Een AUX ingang op de GL1500 radio (D4)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1500 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Een AUX ingang op de GL1500 radio (D4)

Bericht door RonalT » 07 nov 2012, 20:45

Ik heb een auxiliary ingang gemaakt op de radio van mijn 1991 Honda Goldwing GL1500 Aspencade.

Dit lukte na het bestuderen van de informatie op de onderstaande website:

http://www.sheriart.net/honda/



Ik besloot om de alternatieve methode te volgen die onderaan die pagina te vinden is. Bij deze methode wordt de Aux ingang aan de cassette van de radio gemaakt. Het voordeel is dat er niet gedesoldeerd hoeft te worden en er zijn geen extra relais of schakelaars nodig. Ik heb namelijk weinig ervaring met electronica en wil het risico niet lopen dat er schade optreed aan de radio. I am also lazy and cheap.

Het lijkt me verstandig om de bovenstaande website goed te bestuderen. Als je niet zo bedreven ben in het solderen van dunne draden kan je misschien beter een andere methode proberen om een Aux ingang op je Honda radio te maken. Er zijn ook FM modulators,cassette adapters of professionele installatie aansluit mogelijkheden. Bekijk de volgenden links voor meer info.

http://goldwingtech.info/auxradio/

http://www.sierra-mc.com/auxiliaryinput.asp

Mijn voorkeur gaat uit naar een directe aansluiting zodat ik een beter audiosignaal heb. Ik heb het op de volgende manier opgelost.

  1. Om het project uit te voeren heb ik een kabel nodig met een 3,5 mm stereo jackplug en een potlood soldeerbout nodig. De soldeerbout kocht ik bij Radio Shack (zoiets als Conrad.nl) en de kabel knipte ik van een oude koptelefoon.

    Afbeelding
    Oude headset
  2. De kabel lijkt me lekker stevig en heeft een haakse stekker. Gebruik een universeelmeter (in de stand Ohms) om uit te meten welke draden voor resp links, rechts en aarde gebruikt worden.

    Afbeelding
    Kabel met jackplug
  3. Haal de radio uit de motor. In mijn owners manual staat precies hoe je dat moet doen. Schroef de plaat aan de achterkant van de radio los. Haal de print uit de radio. Zoek C139 en C140 op.
    Via deze link vindt je informatie over het uitbouwen van de printplaat:
    viewtopic.php?f=34&t=8604


    Afbeelding
    Printplaat uitgebouwd
  4. Draai de printplaat om en kijk waaar er gesoldeerd moet worden. Let er op, mijn print is ietsjes anders dan de print op bovenstaande website.

    Afbeelding
    Achterkant van de print met labels
  5. De draad leg ik door de kast van de radio vlak bij een schroefgat voordat ik ga solderen. Om het goed op zijn plaats te houden tijdens het solderen leg ik de kabel nog met tape vast aan een hoek van de print.

    Afbeelding
    Achterkant van de print na het solderen
  6. Plaats de print terug, leg de kabel naar buiten en zet hem met een sluitstrip of kleine Ty-Rap vast als trekontlasting. Zet de radio terug in elkaar en bouw hem weer in de motor.

    Afbeelding
  7. Leg de Aux input kabel naar het apparaat wat je wil aansluiten en steek de plug er in. Ik heb een Droid X cell phone. Deze mobiele telefoon heeft een MP3 speler, Pandora internet music, GPS navigation, Google maps en je kan er zelf mee bellen.

    Afbeelding
    Droid X
  8. Nu moet er nog een cassette in de cassette speler om de Aux ingang aan het werk te krijgen. Een gewone cassette werkt, maar ik maak een dummy door alle delen uit de cassettebehuizing te halen.

    Afbeelding
    Gedemonteerde cassette
  9. Zet de cassette behuizing weer in elkaar met uitzondering van de interne delen.

    Afbeelding
    De cassette zit weer in elkaar

En hier een demo hoe een en ander werkt

youtu.be/sYqZ-cUwSkk

Created 3/11/2011 Email: nperry@mailcan.com



Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Plaats reactie