Vraagje aan de techneuten over de cardan en cardanklok GL1800 2005.

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Vraagje aan de techneuten over de cardan en cardanklok GL1800 2005.

Bericht door Cas » 31 aug 2020, 19:53

Ik wil mijn cardanolie verversen, de eerste en laatste keer dat ik dit heb gedaan was toen ik de motor kocht en dat is 4 jaar geleden en dat is veel te lang. :?
Nu wil ik ook de splines van de cardanas controleren en smeren. De vraag: kan ik de cardanas in zijn geheel uit de achterbrug schuiven zonder de achterbrug te demonteren? Ik denk van wel want volgens mij zit deze erin maar ik weet het niet zeker.
Afbeelding
En dan de 2e vraag: Als ik de cardanklok los heb kan ik deze dan uit elkaar schroeven of zit alles geperst? Is er iets waar ik op moet letten of is dat allemaal niet nodig als de klok geen bijgeluiden maakt tijdens het rijden?
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

peter

Re: Vraagje aan de techneuten over de cardan en cardanklok GL1800 2005.

Bericht door peter » 31 aug 2020, 21:16

De as eruit weet ik niet zomaar. Wat betreft het olie verversen: ik spoel hem altijd even met wat dieselolie. Olie af laten lopen, diesel erin, starten en dan 1 minuutje stationair laten draaien in zijn 1e versnelling. Aftappen, laten uitlekken voor een halfuurtje. Dan voor je de plug er weer indraait even wat verse olie erin gooien. Als er dan heen diesel meer uitkomt, plug erin en afvullen. Je cardanklok is dan brandschoon van binnen.

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Vraagje aan de techneuten over de cardan en cardanklok GL1800 2005.

Bericht door Cas » 31 aug 2020, 22:36

peter schreef:
31 aug 2020, 21:16
De as eruit weet ik niet zomaar. Wat betreft het olie verversen: ik spoel hem altijd even met wat dieselolie. Olie af laten lopen, diesel erin, starten en dan 1 minuutje stationair laten draaien in zijn 1e versnelling. Aftappen, laten uitlekken voor een halfuurtje. Dan voor je de plug er weer indraait even wat verse olie erin gooien. Als er dan heen diesel meer uitkomt, plug erin en afvullen. Je cardanklok is dan brandschoon van binnen.
Ok, bedankt voor de tip, dan ga ik dat zo doen.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Plaats reactie