Goldwingforum Nederland

Dit digitale ontmoetingsplaats voor en door Goldwing rijders.

Garmin of TomTom ??

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.

Garmin of TomTom ??

Berichtdoor JadKenJay » zo maart 07, 2010 5:18:43

Aangezien de meesten van jullie met deze nav meer ervaring hebben, ff een vraagje terzijde. Welke is beter, de Garmin 660 of de TomTom RIDER Europe 2nd edition? Ik zag dat je bij de garmin wel een eigen route kon rijden en het dan ook kon opslaan, bij de tomtom vond ik die mogelijkheid niet, en de tomtom is ook nog ruim € 50,00 duurder. :D :D
Gr, JadKenJay
Mijn Wing: GL1100 Aspencade '82. Goldwings don't leak, they are real bikes !!
JadKenJay

Re: Garmin of TomTom ??

Berichtdoor director » zo maart 07, 2010 6:15:12

ik heb je bericht even gesplitst uit de andere discussie, anders gaan we daar een discussie in een discussie voeren.
Groeten uit Volkel,
Erik
oprichter van http://www.goldwingforum.nl
director
Site Admin

Berichtdoor Peter Bodelier » zo maart 07, 2010 10:55:04

Ik heb destijds een TTR2 gekocht en ben daar tevreden over.
Werk routes uit met het programma van En Route waarover ik ook geen klachten heb.
Echter is de Garmin wat uitgebreider en tegenwoordig is er ook een En Route Nederland en Belgie voor de motor die niet te gebruiken is op de TTR2. Wel een mooi programma.
Toen ik de TTR kocht was deze goedkoper en uitgebreider in het totaal pakket, als de Garmin Zumo 550.
Mocht ik nu aan een ander navigatie apparaat gaan beginnen dan koos ik voor de Garmin.
Groet,
Peer.
Peter Bodelier

Berichtdoor RonalT » ma maart 08, 2010 7:24:29

Helaas is er gewoon geen keuze, als je aan motornavigatie wil zal je voor Garmin Zumo moeten gaan. Een 550 of een 660.
Mocht je deze te duur vinden dan is er ook nog een Nuvi uit de 500 serie.

Waarom?

Deze systemen gaan gewoon goed om met een route. Ik ga nu even niet precies vertellen waarom, want dat wordt een technisch verhaal.
Voordelen die zo in het oog lopen zijn het gebruik van Onroute Motorkaart (Waypoint) die voor Garmin beschikbaar is. Deze kaart laat je via de mooie wegen rijden en niet via de hoofdwegen.
Via de Garmin software is een route maken snel en gemakkelijk en door de manier van omgaan met deze route zal ook iedereen die van die route gebruik gaat maken ook de bedoelde route rijden. Bij Tomtom is dat niet zeker.

En over kompleet? Garmin wordt veelal met bevestiging geleverd voor de motor én voor de auto geleverd. Software erbij voor op de computer, exact dezelfde kaart in je navigatiesysteem als op je computer.

Succes met een keuze.....
Groeten, Ronald

'Longa via est'
RonalT

Berichtdoor JadKenJay » ma maart 08, 2010 10:30:30

RonalT schreef:Helaas is er gewoon geen keuze, als je aan motornavigatie wil zal je voor Garmin Zumo moeten gaan. Een 550 of een 660.
Mocht je deze te duur vinden dan is er ook nog een Nuvi uit de 500 serie.

Waarom?

Deze systemen gaan gewoon goed om met een route. Ik ga nu even niet precies vertellen waarom, want dat wordt een technisch verhaal.
Voordelen die zo in het oog lopen zijn het gebruik van Onroute Motorkaart (Waypoint) die voor Garmin beschikbaar is. Deze kaart laat je via de mooie wegen rijden en niet via de hoofdwegen.
Via de Garmin software is een route maken snel en gemakkelijk en door de manier van omgaan met deze route zal ook iedereen die van die route gebruik gaat maken ook de bedoelde route rijden. Bij Tomtom is dat niet zeker.

En over kompleet? Garmin wordt veelal met bevestiging geleverd voor de motor én voor de auto geleverd. Software erbij voor op de computer, exact dezelfde kaart in je navigatiesysteem als op je computer.

Succes met een keuze.....

Hallo RonalT, Heb ook op het net van alles bekeken over de TT en de Garmin, en mij lijkt ook dat de Garmin vooral voor de motor en ritten maken VEEL beter is, en hij is ook nog goedkoper. Goed het is een hoop geld toch nog, maar dan ben je er wel vanaf, dan hoef je niets anders meer. En je kan er ook muziek op zetten, dan heb je alles in EEN. En aangezien de radio/cd speler van mij ook een USB aansluiting heeft en de mogelijkheid om een SD kaart te gebruiken, dan is de keuze nu eigenlijk wel snel gemaakt!
Dus...... Bedankt :D :D :D
Gr, JadKenJay
JadKenJay

Berichtdoor RonalT » ma maart 08, 2010 5:52:18

JadKenJay schreef:mij lijkt ook dat de Garmin vooral voor de motor en ritten maken VEEL beter is, en hij is ook nog goedkoper. Goed het is een hoop geld toch nog, maar dan ben je er wel vanaf, dan hoef je niets anders meer. En je kan er ook muziek op zetten, dan heb je alles in EEN. En aangezien de radio/cd speler van mij ook een USB aansluiting heeft en de mogelijkheid om een SD kaart te gebruiken, dan is de keuze nu eigenlijk wel snel gemaakt!
Dus...... Bedankt :D :D :D

Motornavigatie heeft zijn prijs, maar met een beetje rondneuzen is er toch af en toe wel wat leuks te vinden....

De prijs van de Nuvi 510 is minder dan de helft van de Zumo. Een vergelijk gaat niet helemaal op, daarvoor is de Zumo 550 te rijk uitgerust. Bij de Nuvi 510 zul je nog een aantal zaken bij elkaar moeten zoeken een motorvoeding, RAM-mount en de kaart van Europa
Nuvi 510 met Bluetooth + Benelux + Frankrijk. Bij Waypoint: €295,- en de motorkaart kost dan maar 59 euro (normaal 119)
En Waypoint is de zaak die gewoon heel goed informatie kan geven over navigatie. Een van de beste winkels op dit gebied.

Wat ik vanmorgen schreef moet ik nog even aanvullen met de opmerking dat de TTrider2 al jaren op de markt is en dat er geen enkele aanwijzing is dat er op termijn iets gaat veranderen.
Het is eigenlijk een gewone auto TT met een waterdicht jasje. De automarkt wordt regelmatig voorzien van een nieuwe TT, maar de motormarkt wordt (bijna) vergeten. En dat is raar, vooral omdat er nog volop te verbeteren zou zijn.
Mijn idee is dat deze TT de laatste TT voor de motor is.

Vooral voor ritten en binnendoor routes rijden is Garmin subliem, i.c.m. de Onroute Motorkaart van Waypoint is het onovertroffen rijden.
De gewone kaart gebruik je voor de snelle of de kortste routes, voor leuk rondrijden gebruik je de Motorkaart.
Gisteren nog op weg geweest. bij vertrek zet je een punt op een kilometer of wat weg op de kaart en begin gewoon te rijden. De route is een hele fijne route zoals de tourcommissie ook zou bedenken. Leuke wegen door bossen of langs water, gewoon een beetje om en zo.
Groeten, Ronald

'Longa via est'
RonalT

Berichtdoor JadKenJay » ma maart 08, 2010 6:12:29

Ik heb de Zumo 660 bekeken die was het meest compleet van allemaal, en was zo rond de € 500,00. Bij ene op kieskeurig.nl was hij zelfs € 490,00
de 510 had ik nog niet gezien.........
Gr, JadKenJay
JadKenJay

Berichtdoor Peter Bodelier » ma maart 08, 2010 8:00:43

Ik wil toch nog een klein lansje breken voor de TTR, waarmee ik wil zeggen dat het nu niet helemaal zo is, dat er niets mee te beginnen is op de motor.
TTR wordt ook meteen geleverd met een cardo set voor draadloze verbinding met de TTR en werkt goed.

Als je een route uitzet via Enroute is het ook mogelijk om zelf mooie toeristische routes te plannen.
Is daarna ook via de TTR te rijden.

Bij Garmin kan het niet hebben van een juiste versie van MS (MapSource)nog wel eens voor verassingen zorgen(ander stuk route).
TTR is ook te gebruiken met routes voor de Garmin gemaakt.
Je hebt dan de mogelijkheid om de routes om te zetten via een gratis programma Tyre.

Ja er zijn geen opslag mogelijkheden vwb muziek en foto's op de TTR.
Nogmaals ieder zijn keuze en vooral veel planplezier en rij plezier gewenst.
Groet,
Peer.
Peter Bodelier

Berichtdoor Borretje » za apr 03, 2010 10:35:15

Dan breek ik samen met jou de lans voor de TTR Peter,
Ook ik heb een TTR. Na enige studie heb ik hem "geholpen" met een andere navcore en bootloader, kan ik daar nu de nieuwste (gedownloade) kaarten op zetten met alles wat erbij hoort... flitspalen (maandelijkse updates)
Ik heb hem voor navigatie en niet om muziek te luisten of foto's te laten zien onderweg, moet vooruit kijken he :)
Route plannen kan ook makkelijk door de juiste opties in je instelmenu te zetten, snelwegen vermijden is dus zoveel mogelijk van de snelweg af. Om een leuke route te plannen gebruik ik TYRE, een freeware programma waar ik heel behoorlijk mee uit de voeten kan. Ook kan TYRE een "GARMIN" aangeleverde route omzetten voor gebruik in Rider. Hij knipt dan het bestand in hapklare brokken voor de Rider. (Gedaan met de routes voor Bullay van Ronaldt). Door de nieuwe bootloader kan ik nu ook SD kaarten aan van meer als 2Gb. EERRGG makkelijk om heel veel routes er op te zetten die je altijd kunt oproepen.
Het klopt dat TomTom geen nieuwe editie meer heeft uitgegeven na de 2e editie uitgave. Is in mijn ogen ook niet echt nodig, het ding functioneert naar behoren (voor mij). De software is wel aangepakt, en er is dus nu een nieuwe Navcore uit voor de Rider ( voor intimi alleen navcore in de 7 serie ivm bleutooth headset). ook de bootloaders worden aangepast en kunnen worden gebruikt in de Rider, hiervoor zijn hele sites in het leven geroepen waar de info op staat.
Mochten er mensen zijn die hulp nodig hebben met hun Rider om hem van Benelux naar bijv Europa om te zetten of om de flitspalen bij te werken wil ik daar best bij helpen.

Gr

Rob
Helemaal gout.......
Borretje

Berichtdoor RonalT » zo apr 04, 2010 1:04:33

Peter Bodelier schreef:Als je een route uitzet via Enroute is het ook mogelijk om zelf mooie toeristische routes te plannen.
Is daarna ook via de TTR te rijden.

Bij Garmin kan het niet hebben van een juiste versie van MS (MapSource)nog wel eens voor verassingen zorgen(ander stuk route).
TTR is ook te gebruiken met routes voor de Garmin gemaakt.
Je hebt dan de mogelijkheid om de routes om te zetten via een gratis programma Tyre.

Met Enroute bedoel je waarschijnlijk het oude OnRoute van de ANWB / Promotor. Een pakket waarmee je routes kan maken en in een navigatiesysteem stoppen.

Maar er is door Waypoint een nieuwe versie gemaakt. De OnRoute motorkaart, een stuk software waarmee je routes kan laten maken waarvan de gemiddelde club-toercommissie verbleekt.
Je wijst gewoon een eindpunt aan en begint te rijden, door de manier van opbouw van het wegennet wordt er een keurige route gemaakt over niet al te grote en niet al te kleine wegen. Dorpen worden zo veel mogelijk vermeden en routes lopen door bossen of langs het water.... :roll:
Helaas alleen geschikt voor Garmin.

Om routes om te zetten naar TT-formaat moeten de routes van Garmin wel als .GPX opgeslagen zijn. Met een GDB kan je weinig denk ik....

Tomtoms zijn uitstekend in het eenvoudige tourwerk, maar voor zwaar tourgebruik mis je een en ander. Als ik een lekkere binnendoor route maak van circa 150 km moet hij voor TT meestal in twee-en gehakt worden. Kreeg pas een route van 115 km van een TT-collega, ook deze was in 2 gedeelten..... (je moet namelijk vrij veel routepunten gebruiken om zeker te weten dat alles goed kom)
Dit is vergelijkbaar met de verschillende Mapsource versies.....

De veelheid van navigatiemogelijkheden blijft lastig.

Tomtom is beslist niet onmogelijk op de motor, maar voor hetzelfde geld heb je een Garmin Zumo (en voor minder een Nuvi).
Groeten, Ronald

'Longa via est'
RonalT

Berichtdoor Peter Bodelier » zo apr 04, 2010 8:12:38

RonalT jouw uitleg is hardstikke duidelijk.
Als ik een volgend apparaat koop zal het ook een Garmin zijn, puur vanwege de mogelijkheden op kaartgebied.
EnRoute was een tikfoutje moest OnRoute zijn.

Nu vind ik het financieel te gortig om over te stappen.
Maar deze discussies zijn in ieder geval makkelijk voor iemand die nog een beslissing moet nemen.

We komen in ieder geval daar waar we willen zijn. Toch?
Groet,
Peer.
Peter Bodelier

Berichtdoor RonalT » zo apr 04, 2010 10:19:13

Dat is het grote voordeel van een navigatie toestel.
Als je een einddoel ingeef kom je er altijd. Ook al rij je totaal de verkeerde richting op dan zal je altijd bij het doel uitkomen.

Wat me ook wel eens een keer grappig lijk is om met een man of 10 op één punt te starten naar een gezamenlijk eindpunt met allemaal een ander merk/type navigatiesysteem.
Kijken hoe we allemaal rijden...... :)
Groeten, Ronald

'Longa via est'
RonalT

Berichtdoor RonalT » zo apr 04, 2010 12:09:01

Peter Bodelier schreef:Bij Garmin kan het niet hebben van een juiste versie van MS (MapSource)nog wel eens voor verassingen zorgen(ander stuk route).

De vele versies van Mapsource kunnen voor verrassingen zorgen, maar minder als gedacht wordt.
Het belangrijkste is om een navigatiesysteem uit te zoeken die niet perse wil herberekenen. Want het herberekenen kan de routes in de war sturen.

Een Garmin route wordt door de bedenker gemaakt aan de hand van een begin en eindpunt met daartussen bijvoorbeeld 2 waypoints. Een fictief voorbeeld is de paasmaandag. Beginpunt Dinteloord, eindpunt Renswoude, waypoints WouwseTol en Breda. Hierna druk in op de knop bereken en er wordt een route uitgerekend.
Je zou denken dat deze route uit 4 punten bestaat. Maar niets is minder waar. De route bestaat uit de 4 Waypoints en verder uit nog 322 andere punten, dit zijn richtingpunten. Deze 322 punten worden door Mapsource aan de route toegevoegd om de route uitwisselbaar te maken. Je kan nagaan als er elke 500 meter een punt vastligt in een route deze route ook bijna vastligt, zolang je maar niet ga herberekenen. Dan worden die 322 punten namelijk weer op andere plaatsen gelegd.

Maar mocht ik een route krijgen met een verkeerde versie, dan heb ik altijd een Netbook in mijn topkoffer liggen waarop Mapsource staat. Dan ben ik in staat om een route binnen 10 minuten aan te passen aan mijn versie.
Verder is het Netbook ook gemakkelijk om foto's te bekijken en bewaren..... en eventueel internetten onderweg (MacD) en op vakantielokaties.

Peter Bodelier schreef:TTR is ook te gebruiken met routes voor de Garmin gemaakt.

Over uitwisselen TT <=> Garmin is mogelijk omdat we tegenwoordig routes naar navigatiesystemen verzenden als .GPX Deze zijn inderdaad met Tyre om te zetten.
Maar veel routes die je kunt downloaden zijn opgeslagen als .GDB en daarmee kan je weinig doen.
Groeten, Ronald

'Longa via est'
RonalT

Keer terug naar Navigatie en GPS