spanningsval achterlichten + stekker aanhanger

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Greenwing
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 apr 2006, 19:24
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Buitenpost (Fr.)

spanningsval achterlichten + stekker aanhanger

Bericht door Greenwing » 10 aug 2010, 21:39

Wie o wie kan dit verklaren :

Op de accu meet ik een spanning van 11,8 volt.
Bij de achterverlichting + stekker is deze spanning op dat moment 9,5 volt.

Spanningsverschil van ca. 2 volt blijft ook bij draaiende motor, zelfs op toeren.

Waar kan dit aan liggen ??

Ik wacht op antwoord.

vr.gr.

Henk

Gebruikersavatar
JH.
Berichten: 291
Lid geworden op: 13 okt 2008, 23:07
Locatie: Belgie / Roeselare
Contacteer:

Re: spanningsval achterlichten + stekker aanhanger

Bericht door JH. » 10 aug 2010, 22:11

Het meten ter hoogte van een batterij is meten op een open circuit. Er zit geen enkele weerstand tussen, zodus is de waarde die je meet de inhoud van je batterij.

Tussen de batterij en de lamp wordt een hele weg afgelegd, waarbij heel wat 'weerstand' moet overbrugd worden. Schakelaars, contacten, etc ... daar moet de stroom allemaal door.
Vergeet ook niet dat de stekker en het lampje niet de enige verbruikers zijn.

Vergelijk het met een tuinslang op een waterkraan.

Aan het begin van de kraan spuit het water eruit zonder weerstand. Wanneer je er een lange tuinslang op aansluit, dan zal de druk op het einde al wat minder zijn.
Sluit je verschillende tuinslangen op die ene kraan aan, en zet je ze vervolgens allen open ... dan zal de waterdruk op het einde nog afnemen.

Eenvoudiger uitleggen kan niet.
Laatst gewijzigd door JH. op 10 aug 2010, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
!ǝʞoɹq sʇı 'dןǝɥ

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: spanningsval achterlichten + stekker aanhanger

Bericht door Black Wing » 10 aug 2010, 22:13

ik denk aan een slecht contact, b.v. corrosie in een stekkerverbinding
Groeten, Eric

Gebruikersavatar
JH.
Berichten: 291
Lid geworden op: 13 okt 2008, 23:07
Locatie: Belgie / Roeselare
Contacteer:

Re: spanningsval achterlichten + stekker aanhanger

Bericht door JH. » 10 aug 2010, 22:14

Inderdaad ... volledig correct.

Je krijgt dus op een bepaalde plaats een 'weerstand' te verwerken, waardoor niet alle geleverde stroom aankomt op bestemming.

Onderstaande tekst is van internet geplukt, en verklaart het geheel wat in detail.

Als we een lamp laten branden loopt er door de draden en de lamp zelf een stroom. Deze situatie is volledig vergelijkbaar met een tuinslang. We sluiten de slang aan op de kraan (accu) en gaan sproeien. De druk in de slang (voltage van de accu) doet de slang een beetje opzwellen (zeker als deze in de zon gelegen heeft). De hoeveelheid water die uit de slang (ampèrage door de draden en lamp) komt is afhankelijk van de waterdruk (accuspanning). Als er, op een warme zomerse dag, veel mensen aan het sproeien zijn is de waterdruk laag en komt er relatief weinig water uit de slang. Je bent aan de auto aan het wassen en wilt de slang verleggen. Als we aan het einde van de slang de kraan snel volledig open zetten zal het water er hars uitspuiten om daarna snel te minderen naar een stabiele situatie. Als er geen water wordt afgenomen is de waterdruk bij de sproeikop gelijk aan de druk in de waterleiding (Als we een spanning meten zonder dat er stroom wordt afgenomen meten we de open accuspanning). Door de kraan open te zetten en het water gaat stromen ondervindt het water een weerstand in de slang en komt er minder water uit (identiek aan de weerstand in de stroomdraad). Hoe langer de tuinslang, hoe minder water. Plots komt er bijna geen water meer uit de slang. Klopt, één van je kinderen wil je foppen door een voet op de slang te plaatsen (de weerstand in de stroomdraad is er hoog en er loopt bijna geen stroom). De druk in de slang vóór de voet loopt op en de druk na de slang zal bijna nul zijn. Er is dus een drukverschil tussen de plaatsen vóór en na de voet. Deze situatie is weer volledig vergelijkbaar met de situatie rondom de weerstand in een stroomkring. Vóór de weerstand is de spanning hoger dan na de weerstand. Er is dus een spanningsverschil over deze weerstand! Dit verschijnsel gaan we later gebruiken om de kwaliteit van een schakelaar, contact of draad te bepalen. Het water dat gebruikt is loopt via het putje naar de waterzuivering. De kring is rond.

Conclusie: het goed functioneren van een elektrisch systeem is afhankelijk van de spanning in de accu, de weerstand in het systeem (leidingen, schakelaars etc.) en (als gevolg) de stroom die kan lopen. Een Duits natuurkundige Georg Ohm heeft ontdekt dat deze drie dingen aan elkaar gekoppeld zijn door de eenvoudige formule U = I x R met: U = voltage, I = ampèrage en R = weerstand. De weerstand wordt uitgedrukt in Ohm en aangegeven met de Griekse letter Ω (Omega).

In dit spel hebben we dus maar te maken met drie dingen: Spanning, weerstand en stroom. We gaan het nog eenvoudiger maken. We gaan er van uit dat de accu in orde is en voor het gemak 12 volt levert. Opmerking: de open spanning van een accu is normaal gesproken ong. 12,6 V

We kijken naar een stroomkring:

stroomkring
We sluiten de accu via de schakelaar aan op de lamp. De lamp gaat branden. De felheid van de lamp hangt af van de weerstand in de leiding. De schakelaar is daar onderdeel van. Als de contacten van de schakelaar vuil of gecorrodeerd zijn, en dat komt bij onze oldtimers nogal een voor, zal er in de schakelaar een weerstand aanwezig zijn (denk aan de voet op de slang). Een weerstand in de schakelaar betekent een spanningsverschil vóór en na de schakelaar. Dit spanningsverschil kunnen we eenvoudig meten. Een goede schakelaar kenmerkt zich door een klein spanningsverschil. Door dit spanningsverschil te meten kunnen we een goede uitspraak doen over de kwaliteit van het elektrisch contact.



bron: http://www.oldtimerrestauratie.com/site ... &Itemid=14" onclick="window.open(this.href);return false;
!ǝʞoɹq sʇı 'dןǝɥ

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: spanningsval achterlichten + stekker aanhanger

Bericht door RonalT » 11 aug 2010, 09:51

Hou er rekening mee dat er in een 12 volt installatie in verhouding grote stromen lopen en dat de kabels relatief dun zijn.

Het Vermogen (Watts) van een lamp hangt samen met Stroom (Ampère) volgens P = U x I (vermogen is spanning maal stroom)
lamp van 21 Watt 230Volt thuis: P = U x I -> 21 = 220 x I -> I = 21 / 220 = 0,09 Amp
een lamp van 21 Watt op de motor: P = U x I -> 21 = 12 x I -> I = 21 / 12 = 1,75 Amp

Dus de stroom die door de bedrading van je motor loopt is 20 maal zo groot.

=========================

Als je dan het verhaal van JH er bij haal en je bekijk de formule U = I x R waarbij:

U is in dit geval de spanningsval (spanningsverlies) is, I is de stroom die groter is geworden, R is de weerstand die de bedrading-schakelaars-stekker oplevert (1 Ohm).

230 volt installatie: U = I x R -> U = 0,09 x 1 = 0,09 volt spanningsverlies
12 volt installatie: U = I x R -> U = 1,75 x 1 = 1,75 volt spanningsverlies

=========================

als de weerstand nog groter is bv. 3 Ohm dan wordt het verlies bij 12 volt nog groter (1,75 x 3 = 5,25 volt verlies) terwijl dat bij jouw thuis geen probleem zou zijn (0,09 x 3 = 0,27 volt verlies)

De weerstand blijft gelijk, de stroom wordt 20 maal groter, dan zal de spanningsval ook 20 maal groter worden.
Dus in een 12 volt installatie moet je altijd rekening houden met een behoorlijke grote spanningsval.

Dat is ook de reden dat je snel een probleem heb met een schakelaar of stekker die niet lekker is. :evil:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie