zie mijn bericht op het amerikaanse forum over dit probleem
http://www.goldwingfacts.com/forums/forum1/93652.html" onclick="window.open(this.href);return false;
tank reparaties
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Groningen
Re: tank reparaties
Wie weet wanneer de "lijm" gaat oplossen of scheuren en inderdaad heb je dan een bom.
Ik zou hem liever gelast hebben.
Maar je hebt het wel goed schoon gekregen.
Ik zou hem liever gelast hebben.
Maar je hebt het wel goed schoon gekregen.
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Groningen
Re: tank reparaties: open tank methode
hierbij mijn verslag: zie foto's voor een alternatieve, relatief snelle, zeer simpele en gegarandeerd afdoende methode om een roestige tank aan te pakken die geheid problemen gaat geven: teken een ' luikje' af op de bovenkant van de tank, breng alvast op het 'luikje' overlappende metalen strips aan met enkele parkers, uitsluitend om het geheel te localiseren, verwijder deze, slijp het 'luikje' er uit met een dun dremel slijpschijfje: je hebt nu een perfect passend 'deksel' en een perfecte toegang tot het inwendige van de tank die je met staalborstels, waterproof schuurpapier, etc heel fraai roestvrij krijgt, in alle hoeken en gaten. Breng na ontvetten, mechanisch en chemisch ontroesten tankcoating aan met een kwast, de niet-demontabele zeefjes zijn hierbij ook geen enkel probleem meer en de (mijn) tank ziet er aan de binnenkant weer uit als nieuw en is gegarandeerd brandschoon en roestvrij voor de rest van zijn leven. Het 'deksel' lijm je er weer op met een benzinebestendige hoogwaardige tixotrope industriele epoxylijm, met zo weinig mogelijk parkertjes kun je daar waar nodig de constructie wat comprimeren. Ik kan iedereen deze methode aanbevelen: wat eerst een probleem leek, een moeilijk demontabele tank op een ongebruikelijke locatie met niet-demontabele zeefjes zodat ontroesten en coaten bij gesloten tank een probleem is is dus geen enkel probleem maar uitsluitend een voordeel, je ziet niets meer van de reparatie, die tank zit lekker verscholen onder het zadel en bij een conventionele tank zou je deze grap nooit kunnen uithalen.
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Groningen
Re: tank reparaties
nog enkele foto's: met de open tank methode krijg je de meest optimale ontroesting en voorbereiding voor een optimale coating. Het eindresultaat kun je zo mooi maken als je zelf wilt, afhankelijk van hoeveel tijd je er in wilt steken, maar onder het zadel wonen geen mensen ........
Re: tank reparaties
Ook ik heb mijn bedenkingen, de benzine van tegenwoordig is zulke agresieve chemische troep dat ik betwijfel of het dicht blijft op de lange duur. Waarom niet gewoon op zoek naar een schone andere tank Veiligheid moet toch voorop staan en als er wat zou gebeuren dan zit je er ook nog bovenop
Er moeten toch wel ergens tanks op de plank liggen die je kan gebruiken
Even tezijde; wij hebben bij ons aan boord eens een zaklamp in een tank laten vallen, in die tank zat benzine (170.000ltr) dus konden we de lamp er ook niet uithalen. Na een maand of 2 was de tank helemaal leeg en we hebben alleen het glazen reflectortje van de lamp terug gevonden, de rest was gewoon opgelost
De benzine in jouw tank zal er niet maanden lang inzitten maar de bedoeling is Jaren lang, vandaar mijn twijfels.
Er moeten toch wel ergens tanks op de plank liggen die je kan gebruiken
Even tezijde; wij hebben bij ons aan boord eens een zaklamp in een tank laten vallen, in die tank zat benzine (170.000ltr) dus konden we de lamp er ook niet uithalen. Na een maand of 2 was de tank helemaal leeg en we hebben alleen het glazen reflectortje van de lamp terug gevonden, de rest was gewoon opgelost
De benzine in jouw tank zal er niet maanden lang inzitten maar de bedoeling is Jaren lang, vandaar mijn twijfels.
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Groningen
Re: tank reparaties
Beste Karin en Peter,
Ik ben natuurlijk niet over één nacht ijs gegaan met deze reparatie: ten eerste heb ik met de door mij toegepaste lijm (variobond, de ijssel coatings: http://www.de-ijssel-coatings.nl/home/home.html" onclick="window.open(this.href);return false;) persoonlijk al bijna 10 jaar uitgebreide ervaring met reparaties op mijn zeilboot (met name hout-hout verbindingen, maar ook metaal-metaal verbindingen en hout-metaal verbindingen) en voordat ik aan deze klus begon heb ik de fabrikant benaderd met de vraag of hun product geschikt is voor deze toepassing hetgeen zondermeer bevestigend werd beantwoord (het technisch informatieblad gaf namenlijk geen ondubbelzinnig uitsluitsel). Stellingen als dat benzine 'agressieve troep' zou zijn waar 'tegenwoordig' alles in oplost zijn natuurlijk weinig gefundeerd: rubber en plastic slangen en polyester tanks die veelvuldig worden toegepast lossen ook niet op in benzine, er blind van uitgaan dat epoxy dat wel zou doen lijkt mij niet juist. Bovendien zou ik jullie er op willen wijzen dat alle tank-coatings op epoxy gebaseerd zijn en er mag redelijkerwijs verondersteld worden dat deze ook niet oplossen of anderszins degraderen in benzine. Overigens heb ik met 'tank cure' (http://www.tankcure.com/" onclick="window.open(this.href);return false;) al meer dan 10 jaar uitgebreide ervaring, ik las op de website dat ze 15 jaar bestaan en denk dus dat ik een van de pioniers ben, 'tank-cure' is naar mijn mening een perfect product: ik heb o.a. de tank van mijn Ariel Squarefour die zo lek als een mandje was er mee gerepareerd, al vele jaren geen enkel probleem.
Het blind vervangen van de tank door een nieuwe lijkt me dus een omslachtige, kostbare en uiterst nutteloze excercitie: je vind hem gewoonweg niet en indien toch dan haal je je heel veel onnodig werk op je hals (ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar lees het gerenommeerde Haynes Workshop Manual er maar eens op na !). En nog wat: benzine op een hete uitlaat ontbrandt niet spontaan, daar is meer voor nodig. Tenslotte nog een leuke anecdote mochten jullie daar nog steeds in geloven: toen ik mijn tank voor het eerst weer vulde met benzine lekte hij: de pakkingring van de aftapbout lekte en waar heeft Honda deze geplaatst: precies daar waar bij lekkage benzine rechtstreeks op de hete uitlaat belandt . Mocht ik dus toch fout bezig zijn dan troost ik me met het feit dat Honda dat blijkbaar ook deed .......
Groet,
Jeroen.
Ik ben natuurlijk niet over één nacht ijs gegaan met deze reparatie: ten eerste heb ik met de door mij toegepaste lijm (variobond, de ijssel coatings: http://www.de-ijssel-coatings.nl/home/home.html" onclick="window.open(this.href);return false;) persoonlijk al bijna 10 jaar uitgebreide ervaring met reparaties op mijn zeilboot (met name hout-hout verbindingen, maar ook metaal-metaal verbindingen en hout-metaal verbindingen) en voordat ik aan deze klus begon heb ik de fabrikant benaderd met de vraag of hun product geschikt is voor deze toepassing hetgeen zondermeer bevestigend werd beantwoord (het technisch informatieblad gaf namenlijk geen ondubbelzinnig uitsluitsel). Stellingen als dat benzine 'agressieve troep' zou zijn waar 'tegenwoordig' alles in oplost zijn natuurlijk weinig gefundeerd: rubber en plastic slangen en polyester tanks die veelvuldig worden toegepast lossen ook niet op in benzine, er blind van uitgaan dat epoxy dat wel zou doen lijkt mij niet juist. Bovendien zou ik jullie er op willen wijzen dat alle tank-coatings op epoxy gebaseerd zijn en er mag redelijkerwijs verondersteld worden dat deze ook niet oplossen of anderszins degraderen in benzine. Overigens heb ik met 'tank cure' (http://www.tankcure.com/" onclick="window.open(this.href);return false;) al meer dan 10 jaar uitgebreide ervaring, ik las op de website dat ze 15 jaar bestaan en denk dus dat ik een van de pioniers ben, 'tank-cure' is naar mijn mening een perfect product: ik heb o.a. de tank van mijn Ariel Squarefour die zo lek als een mandje was er mee gerepareerd, al vele jaren geen enkel probleem.
Het blind vervangen van de tank door een nieuwe lijkt me dus een omslachtige, kostbare en uiterst nutteloze excercitie: je vind hem gewoonweg niet en indien toch dan haal je je heel veel onnodig werk op je hals (ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar lees het gerenommeerde Haynes Workshop Manual er maar eens op na !). En nog wat: benzine op een hete uitlaat ontbrandt niet spontaan, daar is meer voor nodig. Tenslotte nog een leuke anecdote mochten jullie daar nog steeds in geloven: toen ik mijn tank voor het eerst weer vulde met benzine lekte hij: de pakkingring van de aftapbout lekte en waar heeft Honda deze geplaatst: precies daar waar bij lekkage benzine rechtstreeks op de hete uitlaat belandt . Mocht ik dus toch fout bezig zijn dan troost ik me met het feit dat Honda dat blijkbaar ook deed .......
Groet,
Jeroen.
- Jan Geel
- Berichten: 438
- Lid geworden op: 16 mei 2010, 10:30
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Nieuwegein
Re: tank reparaties
Hoewel het probleem zich bij mijn tank nog niet voordoet, even een vraagje: hoe groot is de kans dat de tank BOEM doet bij het gebruik van een dremel-slijpschijfje? Komen er geen vonken vrij?
GoldWing GL1000 K1 (d'oude heer), 1976
- lemmens
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 14 dec 2007, 21:09
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Boechout
Re: tank reparaties
tja
als de tank niet gereinigd word voor er in geslepen wordt dan is het vragen om een explosie.
een dremel met snijschijfje geeft vonken dus .......
als je niet wil spoelen (kan het me niet indenken tank moet toch leeg) zou ik een recipro zaag aanbevelen maar zelfs dan heb je nog kans op heet materiaal,
en benzine dampen dat is de oorzaak van een explosie
een extreme maatregel is voor je gaat slijpen eerst je tank vullen of met water of met zand dan is de kans nihil op explosie maar mischien nog wel een brandje door eventuele benzine resten
dus volgens mij moet je altijd spoelen en opvullen om elk risico te vermijden
dit is mijn persoonlijke opvatting
en door het werken met opslag tanks en de daar geldende veiligheids voorschriften
als de tank niet gereinigd word voor er in geslepen wordt dan is het vragen om een explosie.
een dremel met snijschijfje geeft vonken dus .......
als je niet wil spoelen (kan het me niet indenken tank moet toch leeg) zou ik een recipro zaag aanbevelen maar zelfs dan heb je nog kans op heet materiaal,
en benzine dampen dat is de oorzaak van een explosie
een extreme maatregel is voor je gaat slijpen eerst je tank vullen of met water of met zand dan is de kans nihil op explosie maar mischien nog wel een brandje door eventuele benzine resten
dus volgens mij moet je altijd spoelen en opvullen om elk risico te vermijden
dit is mijn persoonlijke opvatting
en door het werken met opslag tanks en de daar geldende veiligheids voorschriften
GL 1500j Dynastic Blue bj 02-1988 (PB192 M) met 2 antennes en een vlagenmastje
gl 1100 aspencade bj'82 (van6-2005 tot10-2011)
52000miles met gereden
gl 1100 aspencade bj'82 (van6-2005 tot10-2011)
52000miles met gereden