schrapend bijgeluid in de motor

Technische vragen, tips, trucs, enz.
thecyberkid
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 apr 2014, 15:02
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Essen

schrapend bijgeluid in de motor

Bericht door thecyberkid » 25 dec 2018, 18:56

Hoi,
IK had vorig jaar een schrapend bijgeluid in de motor tijdens het starten van een koude motor, waarna ik onmiddelijk de motor heb stilgelegd!
dus ik betrouwde het niet meer deze terug te starten en heb de motor op een aanhanger naar de dealer gebracht en hun van dit voorval verteld en ze gingen de motor volledig nazien.
Na een tweetal dagen kreeg ik te horen dat de goldwing klaar was maar dat ze niets ernstig hadden gevonden.
bij het afhalen van mijn motor vroeg men of ik Euro 95 had getankt, dit was inderdaad het geval omdat ze me dat daar ook aanraden bij de verkoop (het is dezelfde zaak waar mijn motor gekocht had) dus enkel Euro 98 tanken in het vervolg was het advies, aan de motor was niets te vinden volgens hen.
Dus ik rijd de motor naar huis en indederdaad hij rijd terug als een zonnetje en sindsdien geen bijgeluiden meer gehoord.
Ik hoop uitsluitsel te krijgen dat er geen lager stuk is of erger, hoelang of hoeveel km kan je rijden voordat de motor het volledig begeeft als een lagerschaal stuk gaat en kan je deze inwendige mankementen horen als je een schroevendraaier tegen het blok houd en luisterd!
En wat als er toch interne schade is wat is mijn verhaal nadat ik verder nog tot de volgende ondehoudsbeurt heb kunnen rijden?


mvg,
Patrick
Laatst gewijzigd door thecyberkid op 13 feb 2019, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: schrapend bijgeluid in de motor

Bericht door RonalT » 25 dec 2018, 22:01

thecyberkid schreef:
25 dec 2018, 18:56
....en kan je deze inwendige mankementen horen als je een schroevendraaier tegen het blok houd en luisterd!....
Als je deze vraag stelt is mijn antwoord al gelijk "nee". Iemand die weet wat je moet horen en die ook weet wat de verschillende afwijkende geluiden betekenen kan misschien horen wat er mis zou kunnen zijn. Maar wij horen zo iets niet. Het is gewoon een lawaai van allerlei mechanische geluiden door elkaar heen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
pbeeren
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 jan 2014, 15:34
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leveroy

Re: schrapend bijgeluid in de motor

Bericht door pbeeren » 26 dec 2018, 09:27

Je kunt 2 dingen doen: of je haalt de motor helemaal uit elkaar en inspecteert alle draaiende delen, lagers en dergelijke of je rijdt gewoon door.
Ik zou gewoon rijden en desnoods een keer eerder olie verversen om te kijken of er weer iets achter blijft.
Een blok er onder uit halen en geheel demonteren is ook een duur grapje , dan kun je beter de gok nemen dat alles blijft lopen.
Als er echt een lager uit ligt of een zuigerwand is beschadigd dan rijd je echt niet lang meer en ik begrijp uit je verhaal dat je in de tussentijd toch gewoon reden hebt.
2018:Honda Goldwing GL1800 zwart 2007
2018:Honda Goldwing GL1800 zwart 2003 (total loss na ongeluk op 1 sep)
2014:Honda Goldwing GL1500 zwart 1992 (ingeruild op GL1800)
1994:Kawasaki Voyager 1200 rood 1986 (verkocht)
1988:Honda Goldwing GL1100 Vetterstate blauw (ingeruild op de Voyager)
1986:Yamaha TR1 groen1000 cc -2 cyl (ingeruild op de Goldwing)
1980:Honda CB750 Four (special paint)
1978:Honda CB 500 Four bruin (total loss na schuiver)
1977:Yamaha 250 cc tweetakt rood (motor opgeblazen)

peter

Re: schrapend bijgeluid in de motor

Bericht door peter » 26 dec 2018, 09:47

Ik zou ook preventief een oliewissel doen en doorrijden. Als hij een mankement heeft komt het vanzelf aan het licht. Ga je het blok eruit halen dan moet je elk onderdeel minuteus bekijken op schade en het wordt een hele zoektocht. Ook een dure zoektocht. Als er iets kapot is en je rijdt door, hoeven ze niet te zoeken en is het duidelijk wat er moet gebeuren.
Dat het aan de benzine ligt geloof ik niet, ze rijden prima op 95.

thecyberkid
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 apr 2014, 15:02
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Essen

Re: schrapend bijgeluid in de motor

Bericht door thecyberkid » 26 dec 2018, 11:35

Ja ik rijd er ondertussen al een hele tijd mee rond maar ik ben er niet gerust in!
ok ik doe weer een oliewissel en blijf gewoon rijden misschien is het inderdaad moeilijk de oorzaak te vinden!
maar ik dacht als een lager stuk gaat deze goedkoper te vervangen is dan dat een volledig blok stuk gaat, en dat dit met een Inspectiecamera
wel te zien zou zijn?
Laatst gewijzigd door thecyberkid op 13 feb 2019, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
henny
Berichten: 305
Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: gronau

Re: schrapend bijgeluid in de motor

Bericht door henny » 26 dec 2018, 12:38

Ik heb ook een schrapen geluid gehad dat geluid kwam voor uit de motor en dan vooral als hij koud was ik heb de 2 distributie kettingen vervangen deze waren wel 15 mm langer geworden heb bij diverse gw dealers gevraagd of dit wel eens voorkwam maar men verzekerde mij van niet mijn motor had toen dacht ik 90000 km gereden het geluid is nu weg ik heb er een hele beschrijving met foto's van op gw forum gezet. Groetjes Hennie en nog een fijne kerst en een gelukkig en gezond Nieuwjaar

GL-1800
Berichten: 1496
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: schrapend bijgeluid in de motor

Bericht door GL-1800 » 26 dec 2018, 16:43

Je geeft zelf aan dat er n goudkleurig bezinksel is. Toevallig maar jammer geeft n kapotte lagerschaal ook zo n kleur bezinksel. Brons he? T benzineverhaal is naar mijn idee grote onzin.
De pest is dat als je doorrijd met n kapotte schaal t blok domweg naar de verdommenis helpt. Zo te lezen doe je dat ook al n tijdje.

Of.....nazien en verhelpen......als t nog kan of....hij geeft de geest n keer. Da s zonde vanzelf en ja.....t is n klus...

Ik zou NOOIT doorgereden zijn?........
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

thecyberkid
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 apr 2014, 15:02
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Essen

Re: schrapend bijgeluid in de motor

Bericht door thecyberkid » 26 dec 2018, 23:04

ja daarom was ik er ook mee naar de dealer gegaan (niet gereden om een schade te laten vaststellen) na een geluid in de motor gehoord te hebben!
dan een telefoon gekregen dat er niets gevonden was en de motor normaal werkt!
dus ging ik er van uit dat deze echt goed gecontroleerd was en had sindsdien ook geen abnormaal geluid meer gehoord!

GL-1800
Berichten: 1496
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: schrapend bijgeluid in de motor

Bericht door GL-1800 » 27 dec 2018, 08:23

Blijf mij afvragen wat die dealer zegt van t bezinksel.........maar goed. Ff zien dus.
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten