erka als motoraanhanger.
Ik denk dat stuiteren meer te maken heeft met in en uitgaande schokdemping. Gevoelsmatig, lijkt mij, kan het zijn dat door de langere dissel de reactie afneemt bij de koppeling motor/aanhanger.
Cheers
Rob
Cheers
Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's.....
- appieabc
- Berichten: 1026
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: amsterdam
Re: Antieke Erka als motoraanhanger.
bij mij weten mag de aanhanger niet breder zijn als motor maar max 1m en laadverm en aanhanger niet zwaarder als motor max lengte combi
4.50m stuiteren heeft vele oorzaken verkeerd laden ,te hoge trek tegenover as aanhanger en ook lengte dissel
appie abc
4.50m stuiteren heeft vele oorzaken verkeerd laden ,te hoge trek tegenover as aanhanger en ook lengte dissel
appie abc
- Black Wing
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 2016
- Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Lelystad
Re: Antieke Erka als motoraanhanger.
klopt niet appie, coenox heeft de juiste gegevens al gegevenappieabc schreef:bij mij weten mag de aanhanger niet breder zijn als motor maar max 1m en laadverm en aanhanger niet zwaarder als motor max lengte combi
4.50m
appie abc
Groeten, Eric
- appieabc
- Berichten: 1026
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: amsterdam
Re: Antieke Erka als motoraanhanger.
Black Wing schreef:klopt niet appie, coenox heeft de juiste gegevens al gegevenappieabc schreef:bij mij weten mag de aanhanger niet breder zijn als motor maar max 1m en laadverm en aanhanger niet zwaarder als motor max lengte combi
4.50m
appie abc
niets veranderlijker als de rdw maar alles is mogelijk neem nog steeds aan dat we over een aanhanger achter een motor praten en deze mogen dan twee meter breed zij ach met dit demissi kabinet hijk ik nergens meer van op wel lachen met 250 cc cchopper met vouwwagen
appie abc
- Black Wing
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 2016
- Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Lelystad
Re: Antieke Erka als motoraanhanger.
dan moet die 250 cc chopper wel 2 keer het gewicht van de vouwwagen hebben, en daar gaat het dus meestal niet lukken, ja zonder bagage misschienappieabc schreef:Black Wing schreef:klopt niet appie, coenox heeft de juiste gegevens al gegevenappieabc schreef:bij mij weten mag de aanhanger niet breder zijn als motor maar max 1m en laadverm en aanhanger niet zwaarder als motor max lengte combi
4.50m
appie abc
niets veranderlijker als de rdw maar alles is mogelijk neem nog steeds aan dat we over een aanhanger achter een motor praten en deze mogen dan twee meter breed zij ach met dit demissi kabinet hijk ik nergens meer van op wel lachen met 250 cc cchopper met vouwwagen
appie abc
Groeten, Eric
-
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Harderwijk
Re: Antieke Erka als motoraanhanger.
Het gaat om het kenteken gewicht, anders zou je aan de fiets nog 200 kg lood kunnen hangen
Maar dan komt hij weer niet van z'n plek af
Groeten Pierre
Maar dan komt hij weer niet van z'n plek af
Groeten Pierre
Navigator: Pierre
GL1500A 1989
GL1500A 1989
Re: Antieke Erka als motoraanhanger.
Ik weet het niet hoor maar mijn kenteken weegt volgens mij nog geen 10 gram1500 Schreef:
Het gaat om het kenteken gewicht
Zal dan wal een origami aanhanger worden.
- De Motormuis
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 6744
- Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Geldrop. Noord Brabant.
Re: Antieke Erka als motoraanhanger.
Goeie grap Peter.
Groeten,
Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.
Een Goldwing rijder is een blijde rijder.
Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.
HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.
Wil.
Een Goldwing rijder is een blijde rijder.
Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.
HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.
- coenox
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 19 apr 2010, 09:58
- Locatie: Ede
Re: Antieke Erka als motoraanhanger.
Inmiddels heb ik wat kilometers ervaring met de combinatie, maar ben nog niet tevreden. De aanhanger heeft nogal de neiging tot slingeren. Anders beladen maakt veel uit, maar helemaal krijg ik het er nog niet uit. Ik heb nu nieuwe veerrubbers gekocht en ik ga het tweede onderstel wat ik heb liggen uitproberen. Die heeft een langere dissel.
GL als hobby en CX in mijn bloed
-
- Berichten: 1840
- Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Den Hoorn [Z/H]
- Contacteer:
Re: Antieke Erka als motoraanhanger.
De nijging tot slingeren is meestal een te zware druk op de kogel maar ook het te licht cq het van de grond trekken van het achterwiel geeft ook een raar effect volgens mij is dit al eens eerder besproken en ik meen te herinneren dat het iets van 15 of 25 kilo was voor de auto is het ongeveer 50 kilo maar ik denk dat die dissel ook wel met dat gewicht varieert.coenox schreef:Inmiddels heb ik wat kilometers ervaring met de combinatie, maar ben nog niet tevreden. De aanhanger heeft nogal de neiging tot slingeren. Anders beladen maakt veel uit, maar helemaal krijg ik het er nog niet uit. Ik heb nu nieuwe veerrubbers gekocht en ik ga het tweede onderstel wat ik heb liggen uitproberen. Die heeft een langere dissel.
Japie de Cipier.
als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com
als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com
- Henkie de ledman
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 2644
- Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: zwijndrecht (nl)
Re: Antieke Erka als motoraanhanger.
ik rij ook al jaren met een aanhanger, maar als ik smalle bandje heb of een ander model dan slingert hij ook..
ik heb gewoon brede 8 inch noppenbanden.. en mits goed beladen slingert hij bijna nooit.
Het beladen speelt ook mee. bij mij als ik mijn tent in de lengte leg dan slingert hij direct, leg ik mijn tent
in de breedte geen probleem.. mijn gas fles net achter de as.. en de rest verdelen..
kogeldruk rond de 25 kg.. en niet te veel zware last achter de as liggen..
groetjes henk
ik heb gewoon brede 8 inch noppenbanden.. en mits goed beladen slingert hij bijna nooit.
Het beladen speelt ook mee. bij mij als ik mijn tent in de lengte leg dan slingert hij direct, leg ik mijn tent
in de breedte geen probleem.. mijn gas fles net achter de as.. en de rest verdelen..
kogeldruk rond de 25 kg.. en niet te veel zware last achter de as liggen..
groetjes henk
Voor LED dingen kon je mij mailen.
发件人= henk
发件人= henk