Zijspan en Gold Wings !?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Nightingale
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2019, 15:58
Locatie: Zuid Limburg

Zijspan en Gold Wings !?

Bericht door Nightingale » 24 sep 2019, 21:57

hallo mensen,

hoewel pensionado en 20 jaren motorrijden (10 jaar zomer en winter, het hele jaar door, en 10 jaar in combinatie met een auto erbij) moet ik jullie iets bekennen dat ik nog niet veel mensen ooit toevertrouwd heb. Ja ,ik schaam me dood, ik heb nog nooit een Honda gehad. Heel veel motoren heb ik gehad, de meeste van het merk dat begint met een B en eindigt op W. Zal de naam hier maar niet noemen. Zelfs ooit van het merk dat ook met een H begint en eindigt op een D.
Okay, en nu, terwijl ik dacht nooit meer motor te gaan rijden (maar toch voor alle zekerheid de motor kleding etc bewaard te hebben) krijg ik opeens een ingeving. Een Gold Wing. En dan misschien zellfs ook nog een 6 cylinder. Dat lijkt mij ruig. Hoewel ik me er niets bij kan voorstellen, want altijd alleen maar 2 cylinders gereden.
Ik heb veel km's zijspan gereden met de twee voorheen aangeduide merken waarvan we hier de naam niet noemen, en een ding is zeker; het moet en zal weer met cardan en met zijspan worden en anders wordt het niets.

Nu zit ik met een aantal vragen aan jullie.
1 -Wat is fijner rijden (dat betekent bij mij meer koppel bij laag toerental). een 4 of 6 cylinder?
De combinatie zal vooral gebruikt worden voor ritjes in het Mergel - heuvelland. De Mergellandroute beneden de lijn Maastricht Sittard Aken. kleine weggetjes, tuffelen. In het mergelland mag je ... 60 km per uur. En in het weekend, met al die renfietsjes, ben je blij als je daar even kunt doortrekken naar de 60. dan rij ik dus ook niet. Alleen door de week, als het rustiger is.
Dus topsnelheden interesseren mij niet. Ook op de autowegen, ik kom er heel zelden, is 120 km met een combinatie eigenlijk wel genoeg. Door lichamelijke ongemakjes rij ik ook geen lange ritten meer, 60 - 80 minuten en dan pauze of ik ben al weer thuis aangekomen.

Tot nu heb ik zelden met motoren met toerkuipen gereden maar zeker nooit met kleine sturen waar je dus op je polsen leunt. In modern jargon ben ik dus een naked bike rijder met voorkeur voor een groot toerstuur. Zelfs solo was dat al zo.
Hoe is het rijden met zo een kuip? Is het veel extra lawaai? (hou ik niet van, een radio zou ik bijvoorbeeld nooit aanzetten). Ik ben klein, maar wil net over de rand van het scherm heenkijken. Lukt dat, is het scherm verstelbaar?

Is er iemand die zelf Gold Wing met zijspan rijdt of heeft gereden?
Hebben jullie de vork aangepast? Hoe? En indien niet, vreet ie dan geen oliekeerringen? Tordeert de vork niet? Gebruiken jullie een stuurdemper? Welke?
Welk zijspan hadden jullie eraan hangen.

Dan zal ik nu eens een profiel gaan opstellen cq mij voorstellen op dit forum.
Organisator Nightingale run in de tachtiger jaren.
Zijspanrijden is motorrijden voor gevorderden !!
:lol: :lol:

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Zijspan en Gold Wings !?

Bericht door RonalT » 24 sep 2019, 22:41

Hallo, ook mijn vorige motoren waren 2 cylinders, maar wel van het "juiste" merk. Een CB400T, een VT750 en een Shadow 750...
De laatste 750 werd half plat en er moest iets anders komen. Ooit had ik besloten dat de volgende een GoldWing zou worden. Zo gezegd, zo gedaan...
Bij bikers Best een uitgezocht, proef gereden en gekocht.
Ik denk dat je met een 6 cylinder meer koppel hebt en wat meer ontspannen kan rijden. Het grote gewicht valt tijdens het rijden mee, met een zijspan heb je daar natuurlijk helemaal geen last van. En 120+ rijden moet een GL natuurlijk op zijn sloffen kunnen.

En zijspan rijden hebben we gedaan met een Shadow met EZS zijspan. Die 500 haalde met een beetje geluk 110-120 km/u (met tegenwind niet).
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Nightingale
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 sep 2019, 15:58
Locatie: Zuid Limburg

Re: Zijspan en Gold Wings !?

Bericht door Nightingale » 26 sep 2019, 17:08

Vind ik nog een mooie snelheid Roland, 110-120 met een 500 met zijspan. Maar daar moet je eigenlijk niet mee de autoweg op; is niet leuk rijden. Binnendoor kan dat wel leuk zijn, maar ik wil echt van het "scheuren" ermee af. Ik wil statig glijden, als in een comfortabele leren zetel thuis, zodat mijn rug en heupen niet teveel lijden en met een groot breed stuur zodat ik ook niet hoef te steunen op mijn artrose polsen. Dan blijft nog over dat ik geen kracht meer heb in mijn handen, vooral de rechter, dus ik hoop dat je niet te hard moet knijpen om aan de gas te draaien. Kun je dat instellen, de benodigde kracht? Dat had vroeger dat merk dat met die B begint. Was heerlijk, gewoon een stelschroef aan het handvat. Die motor was van ergens rond 1965 en reed ik ook met zijspan.

Ik wacht met kloppend hart op Gold Wing zijspan rijders ervaringen.

Overigens, ik weet echt niets van de jongere Gold Wings, zo van na 1988. Dus als jullie een link of site hebben waar ik wat tests, of rijders rapporten en recensies en zo zou kunnen lezen zou leuk zijn. Natuurlijk super als het ook nog zijpancombinaties zijn!
Organisator Nightingale run in de tachtiger jaren.
Zijspanrijden is motorrijden voor gevorderden !!
:lol: :lol:

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1490
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Re: Zijspan en Gold Wings !?

Bericht door Antoon Aarts » 26 sep 2019, 18:10

Ben zelf begonnen met de GL1200 met EML-GT3 bak , na enkele jaren de overstap naar de GL1500 en hieraan de EML GT2000 laten bouwen.
Ruim 20tig jaar mee rondgetoerd. Gl1500 is veel soepeler en krachtiger tov de oude GL1200 , pluspunt de achteruit !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

Jos1959
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00
Type Goldwing: GL1000

Re: Zijspan en Gold Wings !?

Bericht door Jos1959 » 03 dec 2019, 17:10

Hallo Nightingale, ook hie uit het zuiden begrijp ik. Vroeger zelf een keer de nightingalerun meegreden met een BMW R60/7 met velorex bak. Super ervaring.
Nu dus een GL 1000 met squire bak en aangepaste voorvork. Het geheel is uit 1978 en rijdt nog voortreffelijk, er staan foto's bij de rubriek gl 1000. Zelf ben ik ook geen kilometervreter meer, maar vindt ons heuvelland en duitsland toch wel nog altijd fantastisch om te rijden. Bij ons zijn het meer lunch/ diner ritten geworden, je moet toch wat om bezig te blijven .
Momenteel ben ik bezig om de bak om te bouwen van torsievering naar schokbreker, de torsie was op en mijn vrouw werd bijna gelanceerd. DUS HET MOEST.

Gebruikersavatar
fridz
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 jun 2019, 21:18
Type Goldwing: GL1500

Re: Zijspan en Gold Wings !?

Bericht door fridz » 20 jan 2020, 12:35

Beste,
Persoonlijk vind ik de 1500 de meest perfecte zijspanmotor als je van toeren houdt.Relaxt in de 5 op koppel over rustige wegen rijden, daar is een 1500 heel sterk in. En je zit er nog lekker op ook. Als je met 150 over de snelweg wilt is een FJ1200 beter en als je weinig geld hebt een oude boxer. De vier cylinder wings zijn prima maar een 1500 rijdt nog een stukje soepeler.

succes
fridz
GL1500 (1988) met EML GT3E

Plaats reactie