Knipperlichten continu laten branden

Technische vragen, tips, trucs, enz.
GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Knipperlichten continu laten branden

Bericht door GL-1800 » 17 jun 2018, 09:26

MoneyFor schreef:
12 jun 2018, 15:25
Vandaar dat ik interesse toon in je systeempje maar mijn probleem blijft de kleur met de witte pinkers of je moet al een ledlamp op T20 connectie vinden die 5W wit geeft en 21W amber. Deze ben ik helaas zelf nog niet tegengekomen.
Vraag van mijn kant....jij hebt dus n e.u. model met lichten in de onderkuip. Bedoel jij dat de drl wit bij knipperen verandert in oranje? Ofwel zit er dus n schakeling in de lampunits......heb jij n foto dan van deze lampen??? Heeft even niets met jou probleempje te maken...maar wellicht is de mijne ff op te lossen. Thnx vast!
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

KvH
Berichten: 343
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:04
Type Goldwing: GL1800

Re: Knipperlichten continu laten branden

Bericht door KvH » 03 jul 2018, 21:28

Hier een plaatje van hoe het bij mij in de spiegel zit. Hoe of waar het verder loopt of aangesloten is, geen idee...
Techneuten die er het fijne van willen weten zijn welkom voor nader onderzoek op locatie :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Knipperlichten continu laten branden

Bericht door RonalT » 04 jul 2018, 23:03

Dat ding (rechts op de foto) is een vermogensweerstand. Er staat ergens op gedrukt hoeveel Watt en Ohm deze is.
Via de weerstand loopt er een stroom naar een lamp en deze gaat, door de weerstand, minder fel branden.
Verder kan ik natuurlijk niets zien op de foto.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: Knipperlichten continu laten branden

Bericht door Henkie de ledman » 08 jul 2018, 09:35

ik kan deze schakeling maken voor diegene die het willen.
Wat krijg je dan:
Alleen LED LAMPEN.
De bestaande bedrading houd je in je spiegel 2 draads. in je kuip links en rechts krijg je een printplaatje met 3 draden.
1 x massa 1 x knipper en 1 x verlichting.
De lamp in je spiegel brand dan op halve kracht en gaat uit bij knipperen en het knipperen gaat vol vermogen knipperen
Bij GEWONE KAMPEN:
Daar heb ik dimmers voor, dus je kan je huidige lamp op halve kracht laten branden en bij knipperen gaan ze volledig branden/knipperen.
kan ook zo maken dat de verlichting uit gaat bij knipperen. ( andere print) anders blijven ze 5 Watt branden


Groetjes Henk
Zwijndrecht... (NL)
Laatst gewijzigd door Henkie de ledman op 08 jul 2018, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

KurtDo
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mei 2018, 12:57
Type Goldwing: GL1800

Re: Knipperlichten continu laten branden

Bericht door KurtDo » 08 jul 2018, 09:43

Ik ben volgende aan het inbouwen (en dit werkt op een EU Wing)

Koop harnas met 3 draden om je knipperlichten te vervangen met een 3 draads fitting
vervang je 2draads fitting in je spiegels
aan deze "draads fitting zit een stekker die aangesloten is zoals je oude knipperlichten, deze verbind je met de bestaande stekker van je knipperlichten
aan deze stekker zit ook een 3 draadsverbinding
deze verbinding koppel je straks aan je knipperrelais.
vervang het bestaand knipperrelais door een electronische (anders gaat je knipperlicht (led) te snel knipperen gezien de verkeerde weerstand van led tov gloeilampen)
de ene kant van je electronisch knipperrelais verbind je met de bestaande aansluiting van je motor (waar je oud knipperrelais bevestigd was)
de andere kant verbind je met de 3 draadsverbinding naar je knipperlichten.
Ik heb er leds insteken die 2 circuits bevatten: amber (als knipperlicht) en wit (als drl)
als je knipperlicht aan is wordt het normale circuit onderbroken en gaat amber knipperen (wit licht gaat uit)
als je knipperlicht uit is schakelt het knipperrelais naar normaal circuit en gaan je witte lichten branden.
Laatst gewijzigd door KurtDo op 08 jul 2018, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: Knipperlichten continu laten branden

Bericht door Henkie de ledman » 08 jul 2018, 09:47

KLopt maar wel erbij zetten dan het wel T20 aansluiting is.. want je heb meerdere aansluitingen.
En je kan er ook een goedkopere led weerstand tussen zetten ipv een led knipper relais..
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

KurtDo
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mei 2018, 12:57
Type Goldwing: GL1800

Re: Knipperlichten continu laten branden

Bericht door KurtDo » 08 jul 2018, 21:13

Blijkt nu dat de sequentie van de lichten volgende zijn
Uit
Amber
Uit
Wit
Amber
Uit

Iemand enig idee ?





KurtDo schreef:
08 jul 2018, 09:43
Ik ben volgende aan het inbouwen (en dit werkt op een EU Wing)

Koop harnas met 3 draden om je knipperlichten te vervangen met een 3 draads fitting
vervang je 2draads fitting in je spiegels
aan deze "draads fitting zit een stekker die aangesloten is zoals je oude knipperlichten, deze verbind je met de bestaande stekker van je knipperlichten
aan deze stekker zit ook een 3 draadsverbinding
deze verbinding koppel je straks aan je knipperrelais.
vervang het bestaand knipperrelais door een electronische (anders gaat je knipperlicht (led) te snel knipperen gezien de verkeerde weerstand van led tov gloeilampen)
de ene kant van je electronisch knipperrelais verbind je met de bestaande aansluiting van je motor (waar je oud knipperrelais bevestigd was)
de andere kant verbind je met de 3 draadsverbinding naar je knipperlichten.
Ik heb er leds insteken die 2 circuits bevatten: amber (als knipperlicht) en wit (als drl)
als je knipperlicht aan is wordt het normale circuit onderbroken en gaat amber knipperen (wit licht gaat uit)
als je knipperlicht uit is schakelt het knipperrelais naar normaal circuit en gaan je witte lichten branden.

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: Knipperlichten continu laten branden

Bericht door Henkie de ledman » 08 jul 2018, 21:17

word een heel verhaal zo.. hahaha ik heb gewoon kleine kastjes die bijv. de corner lights zo schakelen maar dat kan ik ook met de spiegels.
en als je er een duplo lamp met 2 kleuren inzet.. dan doe gewoon je licht aan en bij knipperen gaat dat uit en word het knipperlicht oranje..
En daar laat ik het bij..
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

KurtDo
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mei 2018, 12:57
Type Goldwing: GL1800

Re: Knipperlichten continu laten branden

Bericht door KurtDo » 09 jul 2018, 11:28

Beste
Jammer dat je pretendeert wel alle kennis te hebben maar niet echt constructief meedenkt naar oplossingen of deze aanreikt als je deze effectief ook weet.
Ik lees vele vragen op dit forum zoals deze.

Eens ik het uitgevogeld heb hoe het echt werkt zet ik hier een howto online zodat anderen er geen uren moeten naar zoeken. In elk geval wens ik ook langs deze weg Gary te danken voor zijn constructief meedenken en mij op weg te helpen. Zonder hem zat ik nog niet zo ver als nu.

Groeten van een GoldWing Newbie die zijn eerste lichtrode aan het doen is.

Kurt



Henkie de ledman schreef:
08 jul 2018, 21:17
word een heel verhaal zo.. hahaha ik heb gewoon kleine kastjes die bijv. de corner lights zo schakelen maar dat kan ik ook met de spiegels.
en als je er een duplo lamp met 2 kleuren inzet.. dan doe gewoon je licht aan en bij knipperen gaat dat uit en word het knipperlicht oranje..
En daar laat ik het bij..

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: Knipperlichten continu laten branden

Bericht door Henkie de ledman » 09 jul 2018, 11:33

was het maar waar dat ik alle kennis zou hebben. hahaha nee hor.. maar het word on overzichtelijk zo..
als ik zo zou overkomen, dan is het zeker niet de bedoeling.. maar relais vervangen en dergelijk hoeft niet dat wilde ik alleen maar zeggen.
het is simpel op te lossen..
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

KurtDo
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mei 2018, 12:57
Type Goldwing: GL1800

Re: Knipperlichten continu laten branden

Bericht door KurtDo » 09 jul 2018, 11:49

Mijn fout als ik je verkeerd begreep.
Ik plaats geen weerstand serie met mijn led omdat ik het geheel van stroomverbruik niet teveel wil opvoeren met extra’s.
Door een electro isch relais te plaatsen heb ik enkel het verbruik van led en relais wat minder is dan een bimetaalrelais wat er oorspronkelijk in steekt.
En ja, een weerstandje is goedkoper maar dan zit je met evenveel stroomverbruik als je gloeilampen. Want weerstand led+weerstand moet even groot zijn als weerstand gloeilamp anders is je knipperfrequentie niet correct.

Henkie de ledman schreef:
09 jul 2018, 11:33
was het maar waar dat ik alle kennis zou hebben. hahaha nee hor.. maar het word on overzichtelijk zo..
als ik zo zou overkomen, dan is het zeker niet de bedoeling.. maar relais vervangen en dergelijk hoeft niet dat wilde ik alleen maar zeggen.
het is simpel op te lossen..

peter

Re: Knipperlichten continu laten branden

Bericht door peter » 09 jul 2018, 11:56

Dus als ik je goed begrijp vebruik je net zo veel stroom met een led en weerstand als met een gewone gloeilamp❓ Dus al dat zogenaamd zuinige wat velen van ons doen is eigenlijk zinloos als er een weerstand tussen komt. Ik had al mijn bedenkingen maar die bleken dus waar te zijn.


Ps; ik heb er gewone lampjes inzitten kwastie van diepgravende originaliteit zullen we maar zeggen 🤪

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Knipperlichten continu laten branden

Bericht door GL-1800 » 09 jul 2018, 12:14

De weerstand bij de led is alleen bij de r.a.w. Als je dus geen aangepaste knipperrelais wilt gebruiken. Bij n ledrelais is t niet nodig. Led is zuiniger, laat n gewone lamp of n led maar branden. Led blijft koel, gewone bol word heet is dus energieverspilling.......ofwel extra weggegooid verbruik.
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Knipperlichten continu laten branden

Bericht door RonalT » 09 jul 2018, 17:17

peter schreef:
09 jul 2018, 11:56
Dus als ik je goed begrijp vebruik je net zo veel stroom met een led en weerstand als met een gewone gloeilamp❓
Inderdaad Peter. Maar er zijn dus twee soorten.
  1. zeg maar de mechanische uitvoering. Die zitten al honderd jaar in auto's en motoren. Deze gaat sneller knipperen als er een lamp kapot is.... Meer dan twee lampjes plus een controlelampje aansluiten werkt niet. Dan wordt hij overbelast en gaat kapot.
    Afbeelding
    .
  2. en de electronische uitvoering, deze wordt ook al heel wat jaren verkocht. Bij deze automaten kunnen er meer lampjes aangesloten worden.
    Afbeelding
Onze motoren bevatten de eerste soort. En als je een paar lampjes van 21 Watt (totaal 42 Watt) gaat vervangen door een paar LED-lampen denkt die automaat 1 dat er een lamp kapot is en gaat sneller knipperen. Dit lossen sommigen op door een weerstand parallel aan het LED-lampje te zetten zodat er toch 42 Watt verbruik is.
Een automaat van type 2 blijft gewoon knipperen. Dus je hebt geen weerstand, die alleen maar elektra omzet in warmte, nodig.

Ongeveer..... ;-)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: Knipperlichten continu laten branden

Bericht door Henkie de ledman » 09 jul 2018, 17:34

Waar zit dan ding eigenlijk bij een 1800
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

Plaats reactie