Hoe vervang je een corneringlight lamp 2 (D37)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1500 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Hoe vervang je een corneringlight lamp 2 (D37)

Bericht door RonalT » 03 okt 2012, 23:46

Afbeelding


HOW TO: Bij corneringlights met een plastic fitting de lamp vervangen door LED's


Ik heb een GL1500 Aspencade uit 1993 en deze heeft fittingen en een vreselijk grote lamp.

Afbeelding

Ik werd geïnspireerd door http://www.goldwingdocs.com/forum/viewt ... 344#p43760 artikel om de lamp/fitting combinatie aan te passen aan LED-lamp gebruik.

Ik ga je niet lastigvallen hoe je de kuipdelen moet verwijderen om bij de corneringlights te komen. Als je daar hulp bij nodig heb kan je bovengenoemd artikel nakijken.

  1. Hier is de achterkant van het paneel waar de corneringlight met plastic fitting in bevestigd is.
    Afbeelding
  2. Verwijder de fitting.
    Afbeelding
  3. Verwijder de lamp.
    Afbeelding
  4. Hier is de fitting.
    Afbeelding
  5. Knip de rode draad door.
    Afbeelding
  6. Zorg wel dat er genoeg lengte overblijft om de draad van de LED-lamp er weer aan vast te maken.
    Afbeelding
  7. Ik kon even geen telefoon vasthouden om een foto te maken hoe gemakkelijk de ingewanden uit de fitting te halen was. Als je goed kijk zie de twee eilandjes op de schijf. Met een kleine schroevendraaier druk je op een van de eilandjes en de schijf zal uit de fitting springen. Daarna kan je met een punttang de schijf en veer verwijderen.
    Afbeelding
  8. Leg de oude lamp in een poetslap op een harde ondergrond.
    Afbeelding
  9. Pak een kleine hamer en sla het glas van de lamp kapot. Let er goed op dat je de metalen onderkant van de lamp niet beschadig, wees voorzichting het gaat snel kapot.
    Afbeelding
  10. Dit is het resultaat. Zorg er voor dat de lap met de glassplinters weggegooid wordt, het zou vervelend zijn als je later de doek zou gebruiken om je neus te snuiten.
    Afbeelding
  11. Pak de lamp en zet deze voorzichtig in de bankschroef. Het sleutelwoord in dit deel is "zachtjes". Neem een drevel / centerpunt en tik voorzichtig op het eind van de lamp. Zet de centerpunt op een andere plaats en tik voorzichtig zodat binnenzijde eruit breekt. Maar wees voorzichtig want als de lampfitting verbuig kan je alleen maar boos zijn op jezelf
    Afbeelding
  12. Als de lamp ontdaan is van alles wat er in zit kan je met een passende boor alle resten verwijderen. Neem de spiraalboor in de hand (niet in een machine), denk er aan "voorzichtig".
    Afbeelding
  13. Neem de spiraalboor die je gebruikte om de voet schoon te maken. Zet deze in de bankschroef en schuif de lampvoet over de boor heen. Hij mag om de boor draaien.
    Afbeelding
  14. Nou gaan we het eind dat in e fitting gaat afzagen. Als je goed kijk zie je onder de rondom liggende plaat een rand. Je zaag de voet precies onder deze rand door maar zodanig dat je de rand niet verzwak. Draai de voet om de boor tijdens het zagen.
    Afbeelding
  15. Hier zie je de voet en het afgezaagde gedeelte.
    Afbeelding
  16. Deze lamp heb ik bij SuperBrightLED.com besteld.
    Afbeelding
  17. Zaag de AMP insteker van de LED-lamp af. (Dit is het plaatje wat aan de draad zit)
    Afbeelding
  18. Schuif de veer om de LED-lamp.
    Afbeelding
  19. Schuif de draad door de rubbere ring in de voet. Met een stokje kan je de draad misschien gemakkelijker door de ring krijgen. Verbind de draad van de LED met de rode draad uit de kabelboom.
    Afbeelding
  20. We zijn ver klaar. Schuif nu het afgezaagde deel van de oude voet over de LED-lamp met het afgezaagde deel naar beneden.
    Afbeelding
  21. Gebruik een punttang om de oude voet naar beneden te drukken en in de nieuwe voet te draaien.
    Afbeelding
  22. Zo moeilijk was het toch niet?
    Afbeelding
  23. Nu voor diegene die deze lampen constant willen laten branden. Er zit een relais in de kabelboom om dit licht te laten branden. Haal wat tape weg in de buurt van het relais.
    Afbeelding
  24. In deze bundel zit een groene draad. Knip deze draad door en tape de bundel weer netjes in.
    Afbeelding


Dit hele karwei neemt minder dan een uur in beslag. Ik hoop dat ik je hiermee over een streep trek.

Als je de foto's in een hogere resolutie wil bekijken ga dan naar de website http://shtfinfo.com/gw/LED/high_res/


Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Plaats reactie