Kinderen op de Goldwing

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Willy

Kinderen op de Goldwing

Bericht door Willy » 07 aug 2009, 18:06

Betreft Kinderen op de Goldwing

Volgende week heb ik een neefje op vakantie voor een weekje
Ik zou hem graag eens meenemen voor een dagje toeren op de wing
Maar ben de kleine kinderen al een beetje ontgroeid onze zoon is 28
Hoe neem je zo’n kleine (Hij is 7 jaar)nu veilig mee achterop kan er mij daar iemand mee helpen

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Bericht door RonalT » 07 aug 2009, 18:32

Passende helm, redelijk passend motorkleding, handschoenen, stevige schoenen.
Het kind moet met zijn/haar voeten bij de voetsteunen / treeplanken kunnen en zich voldoende kunnen concentreren om al die tijd achterop te zitten.

Ik zou je aanraden om vooral de eerste keren geen al te grote afstanden af te gaan leggen. (bv. maximaal een half uur)

Vooral geen flauwe kul als stoeltjes bedenken of vastbinden aan jezelf of de motor.
Zoals iedere motorrijder weet moet je in geval van een valpartij vrij kunnen bewegen en niet aan iets zwaars vast blijven zitten.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
gerbet
Berichten: 1566
Lid geworden op: 25 jul 2006, 15:11
Locatie: Twello

Bericht door gerbet » 07 aug 2009, 21:20

hallo willy en als hij niet bij de voetstappen kan kun je er 'n houten klos op vastzetten met trekbantjes of iets dergelijks.
gr gerbet

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3914
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Bericht door director » 07 aug 2009, 21:30

Ik denk dat als de benen te kort zijn om op de voetsteunen te komen het kind in ieder geval te klein is voor een flinke rit. Een "rondje rond de kerk" kan altijd natuurlijk.
Veel plezier, je moet die kleine kerels meteen met het juiste virus besmetten :wink:
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
Wingco
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 apr 2009, 00:11

Bericht door Wingco » 08 aug 2009, 00:13

Ik denk dat wanneer een kind te klein is om achter op de motor te zitten je helemaal moet afzien van een rit. Ook op een klein ritje kan een ongeluk gebeuren.
Als hij te klein is moet ie gewoon nog even wachten.
(moet je bij de Pyrthon in de Efteling ook als je nog geen 120 cm bent :lol: )
Groet, Rob( Just Wingin it )
GL1500 SE black/1999

sandor
Berichten: 252
Lid geworden op: 16 okt 2006, 19:23
Locatie: Kortrijk (B)

Bericht door sandor » 08 aug 2009, 08:10

Ik heb indertijd nog gereden met mijn jongste dochter achterop en die was toch al een jaar of 12 , het kind moet zeker ook kunnen "participeren " bij het rijden , ik bedoel daarbij dat het moet kunnen meewerken bij het bochten nemen en remmen.
Liever enkele dagen gezeur rond je kop , dan je ganse leven een schuldgevoel.
in ieder geval veel plezier tijdens de vakantie. :lol:

Gebruikersavatar
bikervivi
Berichten: 1113
Lid geworden op: 30 jul 2006, 19:13
Type Goldwing: overig
Locatie: Schoten (B)
Contacteer:

Bericht door bikervivi » 08 aug 2009, 09:10

mijn broertje is vanaf zijn 8 jaar beginnen meerijden,nu niet meer is ondertussen een pak ouder,hij hield de pijlen in het oog,nooit problemen mee gehad en het was geen goldwing,maar zou zoals ze hier zeggen euuh schrijven eerst een toerke rond de kerk of op een rustig baantje,zeker goed aangekleed,en ne goede helm,succes ermee,wie weet ge word mss zijn held :lol:
Samaritan Riders vzw Riding for Dreams

Gebruikersavatar
JH.
Berichten: 291
Lid geworden op: 13 okt 2008, 23:07
Locatie: Belgie / Roeselare
Contacteer:

Bericht door JH. » 08 aug 2009, 09:56

Hier wordt gezeurd over kledij en kledij en kledij... en terecht!!!

Kinderen MOETEN beschermd worden op de motor.
... maar beginnen we misschien ook eens even bij onszelf.
Als ik menig wingers tegenkom zie ik ze meer en meer enkel bij mooi weer en in T-shirt, teensletsen en korte broek.
Dit kan gewoon niet op een motor.
Kledij is niet verplicht, maar levert je wel dat ietsje extra om een betere en snellere genezing te verkrijgen bij een schuiver.

Die kleine achterop beschermen dus, maar evengoed jezelf!
Rij zelf gemiddeld 25000km per jaar ... en steeds met motorkledij aan.
Vorige week was het hier ruim dertig graden, en toen nam ik de auto wegens lekker genieten van de airco.

(even off-topic... sorry daarvoor)
!ǝʞoɹq sʇı 'dןǝɥ

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 08 aug 2009, 13:08

Hoi Willy,

Als eerste lijkt mij toestemming van de ouders noodzakelijk.
Passense helm, beschermende kleding en leren schoenen tot over de enkels.
Persoonlijk vind ik ook belangrijk dat het kind zijn armen stevig om je heen slaat, niet aan de steunen of iets dergelijks, je hebt dan direct contact en kan zeer snel voelen of hij/zij goed reageerd op de situaties.
En uiteraard doe het rustig aan.


Wat betreft de kledij voor kinderen heeft JH helemaal gelijk, aangezien kinderen niet in staat zijn om de consequenties te overzien.

Volwassenen moeten in staat geacht worden om wel risico's te kunnen afwegen. Bij alles wat we doen weeg je dit af of het nu gaat om kleding , snelheid, afstand houden of een prop in je band.
Voor iedereen is dat verschillend.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Bericht door japie de cipier » 08 aug 2009, 15:17

Deze ideeén over kleding wat je zelf aan heb of juist niet, is al eens aan de beurt geweest. [kinderen wel goed beschermen, daar draag jij de verantwoordelijkheid voor]
STOP met het vertellen wat een ander dan wel moet doen, doe het zelf zo als je het zelf wilt doen en laat een ander hier over lekker met rust.
en dan maar wat meer risico nemen, maar zeker geen auto met airco omdat het te warm is voor een pak.

gr Japie.

Ps. er zijn maar weinig dingen waar ik me echt boos over kan maken, maar een er van is; MIJN LEVEN GAAN BEPALEN, er word hier al genoeg door de overheid betutteld. [helaas altijd bij de verkeerde personen]
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Early
Berichten: 1216
Lid geworden op: 06 mei 2008, 23:45
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Early » 08 aug 2009, 16:51

Helemaal eens met 1500 en Japie.
Ik ben éé'n keer zo stom geweest om in een korte bloes van de zaak naar huis te rijden ondanks waarschuwing van een collega.
Ach het is maar 3 kilometer en dan ook nog langs de ijssel waar je tussen 16.00 en 18.00 uur toch niet hard kunt omdat je telkens moet stoppen voor de verkeerslichten.
Je raad het 2 honden staken over en 1 kwam terug over de motor op de plavuizen.
Beide armen volledij kaal, sleutelbeen gebroken, ik dus nooit meer zonder jas.
Dit is mijn eigen keus en niet dat van een ander.
Op de uitspraak van de agent waar hij medelijden toonde zei ik geen medelijden eigen schuld dikke bult.
Hij zei wel zelf ook graag motor te rijden zonder jas.
Stom zegt mijn vrouw om zonder jas te gaan rijden, en zet even zo vrolijk de kleinkinderen achterop omdat zij dat zo leuk vinden de laatste 2 bochten en een stukje straat.
Ik vind het dus niet leuk. gek hé

Gebruikersavatar
Imoec
Berichten: 350
Lid geworden op: 07 apr 2007, 18:27
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Kerkrade

Bericht door Imoec » 12 aug 2009, 08:08

Hoi
Zelf ben ik met mijn zoontje van 8 een week naar schotland geweest was geen enkel probleem!

Het "participeren " bij het rijden zie ik dus niet zitten bij kinderen van die leeftijd.
Wat maakt het nou uit of een kind van een kilo of 25 recht op blijft zitten in een bocht.
Ik geloof dit ik wel mans genoeg ben om dit zonder nadenken te "corrigeren".

Wat betreft de voeten op de planken; ik heb een rugsteun en dus twee beugels langs het zadel lopen.
Hier heb ik universele high-way-steps opgezet en daar kan hij dus precies zijn voeten opzetten.
De armsteunen wat vaster gedraaid dus die draaien wat stroever wat weer extra steun geeft voor hem.
Wat de kleren betreft: hij wil zelf niet zonder volledige "uitrusting" op de motor.
Zelf gaat hij nu niet op de motor omdat zijn schoenen te klein zijn geworden.
Jong geleerd, oud gedaan! Kwestie van opvoeden :wink:
Verder denk ik dat het ook aan je zelf ligt hoe gevaarlijk het is, rij defensief zou ik zeggen.
mvg Rob

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Bericht door G.winger » 12 aug 2009, 14:42

had het eens nagevraagt zo`n 12 jaar geleden ongeveer toen m`n kinderen nog klein waren dacht bij een motorzaak
die vertelde mij dat als je kinderen achterop wil zetten minimaal de leeftijd vanaf 8 jaar moeten hebben.
dan zijn de benen lang genoeg om op de stepjes te zetten en de armen
kunnen dan ver genoeg om je heen slaan om de riem die om je jas zit vast tehouden.
toen had ik nog geen wing dus moesten m`n kids de armen om me heen doen om vast te houden.
en dan goed gekleed en niet vast maken maar dat is al genoemd.
inmiddels zijn de jongsten al 12 dus die gaan volledig bepakt mee.
heb er eerst kleine ritjes mee gemaakt zodat ze kunnen wennen achterop.
ze gaan nu me naar opa in hoofddorp wel nog met een tussenstop.
wil ook nog een bakkie onderweg :lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door G.winger op 19 aug 2009, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Bericht door RonalT » 18 aug 2009, 22:39

Ik vond toevallig deze foto op het internet.
Deze man heeft het opgelost met verstelbare treeplanken...

Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter

Bericht door peter » 19 aug 2009, 09:17

Zelf rij ik al jaren met mijn kids op de motor, vanaf een jaar of 8 moet het kunnen mits ze zich vast kunnen houden en steun hebben. Op de foto van RonalT zie je al hoe ze eigenlijk "klem" zitten, naar voren kan niet en naar achteren ook niet. Doordat de motor schuin door de bocht gaat zouden ze zelfs geen zijdelingse steun nodig hebben behalve als je een onverwachte beweging met het stuur maakt!!!
Waar ik nergens wat over lees is over de intercom, die MOET aanstaan en goed werken zodat je communicatie hebt met de blaag, en af en toe eens checken of ze bang zijn, het leuk vinden en wakker zijn.

Verder heb ik nooit problemen gehad met de jongens en hebben ze alle vertrouwen in me. Ik vertel ze van te voren altijd "als er wat is moet je het zeggen".
Natuurlijk wel normaal rijden en beginnen met wat korte ritjes.

Veel plezier :D

Plaats reactie