cilinderwand schade

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EJ Bergsma
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 sep 2021, 10:18
Type Goldwing: GL1800

cilinderwand schade

Bericht door EJ Bergsma » 28 nov 2021, 19:46

Hallo Forum leden.

Ik heb een vraagje aan jullie want ik weet ff niet wat ik moet doen nu.
Mijn 1800 schakelde dus niet meer naar 1 en 5 dus versnellingsbak problem. (kmst 60.000 Mile)
Nu schik ik niet zo heel erg van sleutelen dus motor uit elkaar gehaald en idd vork en tandwiel probleem.

Afbeelding

Maar ik kwam nog wat anders tegen bij cilinder 4:

Afbeelding

En dat is niet goed. Aan de cilinder zelf is niets te zien en ik kan eigenlijk ook niet ontdekken hoe dit nou gekomen is.
Iemand dit eerder mee gemaakt.
Wat is jullie reparatie advies?

Groeten
Eric Jan
Het achterwiel is niks anders dan een grote ventilator om de rijder fris te houden en zijn achterwerk relaxed. Twijfel?
Kijk dan maar eens goed. Als het blokkeert of uitzwenkt zie je de rijder zweten en er blijven kreukels in het zadel achter.

Dacher
Berichten: 214
Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21

Re: cilinderwand schade

Bericht door Dacher » 29 nov 2021, 05:36

Heftig bij deze km stand, die bus en zuiger zal er wel uit moeten de hele beschermlaag is plaatselijk van de wand, ging hij ook niet olie zuipen ?

sandor
Berichten: 252
Lid geworden op: 16 okt 2006, 19:23
Locatie: Kortrijk (B)

Re: cilinderwand schade

Bericht door sandor » 29 nov 2021, 06:24

Moeilijk voor mij om de schade in te schatten , maar mogelijks kan het "honen" van de cilinder een oplossing geven , zeker goedkoper.
Afbeelding

peter

Re: cilinderwand schade

Bericht door peter » 29 nov 2021, 10:06

Ik zou de carterhelft en zuiger eens meenemen naar een revisie bedrijf. Die kunnen je zeggen wat het beste is. Hohnen is best een preciezie werk en de hohnsporen moeten op een bepaalde manier kruislings staan. Doe je het niet goed kan je weer schade krijgen en moet hij weer compleet uitelkaar wat beslist niet goedkoop is.

Gebruikersavatar
EJ Bergsma
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 sep 2021, 10:18
Type Goldwing: GL1800

Re: cilinderwand schade

Bericht door EJ Bergsma » 29 nov 2021, 16:22

Bedankt voor jullie reacties.
Olieverbruik was overigens niet gek, ook geen blauwe rook of zo. Olie rook wel verdacht veel naar benzine dus het heeft eerder tot overdruk in de carter geleid.

Idd coating is van de cilinder bus, honen is dus niet zonder meer een oplossing aangezien de sporen te diep zijn en alle coating van de hele wand dan weg is.
Dat red je met honen volgens mij niet eens en zal met CNC moeten wat ook resulteert in overmaats cilinders etc. $$$
Ik zal eens een bezoekje brengen aan een revisie bedrijf.
Ondertussen op zoek naar onderdelen / ander blok...

Grt Eric Jan
Het achterwiel is niks anders dan een grote ventilator om de rijder fris te houden en zijn achterwerk relaxed. Twijfel?
Kijk dan maar eens goed. Als het blokkeert of uitzwenkt zie je de rijder zweten en er blijven kreukels in het zadel achter.

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: cilinderwand schade

Bericht door DonvanVliet » 29 nov 2021, 18:28

De oorzaak toch zien te achterhalen. Lijkt mij niet normaal dit.

tsmitje1963
Berichten: 199
Lid geworden op: 17 apr 2018, 16:36
Type Goldwing: GL1800

Re: cilinderwand schade

Bericht door tsmitje1963 » 29 nov 2021, 20:36

misschien de officiele honda kanalen eens raadplegen of dit meer voorkomt met deze km stand en wat de oorzaak kan zijn, wie weet krijg je hier bericht op.
On the highway to hell, are no stairways to heaven.

Gebruikersavatar
EJ Bergsma
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 sep 2021, 10:18
Type Goldwing: GL1800

Re: cilinderwand schade

Bericht door EJ Bergsma » 30 nov 2021, 15:19

Update: Ik ben vandaag bij Martin Motor service in Lelystad geweest en het blok laten zien.
Hij heeft het bekeken en was duidelijk hierover, dit is niet reparabel. De coating is weggesleten en de cilinder bus vervangen is geen optie.
Althans de kosten (1500-2000 euro) wegen niet op tegen een ruilblok aangezien alles speciaal moet worden gemaakt. Cilinder bus los is niet verkrijgbaar.
Verder is de cilinder zelf ook licht beschadigd dus komt ernog eens bij.

Waarom Martin in Lelystad, nou hij had nog een beschadigd blok van een GL1800 liggen, 'alternator driven gear assembly' kapot.
Mooi! Ga ik tijdens de kerstvakantie weer één lopend blok van maken.
Back in business!
Het achterwiel is niks anders dan een grote ventilator om de rijder fris te houden en zijn achterwerk relaxed. Twijfel?
Kijk dan maar eens goed. Als het blokkeert of uitzwenkt zie je de rijder zweten en er blijven kreukels in het zadel achter.

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: cilinderwand schade

Bericht door DonvanVliet » 30 nov 2021, 15:56

Maar wat is de oorzaak dan. Te weinig smering misschien door een slechte oliepomp of zoiets.

peter

Re: cilinderwand schade

Bericht door peter » 30 nov 2021, 16:00

Kan goed zijn een kapotte injector, teveel benzine op 1 plek inspuiten en de smeerfilm weg.

Zou die dus sowieso even checken.

Gebruikersavatar
EJ Bergsma
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 sep 2021, 10:18
Type Goldwing: GL1800

Re: cilinderwand schade

Bericht door EJ Bergsma » 30 nov 2021, 18:57

Ik heb Martin gevraagd wat de oorzaak was. Ook gemeldt dat bij het uithalen van de cilinder de opening van beide veerringen 'toevallig' beneden waren oftewel in het beschadigde gebied. Hij zei dat dat niet persee de oorzaak hoefde te zijn aangezien de veerringen ronddraaien bij het lopen van de motor. Wel dat een kleine beschadiging door een 'wat dan ook' versneld kan leiden tot een grote plek.

Mbt de injector en de oliepomp, interessante analyse. Ga ik checken, bedankt!
Het achterwiel is niks anders dan een grote ventilator om de rijder fris te houden en zijn achterwerk relaxed. Twijfel?
Kijk dan maar eens goed. Als het blokkeert of uitzwenkt zie je de rijder zweten en er blijven kreukels in het zadel achter.

Dacher
Berichten: 214
Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21

Re: cilinderwand schade

Bericht door Dacher » 01 dec 2021, 09:38

Dat van die injector is inderdaad wel een mogelijkheid, zou ze allemaal ff laten testen

Gebruikersavatar
EJ Bergsma
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 sep 2021, 10:18
Type Goldwing: GL1800

Re: cilinderwand schade

Bericht door EJ Bergsma » 31 dec 2021, 11:56

Hoi allemaal, even een update.
Alle injectoren laten testen en die zijn goed.
Oliepomp gecheckt, alles werkend en ruim binnen de toleranties (0.2 & 0.35 mm service limit).
Dus helaas geen bevredigend antwoord.
Het achterwiel is niks anders dan een grote ventilator om de rijder fris te houden en zijn achterwerk relaxed. Twijfel?
Kijk dan maar eens goed. Als het blokkeert of uitzwenkt zie je de rijder zweten en er blijven kreukels in het zadel achter.

Plaats reactie