Hoogte motor op stand 0 en 25 preload ?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
goldwingerrood
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 aug 2013, 22:20
Type Goldwing: GL1800

Hoogte motor op stand 0 en 25 preload ?

Bericht door goldwingerrood » 24 dec 2019, 14:16

Kan iemand mij vertellen hoeveel mm het verschil in zithoogte is bij stand 0 en 25 van de pre-load?
Zonder dat er iemand op de motor zit!
Laatst gewijzigd door goldwingerrood op 02 jan 2020, 16:05, 2 keer totaal gewijzigd.
My world is your world

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2647
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Hoogte motor op stand 0 en 25 preload ?

Bericht door pieter » 24 dec 2019, 14:28

Nul.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
goldwingerrood
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 aug 2013, 22:20
Type Goldwing: GL1800

Re: Hoogte motor op stand 0 en 25 preload ?

Bericht door goldwingerrood » 25 dec 2019, 01:15

Nul, dat zou niet goed zijn Pieter !
De preload drukt de motor een stukje omhoog gezien vanaf stand 0 naar 25 op display
My world is your world

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2647
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Hoogte motor op stand 0 en 25 preload ?

Bericht door pieter » 25 dec 2019, 09:20

Dat klopt als een zwerende vinger, maar dat veranderd verder niets aan je zithoogte. :wink:

Je zet hem vaak op een lage stand wanneer er solo gereden wordt, en hogere met een duo en/of volle bepakking, vandaar de keuzes van de twee vast te zetten instellingen in het menu.

Dit is om een goed veercomfort en rijgedrag van de motor te behouden dus blijft de zithoogte uiteindelijk nagenoeg gelijk.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
goldwingerrood
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 aug 2013, 22:20
Type Goldwing: GL1800

Re: Hoogte motor op stand 0 en 25 preload ?

Bericht door goldwingerrood » 02 jan 2020, 16:05

Dat klopt ook weer Pieter maar nu heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
ik bedoel dat ik graag het verschil wil weten (bij stand 0 en 25) terwijl er niemand op de motor zit.
Is dit 1cm 2cm of nog meer ?
My world is your world

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2647
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Hoogte motor op stand 0 en 25 preload ?

Bericht door pieter » 02 jan 2020, 17:00

Gewoon ffe de maat (hoog & laag) nemen van de ruimte onder motorblok en je weet het :wink:

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

peter

Re: Hoogte motor op stand 0 en 25 preload ?

Bericht door peter » 02 jan 2020, 19:53

Als er niemand op zit scheelt het volgens mij niks. De veer drukt hem sowieso helemaal omhoog. Pas als er gewicht op komt te staan gaat de preset zijn werk doen. Ga maar eens zitten op de motor en druk op de knop, je zal zien dat dan de hoogte veranderd. Alleen achter en niet op de standaard natuurlijk.

Gebruikersavatar
goldwingerrood
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 aug 2013, 22:20
Type Goldwing: GL1800

Re: Hoogte motor op stand 0 en 25 preload ?

Bericht door goldwingerrood » 03 jan 2020, 10:36

pieter schreef:
02 jan 2020, 17:00
Gewoon ffe de maat (hoog & laag) nemen van de ruimte onder motorblok en je weet het :wink:

Groet Pieter.
Ja maar ik twijfel of mijn eigen preload installatie goed is. Was benieuwd hoeveel dit bij andere is !
My world is your world

Gebruikersavatar
goldwingerrood
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 aug 2013, 22:20
Type Goldwing: GL1800

Re: Hoogte motor op stand 0 en 25 preload ?

Bericht door goldwingerrood » 03 jan 2020, 10:38

peter schreef:
02 jan 2020, 19:53
Als er niemand op zit scheelt het volgens mij niks. De veer drukt hem sowieso helemaal omhoog. Pas als er gewicht op komt te staan gaat de preset zijn werk doen. Ga maar eens zitten op de motor en druk op de knop, je zal zien dat dan de hoogte veranderd. Alleen achter en niet op de standaard natuurlijk.
Nou, kijk dan maar eens op dit filmpje (vanaf 14min)
https://youtu.be/8M1htsUIbdY
My world is your world

peter

Re: Hoogte motor op stand 0 en 25 preload ?

Bericht door peter » 04 jan 2020, 09:22

Mijn 1800 heeft een (redelijk nieuwe) progresieve veer achter, met die veer staat hij op de zijstaander zo goed als bovenin. Misschien dat mijn 1800 ook vol met olie zit en is het probleem inderdaad exemplarisch.

peter

Re: Hoogte motor op stand 0 en 25 preload ?

Bericht door peter » 04 jan 2020, 09:39

FILMPJE
youtu.be/0I7mYE4XW90

Zoals je ziet, geen verschil.

Gebruikersavatar
goldwingerrood
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 aug 2013, 22:20
Type Goldwing: GL1800

Re: Hoogte motor op stand 0 en 25 preload ?

Bericht door goldwingerrood » 04 jan 2020, 12:08

peter schreef:
04 jan 2020, 09:39
FILMPJE
youtu.be/0I7mYE4XW90

Zoals je ziet, geen verschil.
Hoi Peter,

Dat is nog minder stijging als bij mij. Aan het geluid van jou de pre-load (servomotor) te horen lijkt het dat hij pas op het laatst (stand 23-25) zwaarder begint te lopen en dus iets gaat doen.
Het lijkt of er veel te weinig olie in jou preload systeem zit!

Ik heb trouwens zelf ook een (nieuwe) progressieve veer in zitten !
En bedankt nog voor het maken van het filmpje.
Zal van mijn motor ook een filmpje maken en posten
My world is your world

Gebruikersavatar
goldwingerrood
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 aug 2013, 22:20
Type Goldwing: GL1800

Re: Hoogte motor op stand 0 en 25 preload ?

Bericht door goldwingerrood » 04 jan 2020, 13:57

Hier een filmpje van mijn motor:

https://youtu.be/T4moZFCu-ZE



youtu.be/T4moZFCu-ZE
Laatst gewijzigd door goldwingerrood op 04 jan 2020, 16:00, 5 keer totaal gewijzigd.
My world is your world

peter

Re: Hoogte motor op stand 0 en 25 preload ?

Bericht door peter » 04 jan 2020, 14:17

De motor wordt gedragen door de veer. Ga ik op de motor zitten en druk ik dan op neerknop ga ik meteen zakken, druk op de stijgknop dan ga ik omhoog tot een paar cm na. Stap ik af dan staat de veer weer bovenin. Lijkt mij dus prima te werken.
Ook tijdens rijden bemerk ik een verschil, onderste veerstand schraap ik alles over de weg in de bochten, bovenin moet ik al een stuk sneller rijden om aan de grond te komen.
Mijn motor staat al erg schuin op de zijstaander omdat de progresieveveren hem onbelast bovenin drukken. De pomp kan hem dan ook niet verder omhoog drukken omdat hij al bovenin staat. Zakken doet hij ook amper niet door de sterkere veer die hem bovenin houdt.
Mijn gewicht is net genoeg om hem een paar cm te laten zakken als ik ga zitten. Met 2 personen zal hij verder zakken en heeft de pomp pas effect denk ik in mijn geval.


youtu.be/8xpbfh1o13M

Gebruikersavatar
goldwingerrood
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 aug 2013, 22:20
Type Goldwing: GL1800

Re: Hoogte motor op stand 0 en 25 preload ?

Bericht door goldwingerrood » 04 jan 2020, 14:43

peter schreef:
04 jan 2020, 14:17
De motor wordt gedragen door de veer. Ga ik op de motor zitten en druk ik dan op neerknop ga ik meteen zakken, druk op de stijgknop dan ga ik omhoog tot een paar cm na. Stap ik af dan staat de veer weer bovenin. Lijkt mij dus prima te werken.
Ook tijdens rijden bemerk ik een verschil, onderste veerstand schraap ik alles over de weg in de bochten, bovenin moet ik al een stuk sneller rijden om aan de grond te komen.
Mijn motor staat al erg schuin op de zijstaander omdat de progresieveveren hem onbelast bovenin drukken. De pomp kan hem dan ook niet verder omhoog drukken omdat hij al bovenin staat. Zakken doet hij ook amper niet door de sterkere veer die hem bovenin houdt.
Mijn gewicht is net genoeg om hem een paar cm te laten zakken als ik ga zitten. Met 2 personen zal hij verder zakken en heeft de pomp pas effect denk ik in mijn geval.

Toch raar dat je jouw motor zonder dat je erop zit bijna niet ziet bewegen (filmpje). Of is dat misschien gezichtsbedrog? Misschien een liniaal of blokje bij de uitlaat zetten tijdens filmen.
Als ikzelf op de motor ga zitten voel ik hem ook omhoog komen. Voor mijn gevoel gaat hij een paar cm omhoog maar als je dan meet zie je maar een verschil van net 1 cm (gevoelsbedrog dus)
Ikzelf heb het idee dat er lucht in de slang naar de pre-loader zit. Zou niet weten hoe je die eruit krijgt. Er zit nergens een ontluchting nippel!
Kan er ook weinig over vinden: alleen reservoir aanvullen vind ik terug.
My world is your world

Plaats reactie