Benzine verbruiksmeter GL1800

Technische vragen, tips, trucs, enz.
lodde
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 jan 2011, 20:40
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hombeek, Belgie

Re: Benzine verbruiksmeter GL1800

Bericht door lodde » 13 apr 2012, 23:16

Allez, ik kan stilaan gaan bestellen zeker, Lodde

A34
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 okt 2011, 21:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Bergen op Zoom, Nederland

Re: Benzine verbruiksmeter GL1800

Bericht door A34 » 19 apr 2012, 21:05

Nog heel even geduld, ik wil er eerst de "kinderziektes" eruit halen. Ik heb al wel 2 processors en schermpjes besteld voor een FLC6 rijder. Die is bezig met een flowmeter en ik ga hem helpen deze aan te sluiten en de software aan te passen zodat het ook werkt voor carburateur ipv injectors.

Verder wil ik de verlichting van het display nog aanpassen want die is nu iets te fel en (nog) niet programmeerbaar.
Het opslaan en terughalen van data gaat nog niet helemaal goed en bepaalde berekeningen zijn nog niet juist.
Wil nog een history scherm toevoegen en de resthoeveelheid brandstof in de tank.
Ik heb nu de unit gemonteerd op de motor. Zie foto's en video.
De kmteller is al gecalibreerd en wijkt nu 150 meter af op 340 km. (ten opzichte van de GL1800)

Zo ziet het er nu uit na montage op de GL1800

Afbeelding

bevestiging dmv aluminium strip en dubbelzijdig plakband.
Afbeelding

Schakelt automatisch om naar andere aanduiding als de motor stil staat naar RPM:
Afbeelding

En naar KM/L als de motor rijdt.
Afbeelding

Heb ook nog een filmpje gemaakt met lopende motor op de bok en versnelling ingeschakeld:

http://www.youtube.com/embed/nP9xXY8fnbo

Wordt vervolgd...

Groeten,
Ad.

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: Benzine verbruiksmeter GL1800

Bericht door Henkie de ledman » 19 apr 2012, 21:32

Echt super.. ik wacht geduldig af.. .. .. tot de eerste ...
gr henk
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

lodde
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 jan 2011, 20:40
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hombeek, Belgie

Re: Benzine verbruiksmeter GL1800

Bericht door lodde » 20 apr 2012, 22:32

Het begingt bij mij ook te keutelen, Gr, Lodde

Frits
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2012, 17:48
Type Goldwing: GL1800

Re: Benzine verbruiksmeter GL1800

Bericht door Frits » 13 mei 2012, 20:47

Een verbruiksmeter, super geluid als je dat voor elkaar hebt.
Ik heb er zeker belang bij!
Ik volg je vorderingen.

Groeten Frits :D

EdRaket
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 nov 2010, 21:24

Re: Benzine verbruiksmeter GL1800

Bericht door EdRaket » 14 mei 2012, 07:02

Als hij "produktieklaar" is, heb ik ook zeker interesse.

Gr.,

Ed

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: Benzine verbruiksmeter GL1800

Bericht door Henkie de ledman » 14 mei 2012, 11:41

achteraan aansluiten aub :D :D :D :D
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

A34
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 okt 2011, 21:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Bergen op Zoom, Nederland

Re: Benzine verbruiksmeter GL1800

Bericht door A34 » 29 mei 2012, 22:03

Ik ben weer een stuk verder en de software ziet er nu goed uit. Ik heb wat testritten gereden (naar Brugge en afgelopen weekend naar Renesse)
Er zijn wat problemen met de stabiliteit die ik deze week probeer op te lossen.
De komende weken wordt er dan serieus getest (vakantiebestemmng Italie), alleen zal ik dan niets aan kunnen passen want de laptop blijft thuis :D

Jullie horen weer van mij na mijn vakantie.
Groeten, Ad.

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: Benzine verbruiksmeter GL1800

Bericht door Henkie de ledman » 29 mei 2012, 22:06

ik ga over 3 weken naar italie.. misschien zie ik je wel..

prettige vakantie..

henk
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

lodde
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 jan 2011, 20:40
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hombeek, Belgie

Re: Benzine verbruiksmeter GL1800

Bericht door lodde » 17 jun 2012, 21:37

het blijft stil ivm de verbruiksmeter,hopelijk geen probleem met de constructeur Groeten Lodde

A34
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 okt 2011, 21:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Bergen op Zoom, Nederland

Re: Benzine verbruiksmeter GL1800

Bericht door A34 » 25 jun 2012, 20:25

Afgelopen weken heb Ik heb de Goldwing en aanhanger over de Stelvio, Gothard, Furka, Grimsel en nog wat andere leuke passen gesleurd. totaal 3893 km.Temperatuur tijdens de vakantie tussen de 0 en 35 graden. Sneeuw, mist, wat regen en veel zon gehad.

Ik ben afgelopen zaterdag teruggekomen en heb tijdens de reis gedeeltelijk kunnen testen.
De voedingsspanning had ik nog niet omlaag gebracht. Boven de 30 graden omgevingstemperatuur ging het mis en had ik telkens een reset van de meter.
Op een gegeven moment (na een paar dagen) bleef het scherm leeg, thuis gekomen aan de computer gehangen en de software opnieuw gedownload en toen werkte het weer. Ik vermoed dat boven de 10 volt de processor te heet wordt.

Volgens de specificaties moet er op de Vin als ideale voeding tussen de 7 en 9 volt staan met als piekbelasting 16 volt. Ik heb gisteren 8 volts spanning converters besteld (10 stuks) en ga hiermee testen zodra ze binnen zijn.
Ik hoop dat het aan de voeding ligt.

Al met al heb ik toch de instellingen vrij goed gekregen (afwijking van ongeveer 3% per tankbeurt). Ik kwam er achter dat er een foutje in de gemiddelde berekening zat, die heb ik inmiddels aangepast.

Het kan dus weer een week of 2 duren voordat ik verder ga.

lodde
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 jan 2011, 20:40
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hombeek, Belgie

Re: Benzine verbruiksmeter GL1800

Bericht door lodde » 26 jun 2012, 21:00

Allez weeral hoop het idee is er snel, maar eer het op punt staat gaat er gewoonlijk veel tijd over,spreek uit ervaringGr, Lodde

A34
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 okt 2011, 21:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Bergen op Zoom, Nederland

Re: Benzine verbruiksmeter GL1800

Bericht door A34 » 01 aug 2012, 21:08

Hallo allemaal,

Op het forum van de arduino kwam ik een klein programmaatje tegen waarmee men de temperatuur van de processor kan uitlezen. Deze heb ik aan de software toegevoegd en het blijkt dat op de 12 volts voeding van de GL1800 (piek is soms bijna 15 volt) de processortemperatuur tot ongeveer 45 graden oploopt na een rit van een uur met een buitentemperatuur van 19 graden. Kun je nagaan wat dat wordt bij een buitentemperatuur van 35 graden in Italie toen ik dus problemen kreeg met de processor.
Ik heb inmiddels de 8 vol regualator binnen en geinstalleerd, dit geeft een behoorlijk verschil in temperatuur. Ik meet nu ongeveer 29 graden bij een buitentemperatuur van 23 graden en ik denk dat dit het probleem zal verhelpen.
Bij het installeren van de regulator heb ik ook een weerstand van 470 Ohm tussen de schermverlichting geplaatst. Dit geeft nu een aangenamere achtergrondverlichting.
Doordat ik nu de temperatuur kan uitlezen kan ik ook een automatische temperatuurcorrectie toevoegen voor het LCD scherm, deze zijn namelijk gevoelig voor de buitentemperatuur en het contrast dient soms te worden aangepast. (per 5 graden iets aanpassen) Dit kan momenteel via de middelste knop van de bediening maar straks gaat dit automatisch via de software. Ik moet hiervoor nog wel een aantal proefjes doen om tot de juiste formule te komen.

Ik denk dat de kinderziektes er nu wel uit zijn en ga een printplaatontwerp maken. Deze ga ik dan bestellen bij een printplatenboer (kost ongeveer 5 euro per stuk bij een oplage van 10 stuks).
De vacuumuitlezing (en waarschijnlijk de boordspanningsmeting) laat ik vervallen daar dit toch weer een extra aansluiting is die in de praktijk niet veel nut geeft. Ik dacht dat ik met het vacuum bij lage toerentallen nog een correctie op de hoeveelheid ingespoten brandstof kon toepassen, maar in de praktijk is dit te verwaarlozen.

Zondag 5 augustus rijd ik mee met de toertocht vanuit Hoogerheide, dus ik kan je dan mijn werkend prototype laten zien.

Groeten en tot zondag,
Ad.

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: Benzine verbruiksmeter GL1800

Bericht door Henkie de ledman » 01 aug 2012, 21:20

helemaal top.. zeg..

jammer dat ik er niet bij kan zijn 5 augst want als een van de eerste besteller had ik het graag willen zien..

maar ik denk een foto zal mij ook blij maken...

ik hoor het wel...

gr henk
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

Gebruikersavatar
marccc
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 jul 2010, 18:22
Type Goldwing: GL1800
Locatie: belgie

Re: Benzine verbruiksmeter GL1800

Bericht door marccc » 02 aug 2012, 00:33

mooie trip gemaakt , hoeveel goldwingrijders waren dit jaar komen opdagen op het goldwing treffen in oostenrijk ??

Plaats reactie