LED's en relais

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
friel
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 dec 2014, 20:41
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Pijnacker

LED's en relais

Bericht door friel » 15 nov 2015, 19:55

Hallo,
Op mijn GL1500 uit 1998 ben ik bezig de meeste lampen te vervangen door LED, behalve de koplampen. Dus alle knipperlichten, remlichten en alle dagverlichting aan de koffers. Aan de voorzijde zitten nu LED vervangingslampen in de originele fittingen, maar achter heb ik overal LED-strips gebruikt. De remlichten en gewone verlichting is gecombineerd dmv een weerstand 100 Ohm en 2 stuks 1 Amp diodes, zoals beschreven in de How To van GoldwingDocs site. Die weerstand heb ik ook gebruikt voor alle ledstrips in de zijverlichting om deze wat zachter te laten branden. Als er nu geremd wordt dan worden de LEDs wat sterker en gaat er een extra strip bij aan wat wel opvalt. De 2 knipperlichtrelais onder de topkoffer vervangen door electronische exemplaren. Maar nu het probleem ! De schakelaar van de knipperlichten in de stuurhandel gaat nog wel terug als ik hem indruk, maar de knipperlichten blijven knipperen, en dat is niet zo bedoeld. Tevens doet de knipper-cancel unit onder het balhoofd het ook niet meer. Nu had ik al iets gelezen over het probleem dat er te weinig Watt of Ohm terug zou komen van de LEDs om de andere relais te activeren of zo. Daar blijft mijn kennis dus steken ! Ik had al een weerstand van 50W/3,3Ohm paralel gezet aan de knipperlichten, maar dat had geen effect. Alle knipperlichten werken bij mij, dus die beneden en die in de topkoffer. Iemand die mij kan vertellen wat ik fout heb gedaan of wat ik nog moet doen? Volgens mij zit er ergens nog een ander relais voor de knipperlichten. Misschien moet dat ook veranderd worden? Heel verhaal zo.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: LED's en relais

Bericht door RonalT » 15 nov 2015, 20:29

friel schreef:...Nu had ik al iets gelezen over het probleem dat er te weinig Watt of Ohm terug zou komen van de LEDs om de andere relais te activeren of zo...
Het 'te weinig Watt' is het probleem als je de lampjes door LED's vervangt. Een richtingaanwijzerlamp verbruikt 21 Watt als hij aan is. Als je dus 2 lampjes laat knipperen is het verbruik 42Watt (zoals bij mij) en als er 3 knipperen (zoals bij jou) is het verbruik 63 Watt. Een LED heeft een verbruik van 1 - 2 Watt. Dus per lamp is het verbruik 20 Watt lager.
Door een lampje van 21 Watt loopt een stroom van circa 1,6 Amp. Door een LED van 2 Watt loopt 0,15 Amp

Maar een ouderwetse (niet elektronische) clignoteurschakelaar werkt volgens een principe van warm worden door de stroom (in Amp) die er door loopt.Om nu het verschil van 1,4 Amp per lampje te vervangen dien je er dus een weerstand parallel bij te schakelen. Door die weerstand dient de 1,4 Amp per lamp te lopen. Dus bij 2 lampen 2,8 Amp. Als we daar de formule U = I x R (spanning in volts = stroom in Amp x weerstand in Ohms) komen we aan (in mijn berekeningen ga ik uit van 14 volt omdat je accuspanning rijdend ongeveer 14 volt is).

U = I x R
14 = 1,4 x R
R = 14/1,4
R = 10 Ohm (per lampje)

Bij 3 lampen gaat het om 3 x 1,4 = 4,2 Amp

14 = 4,2 x R
R = 3,3 Ohm (voor 3 lampjes)

Om de warmte die opgewekt te verwerken dienen we rekening te houden met

P = U x I
P = 14 x 1,4
P = 19,6 Watt (bij 3 lampen 58,8 Watt)

Dus die weerstand van 3,3 Ohm en 50 Watt is wel voldoende. Maar daarmee is het probleem van het blijven knipperen nog niet opgelost. Je hebt beide beide knipper-relais vervangen...
Geen idee, het zou volgens mij zo moeten werken.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
friel
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 dec 2014, 20:41
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Pijnacker

Re: LED's en relais

Bericht door friel » 15 nov 2015, 20:39

Aan de voorkant heb ik dus ook LED knipperlichten. Zit er voor die misschien een apart relais die ik over het hoofd heb gezien? Nu heeft de vorige eigenaar aardig wat lopen knutselen aan de electra, en dat is niet allemaal even netjes gedaan. Ook zit er op het achterspatbord onder het zadel vlak bij de benzinetank een relais dat er volgens mij niet hoort. Zo knullig geplaatst, maar het schakelt ook met de richtingaanwijzers. Ra ra. Ik zal morgen er eens een foto van maken.

Gebruikersavatar
pbeeren
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 jan 2014, 15:34
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leveroy

Re: LED's en relais

Bericht door pbeeren » 16 nov 2015, 10:00

Goede uitleg van RonalT.
In het relais zit een Bi-metaal dat een bepaalde stroomsterkte nodig heeft om te werken.
Jouw extra weerstand moet dus parallel aan de LED geschakeld worden en dan moet deze het echt doen.
Als deze in serie staat dan gaat volgens mij de LED strip gewoon aan maar de stroom wordt dan bepaald door de LED strip.
Anders toch even een ander relais proberen.
2018:Honda Goldwing GL1800 zwart 2007
2018:Honda Goldwing GL1800 zwart 2003 (total loss na ongeluk op 1 sep)
2014:Honda Goldwing GL1500 zwart 1992 (ingeruild op GL1800)
1994:Kawasaki Voyager 1200 rood 1986 (verkocht)
1988:Honda Goldwing GL1100 Vetterstate blauw (ingeruild op de Voyager)
1986:Yamaha TR1 groen1000 cc -2 cyl (ingeruild op de Goldwing)
1980:Honda CB750 Four (special paint)
1978:Honda CB 500 Four bruin (total loss na schuiver)
1977:Yamaha 250 cc tweetakt rood (motor opgeblazen)

Gebruikersavatar
KingEdwin
GL 1800 rijder
Berichten: 257
Lid geworden op: 19 sep 2010, 11:32
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: LED's en relais

Bericht door KingEdwin » 16 nov 2015, 22:16

volgens mij zijn er ook relais te koop speciaal voor LED's. Deze werken dus niet met een bi-metaal maar op een andere (mij nog onbekende) manier. Kun je ook meteen een aantal weerstanden vervangen/verwijderen.
Gr,
Edwin

Beter spijt hebben van iets dat je wel hebt gedaan dan spijt hebben van iets dat je niet hebt gedaan.
mijn GW site mijn luchtvaart site


Voorheen: GW1500SE, VF1100S (V65 Sabre), VF750S (V45 Sabre), CBX55FII, CX500.

Gebruikersavatar
pbeeren
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 jan 2014, 15:34
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leveroy

Re: LED's en relais

Bericht door pbeeren » 17 nov 2015, 08:17

Klopt , op marktplaats maar ook bij andere aanbieders zijn deze te krijgen.
Hier zit gewoon een electronische schakeling in die de stroom in en uit schakelt.
Je hoeft dan ook geen extra weerstand meer parallel aan de LED verlichting te plaatsen waardoor de stroom behoorlijk afneemt .
Dit is alleen maar beter voor de bekabeling
2018:Honda Goldwing GL1800 zwart 2007
2018:Honda Goldwing GL1800 zwart 2003 (total loss na ongeluk op 1 sep)
2014:Honda Goldwing GL1500 zwart 1992 (ingeruild op GL1800)
1994:Kawasaki Voyager 1200 rood 1986 (verkocht)
1988:Honda Goldwing GL1100 Vetterstate blauw (ingeruild op de Voyager)
1986:Yamaha TR1 groen1000 cc -2 cyl (ingeruild op de Goldwing)
1980:Honda CB750 Four (special paint)
1978:Honda CB 500 Four bruin (total loss na schuiver)
1977:Yamaha 250 cc tweetakt rood (motor opgeblazen)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: LED's en relais

Bericht door RonalT » 17 nov 2015, 10:51

friel schreef:De 2 knipperlichtrelais onder de topkoffer vervangen door elektronische exemplaren. Maar nu het probleem ! De schakelaar van de knipperlichten in de stuurhandel gaat nog wel terug als ik hem indruk, maar de knipperlichten blijven knipperen, en dat is niet zo bedoeld. Tevens doet de knipper-cancel unit onder het balhoofd het ook niet meer.
Zoals je ziet zijn de knipperrelais al vervangen door elektronische exemplaren. Dus eigenlijk zou het knipperen normaal moeten gaan. Maar helaas hebben de Wings meer grappen en werkt bv de knipper-cancel unit ook al niet meer. Er is dus iets anders wat de knipperlichten aan de gang houdt.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
friel
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 dec 2014, 20:41
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Pijnacker

Re: LED's en relais

Bericht door friel » 19 nov 2015, 20:29

Hallo lui,

Ondertussen de oude relais teruggezet en 2 dikke weerstanden voor de knipperlichten gezet. Nu werkt het knipperen weer als vanouds. Nog niet geprobeerd of de cancel unit werkt. Waarom het met de speciale LED relais niet werkte weet ik ook niet.

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: LED's en relais

Bericht door G.winger » 25 jan 2017, 15:49

ben ook bezig met het veranderen naar led dus ik wil even weten of het gelukt is intussen met de led verlichting
en hoe dat tot stand is gekomen met of zonder weerstand en relais.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
Pep
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
Type Goldwing: GL1800

Re: LED's en relais

Bericht door Pep » 25 jan 2017, 17:41

Waar komt toch die onbedwingbare drang vandaan om werkende gloeilampjes te vervangen voor ledlampjes? :shock: Gloeilampjes doen precies waarvoor ze zijn ontworpen, bij de Goldwing is de elektrische installatie er voor ontworpen en welk lampje moet je 6x per seizoen vervangen zodat het loont om alles om te bouwen ?? Led lampjes zijn zeker niet zaligmakend. Ik zie vaak auto's met aftermarket ledlampjes waarbij deze defect zijn erg hinderlijk knipperen (mistlampen en stadslichten).
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: LED's en relais

Bericht door GL-1800 » 25 jan 2017, 20:10

Tsja...zo zie ik ook motoren met karren, kisten achterop en weet ik veel wat. onder t mom...niet omdat t moet ,
maar omdat t kan....zijn de brommers ook niet voor ontworpen.

LED is in...so what denk ik dan.......gloeilampen...zijn uit.

Vroeger staken we onze vinger in n gat om te bellen, moest je n nummer draaien....nu lopen we de hele dag met zo n ding te kleppen, prima toch??

Vind t wel grappig om dit bij te houden, Thuis ledden wij alles, op t plofke tzt ook...Maar...ieder zn keus!! :D
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: LED's en relais

Bericht door G.winger » 25 jan 2017, 20:33

als ik doormiddel van goede zichtbare led verlichting opval in het verkeer en zeker overdag
zal ik het niet laten om het te plaatsen op mijn wing.
er zijn altijd van die verkeersdeelnemers die de motorrijder over het hoofd zien.
zeker bij het afslaan dat zij niet zien of je richting aangeeft.
en ik wil niet plat gereden worden door iemand die mij niet gezien heeft.
maar dat is weer een andere discussie.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: LED's en relais

Bericht door RonalT » 25 jan 2017, 23:11

Als je zegt dat zichtbaarheid een belangrijke reden is om LED's te gebruiken is het geen andere discussie, maar deel van deze discussie.
En over zichtbaarheid altijd het volgende.....

Afbeelding

Als ze je niet willen zien dan zien ze je niet. Zelfs een levensgrote brandweerwagen wordt over het hoofd gezien.
Maar als jij met LED-lampen je zichtbaarheid wilt vergroten moet je dat zeker niet laten. Niet geschoten is altijd mis. :wink:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: LED's en relais

Bericht door Marco1 » 26 jan 2017, 12:53

Als je extra wil opvallen is dit misschien ook wel een idee.

Afbeelding

Klik hier om te bestellen
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

Plaats reactie