Goldwingforum Nederland

Dit digitale ontmoetingsplaats voor en door Goldwing rijders.

Garmin Nuvi 510

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.

Garmin Nuvi 510

Berichtdoor edvissers » vr feb 05, 2010 11:30:36

Even geplukt uit het draadje waarin leden naar de Eifel gaan :D

RonalT schreef:Een 610 is niet waterdicht dus niet direct een aanrader voor op de motor. Tijdens een regenbui plastic gebruiken of opbergen is dan een optie.

Daarom wil ik de lezer even wijzen op de de Nuvi 510. Deze beschikt over een regionale kaart van de Benelux, Frankrijk en een gedeelte van Duitsland, een motorsteun en bluetooth om met een helmset te koppelen. Hiermee is de Nuvi 510 ook geschikt voor gebruik op de motor. Hiermee is ook een GPS toestel beschikbaar voor mensen die niet direct een grote investering wil doen.

Bij het aankoppelen van de Nuvi 510 aan de PC kunnen middels Mapsource routes naar het toestel worden verstuurd en vanuit het toestel worden geïmporteerd naar de routelijst. In de Nuvi 510 kunnen maximaal 10 routes worden geïmporteerd, het aantal routes je kunt meenemen is (met optionele MSD kaartjes) natuurlijk onbegrensd. Middels de trackback functie kan de Nuvi 510 gereden routes omkeren om je weer terug te leiden naar het vertrekpunt. Het aantal trackpunten die opgeslagen kunnen worden (tracklog) bedraagt 10.000 stuks, hiermee kan na een rit in Mapsource nog eens bekeken worden waar precies gereden is, op welke hoogte en met welke snelheid (!). Tijdens het rijden van een route valt het wel op dat het herbereken niet uitgeschakeld kan worden. Het uitschakelen van het herberekenen heeft als voordeel dat de route in takt blijft ook al wordt deze (tijdelijk) verlaten.

Nadelen zijn er ook zeker, zo kan er enkel middels bluetooth één headset worden gekoppeld, is de afleesbaarheid in zonlicht matig, de bediening absoluut niet motorhandschoen-vriendelijk, kan het herberekenen niet worden uitgeschakeld

Voor prijzen tussen de 189,- (PixMania) tot 295,- elders is dit een aantrekkelijk alternatief voor de dure motornavigatiesystemen.

AfbeeldingAfbeelding

De 510 dus...
Geschikt of ongeschikt...

Geschikt? Naar mijn oordeel niet. Kijk hier nog eens naar.

Nadelen zijn er ook zeker, zo kan er enkel middels bluetooth één headset worden gekoppeld, is de afleesbaarheid in zonlicht matig, de bediening absoluut niet motorhandschoen-vriendelijk, kan het herberekenen niet worden uitgeschakeld

Alleen al het feit dat herberekenen niet kan worden uitgeschakeld kan onderweg tijdens het rijden van een vooraf gemaakte route vervelend zijn. Je rijdt lekker, maar o lala.. Een wegopbreking. Je moet en stuk omrijden... De 510 gaat herberekenen. En dan?
edvissers
GL 1500 rijder

Re: Garmin Nuvi 510

Berichtdoor RonalT » za feb 06, 2010 2:10:53

edvissers schreef:Geschikt of ongeschikt...

Onder voorwaarde geschikt voor gebruik op de motor.......

Je had er wel bij moeten schrijven dat het een reactie was op een motorrijder die een niet waterdicht navigatiesysteem op de motor gebruikt omdat dat veel goedkoper was. Daarop wilde ik laten zien dat je ook een navigatiesysteem kan kopen wat waterdicht is en met routes overweg kan en ook nog niet zo heel duur is.

Inderdaad zijn dit nadelen die voor mij zwaar wegen, maar voor sommige anderen geen 300 euro waard zijn. Want het prijsverschil is dus wel ongeveer 300 euro......

RonalT schreef:Nadelen zijn er ook zeker, zo kan er enkel middels bluetooth één headset worden gekoppeld, is de afleesbaarheid in zonlicht matig, de bediening absoluut niet motorhandschoen-vriendelijk, kan het herberekenen niet worden uitgeschakeld

Ik zou hem niet op de motor willen gebruiken, maar er zijn mensen die sneller tevreden zijn. Er zijn zelfs mensen die met een TT tevreden zijn :wink:

Herberekenen is geen probleem, als je voor voldoende goed geplaatste routepunten zorg.
Herberekenen is een probleem, maar te omzeilen door de route gewoon op nieuw in te laden als hij heeft herberekend terwijl jij dat niet wil. Klopt, is wat meer handelingen maar dat moet je er voor over hebben.
Ook heeft hij geen audio-uit om hem aan te sluiten op de motorintercom.
Het is allemaal wat minder.

Als je een Zumo 550/660 ga vergelijken met een Nuvi 510 is het alsof je een Goldwing vergelijk met een Deauville :lol:
Groeten, Ronald

'Longa via est'
RonalT

Berichtdoor edvissers » zo feb 07, 2010 3:19:42

Als ik goed geïnformeerd ben is er nog een belangrijk verschil.

Bij het importeren van een in Mapsource gemaakte of herberekende route gaat de Nuvi weer herberekenen. Ik heb begrepen dat je geen instellingen kunt aanpassen. Instellingen zoals meer of minder snelweg. Dan kun je toch een route in je Nuvi krijgen die behoorlijk afwijkt van die in je Mapsource. Voor het rijden van routes wellicht minder geschikt hierdoor.
edvissers
GL 1500 rijder

Berichtdoor RonalT » zo feb 07, 2010 4:32:29

voor meer dan voldoende routepunten zorgen. Dan kan er niet veel aan de route verkeerd gaan.

Het zijn allemaal zaken waar je natuurlijk rekening mee moet houden, maar zoals ik al eerder schreef: voor alle mensen die een ZUMO te duur vinden is een waterdichte Nuvi een betere oplossing dan een Mio in een boterhamzakje of een TomTom in een zelfgemaakt plastic kastje...

Maar men moet natuurlijk goed overwegen of deze navigatieoplossing een passende is. Door de voordelen t.o.v. bv. een Zumo (eigenlijk alleen de prijs) en de nadelen (hierboven genoemd) zijn de verschillen heel erg groot.

Het is een low budget oplossing voor mensen die af en toe een toerrit maken.....

Voor het gebruik wat ik maak van navigatie is het totaal ongeschikt, ik heb jaren een Streetpilot 2610 gehad (topapparaat) en ben nu overgestapt op een ZUMO 550 (moet zich komend jaar nog bewijzen) omdat het scherm van de 2610 (eerst: af en toe) rare kuren heeft.
Begint zomaar spontaan uit te zoomen totdat heel Europa in beeld staat. Dat is erg lastig als je midden in Breda op een drukke weg rijdt en er gezegd wordt dat je over 120 mtr links af moet slaan..... kort na elkaar waren drie zijwegen naar links.
En de grootste aanmoediging om de Zumo te kopen was de prijs van (op dat moment) 407 euro (incl verzenden).
Groeten, Ronald

'Longa via est'
RonalT

Berichtdoor lemmens » zo feb 07, 2010 5:32:46

hoi ed
weet niet over welke nuvi je het nu hebt? de 510 of de 610
de 610 kun je gewoon routes in opslaan via mapsource en die werken prima
ook de 610 heeft de mogenlijkheid om indien gewenst autosnelweg /tolweg/onverhard/ uit te schakelen(vermijden)
wat wel zo is dat de nuvi niet waterdicht is zelf los ik dit op door hem op te bergen in mn linker kuipvakje (bij regen)

greets
lemmens
gl 1100 aspencade bj '82
greets
lemmens
gl 1100 aspencade bj'82
lemmens

Berichtdoor RonalT » zo feb 07, 2010 8:16:18

edvissers schreef:Ik heb begrepen dat je geen instellingen kunt aanpassen. Instellingen zoals meer of minder snelweg. Dan kun je toch een route in je Nuvi krijgen die behoorlijk afwijkt van die in je Mapsource. Voor het rijden van routes wellicht minder geschikt hierdoor.

Ik heb de gebruiksaanwijzing er maar een bijgehaald, snellere tijd / kortere route, off-road en het vermijden van bepaalde weggedeeltes is mogelijk.
Meer of minder snelweg is het schuifje in Mapsource, navigatiesystemen kennen deze functie volgens mij niet.

Hij kent zelfs fotonavigatie, dat kan ik met mijn 2610 of 550 niet eens....

@Lemmens, deze topic gaat over de 510. Dat is een heel ander soort toestel dan de 610.....
Groeten, Ronald

'Longa via est'
RonalT

Keer terug naar Navigatie en GPS