cilinderwand schade
- EJ Bergsma
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 sep 2021, 10:18
- Type Goldwing: GL1800
cilinderwand schade
Hallo Forum leden.
Ik heb een vraagje aan jullie want ik weet ff niet wat ik moet doen nu.
Mijn 1800 schakelde dus niet meer naar 1 en 5 dus versnellingsbak problem. (kmst 60.000 Mile)
Nu schik ik niet zo heel erg van sleutelen dus motor uit elkaar gehaald en idd vork en tandwiel probleem.
Maar ik kwam nog wat anders tegen bij cilinder 4:
En dat is niet goed. Aan de cilinder zelf is niets te zien en ik kan eigenlijk ook niet ontdekken hoe dit nou gekomen is.
Iemand dit eerder mee gemaakt.
Wat is jullie reparatie advies?
Groeten
Eric Jan
Ik heb een vraagje aan jullie want ik weet ff niet wat ik moet doen nu.
Mijn 1800 schakelde dus niet meer naar 1 en 5 dus versnellingsbak problem. (kmst 60.000 Mile)
Nu schik ik niet zo heel erg van sleutelen dus motor uit elkaar gehaald en idd vork en tandwiel probleem.
Maar ik kwam nog wat anders tegen bij cilinder 4:
En dat is niet goed. Aan de cilinder zelf is niets te zien en ik kan eigenlijk ook niet ontdekken hoe dit nou gekomen is.
Iemand dit eerder mee gemaakt.
Wat is jullie reparatie advies?
Groeten
Eric Jan
Het achterwiel is niks anders dan een grote ventilator om de rijder fris te houden en zijn achterwerk relaxed. Twijfel?
Kijk dan maar eens goed. Als het blokkeert of uitzwenkt zie je de rijder zweten en er blijven kreukels in het zadel achter.
Kijk dan maar eens goed. Als het blokkeert of uitzwenkt zie je de rijder zweten en er blijven kreukels in het zadel achter.
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21
Re: cilinderwand schade
Heftig bij deze km stand, die bus en zuiger zal er wel uit moeten de hele beschermlaag is plaatselijk van de wand, ging hij ook niet olie zuipen ?
-
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 16 okt 2006, 19:23
- Locatie: Kortrijk (B)
Re: cilinderwand schade
Ik zou de carterhelft en zuiger eens meenemen naar een revisie bedrijf. Die kunnen je zeggen wat het beste is. Hohnen is best een preciezie werk en de hohnsporen moeten op een bepaalde manier kruislings staan. Doe je het niet goed kan je weer schade krijgen en moet hij weer compleet uitelkaar wat beslist niet goedkoop is.
- EJ Bergsma
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 sep 2021, 10:18
- Type Goldwing: GL1800
Re: cilinderwand schade
Bedankt voor jullie reacties.
Olieverbruik was overigens niet gek, ook geen blauwe rook of zo. Olie rook wel verdacht veel naar benzine dus het heeft eerder tot overdruk in de carter geleid.
Idd coating is van de cilinder bus, honen is dus niet zonder meer een oplossing aangezien de sporen te diep zijn en alle coating van de hele wand dan weg is.
Dat red je met honen volgens mij niet eens en zal met CNC moeten wat ook resulteert in overmaats cilinders etc. $$$
Ik zal eens een bezoekje brengen aan een revisie bedrijf.
Ondertussen op zoek naar onderdelen / ander blok...
Grt Eric Jan
Olieverbruik was overigens niet gek, ook geen blauwe rook of zo. Olie rook wel verdacht veel naar benzine dus het heeft eerder tot overdruk in de carter geleid.
Idd coating is van de cilinder bus, honen is dus niet zonder meer een oplossing aangezien de sporen te diep zijn en alle coating van de hele wand dan weg is.
Dat red je met honen volgens mij niet eens en zal met CNC moeten wat ook resulteert in overmaats cilinders etc. $$$
Ik zal eens een bezoekje brengen aan een revisie bedrijf.
Ondertussen op zoek naar onderdelen / ander blok...
Grt Eric Jan
Het achterwiel is niks anders dan een grote ventilator om de rijder fris te houden en zijn achterwerk relaxed. Twijfel?
Kijk dan maar eens goed. Als het blokkeert of uitzwenkt zie je de rijder zweten en er blijven kreukels in het zadel achter.
Kijk dan maar eens goed. Als het blokkeert of uitzwenkt zie je de rijder zweten en er blijven kreukels in het zadel achter.
-
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: cilinderwand schade
De oorzaak toch zien te achterhalen. Lijkt mij niet normaal dit.
-
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 17 apr 2018, 16:36
- Type Goldwing: GL1800
Re: cilinderwand schade
misschien de officiele honda kanalen eens raadplegen of dit meer voorkomt met deze km stand en wat de oorzaak kan zijn, wie weet krijg je hier bericht op.
On the highway to hell, are no stairways to heaven.
- EJ Bergsma
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 sep 2021, 10:18
- Type Goldwing: GL1800
Re: cilinderwand schade
Update: Ik ben vandaag bij Martin Motor service in Lelystad geweest en het blok laten zien.
Hij heeft het bekeken en was duidelijk hierover, dit is niet reparabel. De coating is weggesleten en de cilinder bus vervangen is geen optie.
Althans de kosten (1500-2000 euro) wegen niet op tegen een ruilblok aangezien alles speciaal moet worden gemaakt. Cilinder bus los is niet verkrijgbaar.
Verder is de cilinder zelf ook licht beschadigd dus komt ernog eens bij.
Waarom Martin in Lelystad, nou hij had nog een beschadigd blok van een GL1800 liggen, 'alternator driven gear assembly' kapot.
Mooi! Ga ik tijdens de kerstvakantie weer één lopend blok van maken.
Back in business!
Hij heeft het bekeken en was duidelijk hierover, dit is niet reparabel. De coating is weggesleten en de cilinder bus vervangen is geen optie.
Althans de kosten (1500-2000 euro) wegen niet op tegen een ruilblok aangezien alles speciaal moet worden gemaakt. Cilinder bus los is niet verkrijgbaar.
Verder is de cilinder zelf ook licht beschadigd dus komt ernog eens bij.
Waarom Martin in Lelystad, nou hij had nog een beschadigd blok van een GL1800 liggen, 'alternator driven gear assembly' kapot.
Mooi! Ga ik tijdens de kerstvakantie weer één lopend blok van maken.
Back in business!
Het achterwiel is niks anders dan een grote ventilator om de rijder fris te houden en zijn achterwerk relaxed. Twijfel?
Kijk dan maar eens goed. Als het blokkeert of uitzwenkt zie je de rijder zweten en er blijven kreukels in het zadel achter.
Kijk dan maar eens goed. Als het blokkeert of uitzwenkt zie je de rijder zweten en er blijven kreukels in het zadel achter.
-
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: cilinderwand schade
Maar wat is de oorzaak dan. Te weinig smering misschien door een slechte oliepomp of zoiets.
Re: cilinderwand schade
Kan goed zijn een kapotte injector, teveel benzine op 1 plek inspuiten en de smeerfilm weg.
Zou die dus sowieso even checken.
Zou die dus sowieso even checken.
- EJ Bergsma
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 sep 2021, 10:18
- Type Goldwing: GL1800
Re: cilinderwand schade
Ik heb Martin gevraagd wat de oorzaak was. Ook gemeldt dat bij het uithalen van de cilinder de opening van beide veerringen 'toevallig' beneden waren oftewel in het beschadigde gebied. Hij zei dat dat niet persee de oorzaak hoefde te zijn aangezien de veerringen ronddraaien bij het lopen van de motor. Wel dat een kleine beschadiging door een 'wat dan ook' versneld kan leiden tot een grote plek.
Mbt de injector en de oliepomp, interessante analyse. Ga ik checken, bedankt!
Mbt de injector en de oliepomp, interessante analyse. Ga ik checken, bedankt!
Het achterwiel is niks anders dan een grote ventilator om de rijder fris te houden en zijn achterwerk relaxed. Twijfel?
Kijk dan maar eens goed. Als het blokkeert of uitzwenkt zie je de rijder zweten en er blijven kreukels in het zadel achter.
Kijk dan maar eens goed. Als het blokkeert of uitzwenkt zie je de rijder zweten en er blijven kreukels in het zadel achter.
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21
Re: cilinderwand schade
Dat van die injector is inderdaad wel een mogelijkheid, zou ze allemaal ff laten testen
- EJ Bergsma
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 sep 2021, 10:18
- Type Goldwing: GL1800
Re: cilinderwand schade
Hoi allemaal, even een update.
Alle injectoren laten testen en die zijn goed.
Oliepomp gecheckt, alles werkend en ruim binnen de toleranties (0.2 & 0.35 mm service limit).
Dus helaas geen bevredigend antwoord.
Alle injectoren laten testen en die zijn goed.
Oliepomp gecheckt, alles werkend en ruim binnen de toleranties (0.2 & 0.35 mm service limit).
Dus helaas geen bevredigend antwoord.
Het achterwiel is niks anders dan een grote ventilator om de rijder fris te houden en zijn achterwerk relaxed. Twijfel?
Kijk dan maar eens goed. Als het blokkeert of uitzwenkt zie je de rijder zweten en er blijven kreukels in het zadel achter.
Kijk dan maar eens goed. Als het blokkeert of uitzwenkt zie je de rijder zweten en er blijven kreukels in het zadel achter.