harde klappen in voorvork

Technische vragen, tips, trucs, enz.
benE
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 sep 2012, 08:23
Type Goldwing: GL1800

harde klappen in voorvork

Bericht door benE » 23 aug 2013, 17:58

Hallo,ik en mijn passagier hadden erg veel last van de harde klappen van het anti dive systeem in de voorvork bij korte ribbels en bv.verkeersdrempels.Na het lezen van verschillende oplossingen,heb ik de shim gemaakt die Fred Harmon op een filmpje laat zien en geplaatst.Het plaatje is maar een mm dik en is er in 10 minuten tussen gezet,maar je weet niet wat je meemaakt.Wat een waanzinnig verschil,totaal geen klappen meer.De voorvork vangt het helemaal op en werkt het vloeiend weg.Een eis van mij was wel dat het Anti Dive systeem bleef werken als het nodig is.Dit werkt nog als vanouds.Ik heb ook een shim gezien die tussen de helften van de cilinder wordt geplaatst,maar die moet besteld worden,en dus betaald. Voor iedereen die last heeft van de klappen in de vork is de shim die je zelf even maakt zeer aan te raden en kost niets.Of zoals een andere gedaan heeft,gewoon een aluminium draad van een mm. dik er tussen gedaan.Veel vloeiend rijplezier gewenst.
Vorige motoren:Suzuki intruder 1400:Goldwing 1200:Yamaha XV1900:Goldwing 1800:2 x Honda NC750X:Nu 2018 Goldwing 1800 Touring de luxe DCT.

Gebruikersavatar
nvliet
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jul 2013, 20:02
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:

Re: harde klappen in voorvork

Bericht door nvliet » 27 aug 2013, 20:06

Heb je daar details van, hoe dit moet gebeuren, ik ben van het in een keer goed principe, dus dan wil ik weten hoe en wat.
Je kunt niet alles hebben, dan is je schuur te klein.

benE
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 sep 2012, 08:23
Type Goldwing: GL1800

Re: harde klappen in voorvork

Bericht door benE » 28 aug 2013, 15:53

http://www.pbase.com/fredharmon/antidive" onclick="window.open(this.href);return false; Dit is het adres van de foto"s.Je kan in principe alles overslaan tot het plaatje met de shim,als het anti duik systeem gewoon goed werkt,want de hele tekst gaat over het renoveren van het systeem.Het plaatje wat ik heb gemaakt is ook U vormig, 1mm dik,22mm buitenmaat,17mm binnenmaat van aluminium.Alles wat je hoeft te doen is even het voorste deel van je spartbord er af halen,zodat het systeem zichtbaar wordt.Dan de platte moer bovenop waar ook de ontluchtingnippel ingeschroefd zit,ringsleutel 22,een paar slagen los draaien,shim ertussen schuiven en weer vast draaien.Spatbord terug en dat is alles. Veel succes. Ps,het gaat dus eigenlijk allen maar om de drie foto"s van af de shim in zijn hand,en de metingen daarna heb je niets mee van doen.
Vorige motoren:Suzuki intruder 1400:Goldwing 1200:Yamaha XV1900:Goldwing 1800:2 x Honda NC750X:Nu 2018 Goldwing 1800 Touring de luxe DCT.

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: harde klappen in voorvork

Bericht door Henkie de ledman » 01 sep 2013, 11:12

Ik had het zelfde de ene keer was de vering keihard en de andere keer gewoon goed,
iedere keer schoonmaken hielp niks
stoepje af en weer keihard..
Nieuwe anti dive erop en alles werkte weer zoals het hoorde
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

benE
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 sep 2012, 08:23
Type Goldwing: GL1800

Re: harde klappen in voorvork

Bericht door benE » 01 sep 2013, 12:55

Daar gaat het niet om,door die shim er tussen te plaatsen wordt de afstand tussen de drukpen en zuiger groter waardoor het anti dive later inkomt.Daarom wordt de vering wat soepeler,eigenlijk is het anti dive systeem gewoon wat te fel.Bij mijn 1200 kon je dit in vier standen zelf stellen.
Vorige motoren:Suzuki intruder 1400:Goldwing 1200:Yamaha XV1900:Goldwing 1800:2 x Honda NC750X:Nu 2018 Goldwing 1800 Touring de luxe DCT.

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: harde klappen in voorvork

Bericht door Henkie de ledman » 01 sep 2013, 13:02

dan heb ik het verkeerd begrepen...

henk
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

peter

Re: harde klappen in voorvork

Bericht door peter » 01 sep 2013, 13:57

Wat bij Henk is gebeurd is dat de antiduik is blijven hangen. Is een kwaaltje geweest van de gl1800.

http://www.goldwingfacts.com/1800antidive.htm

jean
Berichten: 175
Lid geworden op: 15 aug 2010, 19:26

Re: harde klappen in voorvork

Bericht door jean » 07 sep 2013, 15:48

Doe een paar Millimeter van de drukpen, en je hebt al die aanpasingen niet nodig
groeten Jean

peter

Re: harde klappen in voorvork

Bericht door peter » 07 sep 2013, 15:51

jean schreef:Doe een paar Millimeter van de drukpen, en je hebt al die aanpasingen niet nodig
groeten Jean
Verrek :!: :!: Had ik heel niet aan gedacht :!: Is een goede,..... als ik tijd heb ga ik eens wat experimenteren.

benE
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 sep 2012, 08:23
Type Goldwing: GL1800

Re: harde klappen in voorvork

Bericht door benE » 07 sep 2013, 15:53

Kan ook,maar dan iets teveel er af en je anti dive werkt helemaal niet meer.
Vorige motoren:Suzuki intruder 1400:Goldwing 1200:Yamaha XV1900:Goldwing 1800:2 x Honda NC750X:Nu 2018 Goldwing 1800 Touring de luxe DCT.

jean
Berichten: 175
Lid geworden op: 15 aug 2010, 19:26

Re: harde klappen in voorvork

Bericht door jean » 07 sep 2013, 16:18

begin met een millimeter of iets minder, als je te veel afdoet kan je het nog altijd terug aanpassen, met aanpasplaatjes
veel geluk, bij mijn wing 1800 werkt het perfect
groeten Jean

GL-1800
Berichten: 1491
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: harde klappen in voorvork

Bericht door GL-1800 » 01 jul 2018, 20:27

Ff uit de oude doos. Ik vind t klappen waardeloos. Heb nu n carterplugring om te proberen tussen de beide helften van t antiduikgeval. Raar maar echt stukken beter. De shim is onderweg. Gelukkig. Was er echt klaar mee......t rare is dat bij montage zonder ring de plunjer t zuigertje ietsje indrukt.....dat zou t kunnen verklaren. Maar hoe dan ook.....t is beter en daar ging t om...
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

GL-1800
Berichten: 1491
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: harde klappen in voorvork

Bericht door GL-1800 » 05 aug 2018, 14:50

Shim inmiddels geplaatst. Maar ook t balhoofd had speling. Weer op specs nagetrokken en n herboren Wing terug.....Gelukkig!! Was t aardig beu...….
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: harde klappen in voorvork

Bericht door Henkie de ledman » 05 aug 2018, 20:20

ik heb nu een 2012 model, en ik heb nergens last meer van.. hij vangt de klappen perfect op.. en stuurt messcherp.
Ik dacht dat het aan mij lag omdat ik 1 jaar niet had gereden en 1 jaar een andere niet te noemen merk had gereden. maar Afgelopen Zaterdag bij Antoon geweest.. en die heeft een 2013 en die zei het zelfde.. dus daar doet de anti dive het ook erg goed van.
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

GL-1800
Berichten: 1491
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: harde klappen in voorvork

Bericht door GL-1800 » 06 aug 2018, 12:45

T sturen was t punt ook niet. Wel t geklap...Antiduik werkte prima. Ok...t balhoofd zal ook mede n oorzaak geweest zijn.
Maar EN de shim..EN t balhoofd hebben eea verbeterd. En ja...t zelfde type als de jouwe. 2015....Antiduik werkt wel iets minder aggresief nu verneem ik....niet erg.
En ja...sommigen slijpen n stukje van de plunjer af...kan ook.
Maar ons plofke is opgeknapt. Kosten....12 euro...😂😂😂
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Plaats reactie