Zou graag de volgende vraag stellen
Welke helm draag u en welke zou u aanbevelen?
Nu nog even 1 van mijn zwager geleend
Waar moet je opletten bij aanschaf van een helm?
Mvg Henny
Helm
- Henny trike
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 26 mei 2022, 07:27
- Type Goldwing: overig
Helm
Het verlangen is soms fijner als het bezit
- RedBiohazzerd
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 28 jul 2020, 12:25
- Type Goldwing: GL1800
Re: Helm
Ik heb zelf 10 jaar een Schuberth gehad, Dat was een hele fijne helm en zeer (wind) stil.
Na 10 jaar is een helm alleen echt wel aan zijn eind en heb nu sinds zo'n 2 jaar de LS2 Valliant 2.
Vindt het een fijne helm en vooral het kinstuk wat je naar achteren kunt klappen was voor mij een plus om deze helm te kopen.
Al moet ik heel eerlijk zeggen dat ik wel verschil merk tussen een Schuberth en LS2.
Maar dat mag ook wel gezien het prijs verschil
Al vindt ik het zeker geen verkeerde helm en heb dan ook absoluut geen spijt van de LS2.
https://www.helmspecialist.nl/motorhelm ... -mat-zwart
Het aller belangrijkste bij een helm is de juiste maat aanschaffen. Dit is best wel lastig, omdat geen enkele helm exact het zelfde is. Zelfs in verschillende types van het zelfde merk, daar kan verschil in zitten.
Bij het ene merk kun je dus bijvoorbeeld een L nodig hebben, maar bij weer een ander merk kan dit ineens een XL, of wie weet zelfs een XXL zijn.
Ik heb ooit eens een helm gekocht waarvan ik dacht dat die goed zat, maar na ongeveer 1,5 uur deze op te hebben begon de helm ineens te klemmen.
Nou als er iets verschrikkelijk is, dan is het wel een te kleine helm, je krijgt er echt hoofdpijn van en omdat je de helm altijd weer op moet bederft dit echt het hele motorrijden.
Ik ben daarom dan ook van mening dat je een helm altijd in een zaak moet kopen en nooit zomaar online bestellen en dan thuis maar kijken of het wat is.
En koop al helemaal geen helm via AliExpress/Wish of iets dergelijks, ook al hebben ze een EU keur merk. Ik vertrouw die troep echt voor geen meter, en je hoofd is toch wel een belangrijk onderdeel van je lichaam zeg maar.
Koop ook geen tweedehands helm via Marktplaats of iets dergelijks, buiten het feit dat ik het niet zo fris vindt (ook al kun je de binnen kussens meestal wel wassen), je weet tenslotte ook nooit wat er met de helm is gebeurd.
In een motorzaak kun je altijd passen of het goed zit, het beste is dan eigenlijk nog vragen of je hem even voor een test ritje mag mee nemen. Alleen vinden de meeste motor(kleding) zaken dit uiteraard niet zo'n goed idee, maar er zijn wel zaken waar dit mag.
Een helm kopen moet je dan eigenlijk ook gewoon de tijd voor nemen, en niet zomaar even binnen wandelen, betalen en weer naar buiten. Tenzij je misschien een andere helm koopt en exact het zelfde merk en type als je voorgaande helm is.
Zet de helm in de winkel op en houd deze gewoon een tijdje op om te kijken of de helm lekker zit. Loop een paar rondjes door de zaak al kijkend naar andere producten(motoren) bijvoorbeeld.
Het ziet er misschien een beetje stom uit, maar uit eigen ervaring weet ik hoe verschrikkelijk een te kleine helm is.
Te groot is overigens ook niet fijn, een helm moet precies goed zitten. Niet te strak, maar ook zeker niet te los.
Maar wat "precies goed zitten" in houd dat is lastig uit te leggen, dat moet je ook een beetje voelen.
Zo heel verhaal, maar ik ben nu klaar
Hopelijk heb je er wat aan.
Na 10 jaar is een helm alleen echt wel aan zijn eind en heb nu sinds zo'n 2 jaar de LS2 Valliant 2.
Vindt het een fijne helm en vooral het kinstuk wat je naar achteren kunt klappen was voor mij een plus om deze helm te kopen.
Al moet ik heel eerlijk zeggen dat ik wel verschil merk tussen een Schuberth en LS2.
Maar dat mag ook wel gezien het prijs verschil
Al vindt ik het zeker geen verkeerde helm en heb dan ook absoluut geen spijt van de LS2.
https://www.helmspecialist.nl/motorhelm ... -mat-zwart
Het aller belangrijkste bij een helm is de juiste maat aanschaffen. Dit is best wel lastig, omdat geen enkele helm exact het zelfde is. Zelfs in verschillende types van het zelfde merk, daar kan verschil in zitten.
Bij het ene merk kun je dus bijvoorbeeld een L nodig hebben, maar bij weer een ander merk kan dit ineens een XL, of wie weet zelfs een XXL zijn.
Ik heb ooit eens een helm gekocht waarvan ik dacht dat die goed zat, maar na ongeveer 1,5 uur deze op te hebben begon de helm ineens te klemmen.
Nou als er iets verschrikkelijk is, dan is het wel een te kleine helm, je krijgt er echt hoofdpijn van en omdat je de helm altijd weer op moet bederft dit echt het hele motorrijden.
Ik ben daarom dan ook van mening dat je een helm altijd in een zaak moet kopen en nooit zomaar online bestellen en dan thuis maar kijken of het wat is.
En koop al helemaal geen helm via AliExpress/Wish of iets dergelijks, ook al hebben ze een EU keur merk. Ik vertrouw die troep echt voor geen meter, en je hoofd is toch wel een belangrijk onderdeel van je lichaam zeg maar.
Koop ook geen tweedehands helm via Marktplaats of iets dergelijks, buiten het feit dat ik het niet zo fris vindt (ook al kun je de binnen kussens meestal wel wassen), je weet tenslotte ook nooit wat er met de helm is gebeurd.
In een motorzaak kun je altijd passen of het goed zit, het beste is dan eigenlijk nog vragen of je hem even voor een test ritje mag mee nemen. Alleen vinden de meeste motor(kleding) zaken dit uiteraard niet zo'n goed idee, maar er zijn wel zaken waar dit mag.
Een helm kopen moet je dan eigenlijk ook gewoon de tijd voor nemen, en niet zomaar even binnen wandelen, betalen en weer naar buiten. Tenzij je misschien een andere helm koopt en exact het zelfde merk en type als je voorgaande helm is.
Zet de helm in de winkel op en houd deze gewoon een tijdje op om te kijken of de helm lekker zit. Loop een paar rondjes door de zaak al kijkend naar andere producten(motoren) bijvoorbeeld.
Het ziet er misschien een beetje stom uit, maar uit eigen ervaring weet ik hoe verschrikkelijk een te kleine helm is.
Te groot is overigens ook niet fijn, een helm moet precies goed zitten. Niet te strak, maar ook zeker niet te los.
Maar wat "precies goed zitten" in houd dat is lastig uit te leggen, dat moet je ook een beetje voelen.
Zo heel verhaal, maar ik ben nu klaar
Hopelijk heb je er wat aan.
Vorige motoren: Yamaha FZS600 Fazer, Yamaha FZ6, Yamaha FJR1300
Huidige motor: Honda GL1800 Goldwing
Huidige motor: Honda GL1800 Goldwing
- Henny trike
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 26 mei 2022, 07:27
- Type Goldwing: overig
- RonalT
- Berichten: 13406
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Helm
Let er bij een modulaire helm (kinstuk kan dan omhoog geklapt worden) dat deze een zogenaamde dubbele homologatie, of P/J keuring heeft. Deze dubbele homologatie betekent dat een helm goedgekeurd is voor gebruik als jethelm en als integraalhelm. Met een helm zonder deze goedkeuring kun je dus niet rijden met het kinstuk opengeklapt!
Ik heb een Shark Evo die heeft zo'n P/J homologatie, evenals de hierboven beschreven LS2 Valliant 2... dus met mooi weer en rustige ritjes kan hij lekker openblijven.
Ik heb een Shark Evo die heeft zo'n P/J homologatie, evenals de hierboven beschreven LS2 Valliant 2... dus met mooi weer en rustige ritjes kan hij lekker openblijven.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 04 mei 2022, 15:32
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Land van Maas en Waal
Re: Helm
Kijk vooral ook wat er al bij de helm zit en wat je wilt bijv. een pinlock(anticondens), zonnevizier, ventilatie mogelijkheden, voorbereiding voor communicatie sets om maar wat te noemen.
Zoals voorgaande al hebben geschreven, ga ze passen en hou ze even op je kop. Zelf ben ik na 3x Schuberth (1x integraal en 2x systeem) zeer tevreden over de Nolan n100-5 plus, stukje goedkoper dan de schuberth en doet qua kwaliteit niets onder voor zover ik heb kunnen ontdekken. Deze systeemhelm heeft ook het keurmerk dat deze is goedgekeurd om met de klep open te rijden.
Als je circuitdagen o.i.d. hebt kan het zijn dat je verplicht een integraalhelm met een dubbelD sluiting moet dragen. Maar dat zal met een trike wel niet snel het geval zijn
Mijn persoonlijke mening is dat integraalhelmen vaak toch wat beter aansluiten en daardoor ook stiller zijn, maar daar lever je weer wat gemak en overig comfort voor in.
Zoals voorgaande al hebben geschreven, ga ze passen en hou ze even op je kop. Zelf ben ik na 3x Schuberth (1x integraal en 2x systeem) zeer tevreden over de Nolan n100-5 plus, stukje goedkoper dan de schuberth en doet qua kwaliteit niets onder voor zover ik heb kunnen ontdekken. Deze systeemhelm heeft ook het keurmerk dat deze is goedgekeurd om met de klep open te rijden.
Als je circuitdagen o.i.d. hebt kan het zijn dat je verplicht een integraalhelm met een dubbelD sluiting moet dragen. Maar dat zal met een trike wel niet snel het geval zijn
Mijn persoonlijke mening is dat integraalhelmen vaak toch wat beter aansluiten en daardoor ook stiller zijn, maar daar lever je weer wat gemak en overig comfort voor in.
Honda GL1000 (1977) | Honda GL1100 (1980) | Honda VFR800VTEC (2005) | Kawasaki ZZR1400 Performance Sport (2016)
- cooper
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Stabroek (Belgie)
Re: Helm
Ik rij al meer dan 10 jaar met Nolan en dit naar volle tevredenheid. Let wel... een bepaald model helm kan bij pakweg je broer perfect zitten en jij hebt hierin na 2 minuten barstende hoofdpijn. Hiermee wil ik zeggen dat elk hoofd anders is en passen de hoofdregel! Net als bij banden bestaat in een helm ook geen allround beste model. Succes met de zoektocht.
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
- Henny trike
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 26 mei 2022, 07:27
- Type Goldwing: overig
Re: Helm
Bedankt voor de reactie,s , ga vandaag op helmen jacht even links en rechts kijken en passen en weet nu waar ik op moet letten
Het verlangen is soms fijner als het bezit