Zwakke verlichting

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Jules
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2018, 22:09
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Zwakke verlichting

Bericht door Jules » 30 jun 2018, 22:13

Sinds enkele weken brand mijn verlichting zwak en alles tegelijk.
Lijkt op een massaprobleem, maar zou het ook een defecte accu kunnen zijn?
De motor start wel normaal......
Wie kan mij adviseren!

Grtz. Jules.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Zwakke verlichting

Bericht door RonalT » 30 jun 2018, 22:31

Je probleemomschrijving is nogal summier, hier kan ik je niet duidelijk over adviseren.
Omschrijving: het brand zwak en alles tegelijk.

Vraag: wat brandt er zwak (welke lampen) en welke tegelijk waarvan jij denk dat ze niet tegelijk dienen te branden?
Als er meerdere lampen tegelijk branden kan dat inderdaad op een massaprobleem zijn.

Defecte accu? Lijkt me niet waarschijnlijk.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Jules
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2018, 22:09
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Zwakke verlichting

Bericht door Jules » 01 jul 2018, 08:48

Ik heb een GL1800 van 203.
Zodra ik mijn knipperlicht aanzet of alarmlichten dan gaan alle lichten zwakjes knipperen.
Wanneer mijn knipperlicht of alarmlichten niet aanstaan en ik rem, met voet of hand, dan gaan alle lichten ook zwakjes branden.
Ook de beide koplampen branden zwakjes.
Met alle lichten bedoel ik achterlichten, remlichten en knipperlichten, zowel voor als achter.
Mijn knipperlichten branden ook constant en zwakjes.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Zwakke verlichting

Bericht door RonalT » 01 jul 2018, 13:28

Als er allerlei dingen zwak gaan branden en knipperen samen met de richtingaanwijzers duidt dit altijd op een massaprobleem.
Het kan een draad zijn van lampen vandaan... maar het kan ook een losgeraakt massapunt zijn. Daardoor loopt de stroom van de plus van de accu via bv de koplampen en kan dan niet verder. Maar via een andere lamp kan het wel verder. Deze twee lampen staan daardoor in serie en branden beide zwakker. Of als het via de richtingaanwijzers gaat gaat het zwak knipperen.

Om te testen zou je een draad kunnen leggen tussen bv de min van de koplampen en het frame. Kijken wat er dan gebeurt.
Of van de min van de achterlichten naar het frame en dan nog eens kijken....

Ik heb zo'n soort probleem ook eens gehad bij mijn achterlichten en dat was een 12-polige stekker waarin een pin verbrand was. Het is gewoon zoeken, advies helpt niet omdat het op heel veel plekken kan fout gaan. Controleer eerst met een draad zoals ik hierboven schreef en ga dan de stekkers, massapunten en andere verbindingen vanaf dit punt controleren.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
bowser
Berichten: 728
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zegge

Re: Zwakke verlichting

Bericht door bowser » 01 jul 2018, 13:44

Rechts in de kuip zit een bakje deze moet je met je sleutel openmaken binnenbakkie eruit halen
Dan zit er in de voorkant als je er met je hand ingaat een paar multiestekkers daar zit je verlichting en knipperlicht bij, deze los halen en met contactspray of wd 40 inspuiten
Aan de andere kant van je kuip zitten ook van deze stekkers maar weet niet zeker of deze met je verlichting te maken hebben je zou ze ff kunnen controleren
groeten uit de Zeg

Jules
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2018, 22:09
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Zwakke verlichting

Bericht door Jules » 07 jul 2018, 19:44

Na lang zoeken heb ik de oorzaak van de storing gevonden.
Onder het zadel bevindt zich een blauwe stekker met 16 polen. Deze stekker voedt de achterkant van de motor.
Een massa pen was geoxideerd. Deze heb ik schoon gemaakt en met contactspray ingespoten.
Een hele klus maar ook veel geld bespaard.
Dank voor alle tips.

Plaats reactie