Verbruik na ombouw tot Trike
- Ruud Woudstra
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 28 aug 2019, 19:42
- Type Goldwing: GL1800
Verbruik na ombouw tot Trike
Hallo,
Ik heb even een vraag omtrent het verbruik van de Trike. Voor de ombouw reed ik zo rond de 1 op 17/18. Nu na de ombouw zit ik op 1 op 12/13. Is dit een normaal verbruik??? Dan wordt het wel iets om rekening mee te houden op de vakantie in Scandinavië, dan is een actieradius van ca 250km wel het maximum. Wel rijd ik nu al op super ipv E95, daar rijdt de GL toch minder op.
Dus heb ik maar vast een 10l jerrycan gekocht om extra brandstof te kunnen meenemen.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
GRt, Ruud.
Ik heb even een vraag omtrent het verbruik van de Trike. Voor de ombouw reed ik zo rond de 1 op 17/18. Nu na de ombouw zit ik op 1 op 12/13. Is dit een normaal verbruik??? Dan wordt het wel iets om rekening mee te houden op de vakantie in Scandinavië, dan is een actieradius van ca 250km wel het maximum. Wel rijd ik nu al op super ipv E95, daar rijdt de GL toch minder op.
Dus heb ik maar vast een 10l jerrycan gekocht om extra brandstof te kunnen meenemen.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
GRt, Ruud.
Goldwing GL1800-Trike (2020), ABS, Airbag, Navi. 2014 18000km Parelmoerwit
-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 23 mar 2006, 20:37
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Torre de Coelheiros, Portugal.
Re: Verbruik na ombouw tot Trike
Hallo Ruub, je oppervlakte is zo vergroot dat het verbruik erg toeneemt.
Rij zelf een Gl1500 met zijspan. Deze loopt tussen de 10-12 km per liter benzine.
Terwijl een 1500 best wel zuinig is.
Accepteer dat dit zo is, veel plezier ermee.
Groeten Henk.
Rij zelf een Gl1500 met zijspan. Deze loopt tussen de 10-12 km per liter benzine.
Terwijl een 1500 best wel zuinig is.
Accepteer dat dit zo is, veel plezier ermee.
Groeten Henk.
Member of Goldwing Club Holland 0021
Member of Goldwing Clube Portugal 0202
Member of Goldwing Clube Portugal 0202
- RonalT
- Berichten: 13419
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Verbruik na ombouw tot Trike
Wij hebben een Shadow 500 met zijspannetje gehad. Reed zonder zijspan 1:24 en met zijspan 1:17 bij 90 km/uur
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- NickW
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 13 sep 2017, 20:22
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Volkel
Re: Verbruik na ombouw tot Trike
Hij weegt 692kg, ruim 300kg méér dan een standaard 1800.. En daarnaast is je frontaal oppervlak ongeveer 2x groter.
Dat het maar 30% in je verbruik scheelt vind ik nog meevallen dan..
Dat het maar 30% in je verbruik scheelt vind ik nog meevallen dan..
Cb400f '79
Cb550f '77
Cb750k2 '75
GL1000 LTD '76
CBX1000Z '79
Cb550f '77
Cb750k2 '75
GL1000 LTD '76
CBX1000Z '79
Re: Verbruik na ombouw tot Trike
Ook de rolweerstand is een stuk groter geworden door de bredere banden.
- Antoon Aarts
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1491
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Hilvarenbeek
- Contacteer:
Re: Verbruik na ombouw tot Trike
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl
1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.
1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.
-
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 17 apr 2018, 16:36
- Type Goldwing: GL1800
Re: Verbruik na ombouw tot Trike
als je achter een auto een aanhanger hangt gebruikt je auto ook meer brandstof. en hoe groter of zwaarder je aanhanger hoe meer het verbruik stijgt.
isse simpel eej
isse simpel eej
On the highway to hell, are no stairways to heaven.
- Ruud Woudstra
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 28 aug 2019, 19:42
- Type Goldwing: GL1800
Re: Verbruik na ombouw tot Trike
Hoi,
Dank voor de reacties, het is dus gewoon even wennen en op tijd aan de pomp hangen. De 10l jerrycan is inmiddels binnen voor de vakantie. Als Noorwegen tenminste op tijd weer open gaat voor vakantiegangers. Zelfde geldt natuurlijk voor Duitsland, Denemarken, Zweden. Anders wordt de rondreis niks.
Grt, Ruud.,
Dank voor de reacties, het is dus gewoon even wennen en op tijd aan de pomp hangen. De 10l jerrycan is inmiddels binnen voor de vakantie. Als Noorwegen tenminste op tijd weer open gaat voor vakantiegangers. Zelfde geldt natuurlijk voor Duitsland, Denemarken, Zweden. Anders wordt de rondreis niks.
Grt, Ruud.,
Goldwing GL1800-Trike (2020), ABS, Airbag, Navi. 2014 18000km Parelmoerwit
- Bugje
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 15 mar 2015, 13:13
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Heijen
- Contacteer:
Re: Verbruik na ombouw tot Trike
Hallo Ruud.
Benzine gebruik Gl 1800 2003 EML trike 2 personen rit 220 km helft snelweg 100 km per uur. Rest binnenwegen. 14 liter 1 op 15.7
Groetjes Rob.
Benzine gebruik Gl 1800 2003 EML trike 2 personen rit 220 km helft snelweg 100 km per uur. Rest binnenwegen. 14 liter 1 op 15.7
Groetjes Rob.
Heden GL 1800 EML trike ---- GL 1500 trike
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..
- Ruud Woudstra
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 28 aug 2019, 19:42
- Type Goldwing: GL1800
Re: Verbruik na ombouw tot Trike
Hoi,
Afgelopen weekend tocht gereden zonder de snelweg, dus rustig gereden en kwam uit op 1 op 14. Netjes dus. Zodra de snelheid omhoog gaat stijgt het verbruik dus erg. Nu rijd ik veel over binnenwegen dus dat gaat wel mee vallen. Vakanties met grotere verplaatsingen en dus hogere snelheid is van belang tankstations op tijd te bezoeken, zeker in noord Scandinavie. Helaas zal onze vakantie dit jaar in juni daar wel niet kunnen doorgaan.
Grt, Ruud.
Afgelopen weekend tocht gereden zonder de snelweg, dus rustig gereden en kwam uit op 1 op 14. Netjes dus. Zodra de snelheid omhoog gaat stijgt het verbruik dus erg. Nu rijd ik veel over binnenwegen dus dat gaat wel mee vallen. Vakanties met grotere verplaatsingen en dus hogere snelheid is van belang tankstations op tijd te bezoeken, zeker in noord Scandinavie. Helaas zal onze vakantie dit jaar in juni daar wel niet kunnen doorgaan.
Grt, Ruud.
Goldwing GL1800-Trike (2020), ABS, Airbag, Navi. 2014 18000km Parelmoerwit
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21
Re: Verbruik na ombouw tot Trike
Wat ik mij afvraad is waarom er zulke enorme achterbanden op zitten, daar loopt het verbruik toch ook enorm van op?
En met regen of een natte weg is er minder grip, is dit alleen omdat het "dik" staat of zie ik iets over het hoofd.
En met regen of een natte weg is er minder grip, is dit alleen omdat het "dik" staat of zie ik iets over het hoofd.
- RonalT
- Berichten: 13419
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Verbruik na ombouw tot Trike
Ik weet niet wat jij met "dik" bedoelt, maar de band moet natuurlijk in staat zijn het gewicht van het voertuig te dragen en tevens voldoende tractie hebben om de kracht van de motor over te brengen naar de weg.
Ik denk ook niet dat een brede band minder grip heeft op een nat wegdek. Ik denk eerder dat een brede band ook bij een nat wegdek meer grip heeft.
Hij zal wel eerder last hebben van aquaplaning...
Maar ik denk dat je inderdaad het doel/de werking/de functie van een band over het hoofd zag.
Ik denk ook niet dat een brede band minder grip heeft op een nat wegdek. Ik denk eerder dat een brede band ook bij een nat wegdek meer grip heeft.
Hij zal wel eerder last hebben van aquaplaning...
Maar ik denk dat je inderdaad het doel/de werking/de functie van een band over het hoofd zag.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21
Re: Verbruik na ombouw tot Trike
Volgens mij is hoe breder de band hoe minder kg/per cm2 oppervlak dus maw tuurlijk moet hij het gewicht aankunnen maar minder druk is meer slip en dus ook in de regen minder grip.
- RonalT
- Berichten: 13419
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Verbruik na ombouw tot Trike
Ik betwijfel je verhaal, omdat de druk niet zo belangrijk is als het oppervlak. Een oppervlak zorgt door zijn cohesie voor een aangrijpen. Pas als de druk erg laag wordt zou het kunnen zijn dat je slip krijgt omdat de cohesie te klein wordt.
Ik ken uit mijn werk transportbanden en deze hebben om de aandrijfrol een zeer groot oppervlak en relatief weinig druk op de rol. Denk dan aan een rol van 1,5 meter breed en een diameter van 30 cm. Dat geeft een contactoppervlak van circa 0,75 m2. Tussen de trogstellen, deze zitten tussen de aandrijfrol en keerrol in hangt de band door, dus hij is niet strak gespannen. Ik kan daar gemakkelijk een schroevendraaier of steeksleutel tussen stoppen. Maar zulke banden slippen onder normale omstandigheden niet.
Een motorband of autoband heeft een contactoppervlak van minder dan 10 x 10 cm wat een oppervlak is van hooguit 0,01 m2.
Ik weet niet steeds niet wat jij met zulke enorme banden bedoel, maar de normaal gebruikte banden zijn niet zo groot dat er te weinig grip zou zijn. Anders werden deze 'enorme' banden niet gebruikt.
Ik ken uit mijn werk transportbanden en deze hebben om de aandrijfrol een zeer groot oppervlak en relatief weinig druk op de rol. Denk dan aan een rol van 1,5 meter breed en een diameter van 30 cm. Dat geeft een contactoppervlak van circa 0,75 m2. Tussen de trogstellen, deze zitten tussen de aandrijfrol en keerrol in hangt de band door, dus hij is niet strak gespannen. Ik kan daar gemakkelijk een schroevendraaier of steeksleutel tussen stoppen. Maar zulke banden slippen onder normale omstandigheden niet.
Een motorband of autoband heeft een contactoppervlak van minder dan 10 x 10 cm wat een oppervlak is van hooguit 0,01 m2.
Ik weet niet steeds niet wat jij met zulke enorme banden bedoel, maar de normaal gebruikte banden zijn niet zo groot dat er te weinig grip zou zijn. Anders werden deze 'enorme' banden niet gebruikt.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- Marco1
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Eindhoven de gekste
Re: Verbruik na ombouw tot Trike
Als te brede banden weinig grip zouden hebben, dan reden de F1 auto’s wel met fietsbanden.
Groeten Marco1.
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)