Verschil Goldwing tot 2010 en na 2012

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ErikRian
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 apr 2019, 02:08
Type Goldwing: GL1800

Verschil Goldwing tot 2010 en na 2012

Bericht door ErikRian » 26 jul 2019, 12:45

Ik heb een vraag m.b.t. het vermogen van de Goldwing vanaf 2012.
Wij rijden een GL 1800 uit 2012. Voordat we deze kochten hadden we een testrit gemaakt met een GL1800 uit 2010.
Nu heb ik vaker gehoord dat deze modellen een steviger koppel hebben dan de modellen vanaf 2012, ofwel je trekt er de stenen mee uit de grond en hij remt behoorlijk af op het blok. Dat ondervind ik niet met mijn 2012.
We hebben een proefrit gemaakt met een 2010 model en ik heb dat zelf ook gemerkt.
Alhoewel het vermogen en koppel hetzelfde zijn vind ik dit wel vreemd.
Afgelopen week naar de Moesel geweest en bij een afdaling toch geregeld wat bij moeten remmen wat een andere GL-rijder niet hoefde te doen. Deze remde behoorlijk op de motor.
Iemand hier een verklaring?
Ik hoor graag van jullie.
Groet uit het mooie Brabant :)
Erik en Rian

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2647
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Verschil Goldwing tot 2010 en na 2012

Bericht door pieter » 26 jul 2019, 15:52

Voor mij zit er wat dat betreft geen verschil tussen de motoren op zich, ik denk dat de andere winger gewoon in een lagere versnelling daalt dan jij, en op die manier optimaal gebruik van de "motorrem" maakt.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
ErikRian
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 apr 2019, 02:08
Type Goldwing: GL1800

Re: Verschil Goldwing tot 2010 en na 2012

Bericht door ErikRian » 26 jul 2019, 17:12

Hoi Pieter,

dank voor je bericht.
Ik heb met hem in contact gestaan en zat op een lagere versnelling dan hij. Het lijkt wel of de 2012 modellen anders gegeared zijn. Kan dat? Ik kan helaas geen vermogens gevonden krijgen om een vergelijk te maken. Ook vond ik het 2010 model dat je haast een wheely kon maken wat met een 2012 model niet zo snel kan (niet dat ik dat wil maar het viel me op dat hij enorm optrekt)
groet
erik
Groet uit het mooie Brabant :)
Erik en Rian

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: Verschil Goldwing tot 2010 en na 2012

Bericht door Wingnut » 26 jul 2019, 17:39

Ik heb al diverse modellen 1800 gehad (2001/2003/2006/2010/2013 en nu 2018) en bij overgang van de 2010 naar de 2012 heb ik niet gemerkt van ander motorvermogen, wel van nog strakker kunnen sturen van de 2012 door het verstevigde onderste balhoofdplaat.
Laatst gewijzigd door Wingnut op 28 jul 2019, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

Gebruikersavatar
ErikRian
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 apr 2019, 02:08
Type Goldwing: GL1800

Re: Verschil Goldwing tot 2010 en na 2012

Bericht door ErikRian » 27 jul 2019, 15:03

Hoi Harry,
Dank voor je bericht. Ik zal nogmaals eens een rit maken met een ander 2012 model om eens te zien of ik een mispeer heb of niet.
Ik hou jullie op de hoogte.
Thx
Groet uit het mooie Brabant :)
Erik en Rian

GL-1800
Berichten: 1496
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Verschil Goldwing tot 2010 en na 2012

Bericht door GL-1800 » 28 jul 2019, 10:12

Geen idee over de kosten maar n Dynojet run zou eea kunnen bevestigen?
Normaliter zou er geen verschil in moeten zitten. Niet merkbaar althans....
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
ErikRian
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 apr 2019, 02:08
Type Goldwing: GL1800

Re: Verschil Goldwing tot 2010 en na 2012

Bericht door ErikRian » 02 aug 2019, 11:39

Nu ben ik ook wat aan het rondbellen geweest. De een zegt "hij is hetzelfde" en de ander meldt "het klopt dat deze wat minder agressief is vanwege een wijziging in motormanagement en katalysator". Zoals eerder vermeldt, ik ga nog een keer een proefrit maken met een gelijk type maar het wordt er m.i. niet helderder(derderder) op. Op zich rijdt hij voor mij goed, maar ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal alleen een proefrit met een ouder model.
Groet uit het mooie Brabant :)
Erik en Rian

GL-1800
Berichten: 1496
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Verschil Goldwing tot 2010 en na 2012

Bericht door GL-1800 » 02 aug 2019, 16:13

Transmissieoverbrenging is gelijk. Vermogen en koppel ook. Maarrrrrr er zijn wel verschillende ECU s te vinden, zie google.

Had jij n USA model en nu n Europeaan of andersom? Dit zou eea kunnen verklaren. Emissieeisen zijn zelfs in Europa meen ik verschillend, laat staan overzee. Je leest vaker dat er dan vermogen mist, wellicht word t anders ervaren.

Maar of deze verschillen zo groot zijn om wel of geen wheelie s te kunnen maken....weet ik niet, wat de zin hiervan ook mag zijn.....

Wij hebben n 2015, draait fantastisch. Ook duo zat kracht voor zo n fiets.

Jou oude motor ken je vanzelf, als je met dezelfde toeren dezelfde snelheid rijd met de 2012 weet je dat de overbrenging gelijk is......maar dit is nooit veranderd volgens de manuals.

Maar t evt verschil is vreemd.
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: Verschil Goldwing tot 2010 en na 2012

Bericht door peter n.d. » 03 aug 2019, 09:40

Beste Erik , volgens mij is er geen verschil in vermogen , heb eerst een 1800 van bouwjaar 2001 gehad en nu de 2012 versie en voel geen verschil . :mrgreen: Groeten Bob , Christine , Peter n.d. :wink:

Gebruikersavatar
ErikRian
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 apr 2019, 02:08
Type Goldwing: GL1800

Re: Verschil Goldwing tot 2010 en na 2012

Bericht door ErikRian » 05 aug 2019, 12:02

Hi Rob,
De zin of nut van het maken van een "wheely" zie ik ook niet zitten maar het viel me op dat er weinig voor nodig was, vandaar mijn opmerking. Ik hoef niet perse met een GL op 1 wiel verder, indien wel dan ga ik het circus wel in :)
Gewoon onder het mom van "durf te vragen" is er iemand met een 2012 die de tijd heeft om op mijn motor eens een stuk te rijden? Vanuit info dealers word ik ook niet echt wijzer.

@Bob, Christine, Peter n.d. Thx voor je bericht
Groet Erik
Groet uit het mooie Brabant :)
Erik en Rian

GL-1800
Berichten: 1496
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Verschil Goldwing tot 2010 en na 2012

Bericht door GL-1800 » 05 aug 2019, 13:10

Hoi.
T 1e was meer n algemene opmerking.....niet persoonlijk gericht maarrrrr.....daar is t orobleem niet mee opgelost.
Idee....
Stel dat er in jou omgeving nog n 2012 up en n ouder type wing is.
Niet n idee om in bv 3e versnelling alle 3 n 2000 tpm te rijden en dan de kraan vol open.
Dan zou er mits er verschil is...eea kenbaar gemaakt worden?
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Plaats reactie