Bochtenwerk bijschaven

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
desander
Berichten: 180
Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Loppem, West-Vlaanderen

Bochtenwerk bijschaven

Bericht door desander » 25 jul 2015, 10:53

Beste forumleden,

Daar ik pas sinds kort een Goldwing bestuur, en in feite nog niet helemaal duidelijk begrijp hoe men precies het bochtenwerk hanteert, dacht ik dat het moment gekomen is, om dit beter onder de knie te krijgen.
Daarom mijn vraag, wie van jullie bereid zou zijn, om mij hierin te verbeteren.
Ik heb al heel wat filmpjes bekeken op YouTube, maar deze zijn meestal voorgesteld met lichtere motoren.
Een Goldwing is toch wel een ander verhaal.
Ik zou mij al heel wat veiliger voelen als ik dit beter zou kunnen uitvoeren.
En misschien zijn er wel meer Wingerds die heimelijk met dezelfde vraag zitting, maar dit niet spontaan naar buiten durven te brengen.
Dus een georganiseerde workshop op een oefenterrein, gegeven door ervaren Wingerds, daar zouden volgens mij heel wat mensen bij gebaat zijn.

Laat de voorstellen dus maar komen.

Gilbert.
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Bochtenwerk bijschaven

Bericht door RonalT » 25 jul 2015, 11:30

Het maken van bochten verschilt volgens mij niet wezenlijk van andere motoren. Er zit natuurlijk wel een verschil in lichtere en zwaardere motoren, maar ook sportmotoren en choppers maken verschil.

Het gaat er toch in het beginsel om dat je de bocht goed begint en zorg voor uitwijkruimte,voor het moment dat er iets mis gaat.
Voorbeeld: na een bocht naar rechts moet je zorgen nog ruim rechts van de middenstreep te rijden. Als er iets anders gaat dan gedacht zit je niet gelijk op de andere weghelft waar op dat moment misschien een grote bus rijdt.
Bochten zonder overzicht rijdt je ook anders dan bochten waar je de rest van het wegverloop en eventuele tegenliggers kunt zien.

Je moet je ten alle tijden realiseren dat je met een behoorlijk zware motor op weg bent die je niet zo maar even in een kortere lijn wring. Het aanpassen in een bocht is wat lastiger. Dus van te voren inschatten watje kan doen.

Maar houd ook rekening met het stoppen. De motor is niet zwaar als je er mee rijdt (meer dan 20km/u), maar wel op het moment dat je gaat stoppen. Als je je voeten niet op de juiste manier wegzet en de plek is verkeerd, zand of grint, kan je eenvoudig omvallen. Een groot voordeel is dan een bij lage snelheid omvallende Gold Wing meestal goed terecht komt zonder veel schade.....


youtu.be/m2MBD9A6IQc

Ik denk dat veel rijden belangrijk is, je motorfiets leren kennen. Ga af van de jouw bekende wegen af.... probeer als je een beetje vertrouwd ben met de machine eens in de Ardennen of de Eifel te gaan rijden.
Maar bedenk altijd vooraf wat je gaat doen. Kijk dus altijd goed en voldoende ver vooruit wat er mis kan gaan. Dit 'scannen' van de weg moet een tweede natuur worden. (hoezo eigenlijk tweede? )
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: Bochtenwerk bijschaven

Bericht door Marco1 » 25 jul 2015, 12:02

Klopt wel wat je zegt Gilbert.
Ik zelf heb nu sinds enkele weken weer een motor. Heb hiervoor negen jaar geen motor gehad.
Maar voor mij gaan de bochten ook niet zo snel als de rechte weg.
Als voorbeeld. Aan het eind van de A50, ja daar bij de Ikea Eindhoven, waar de weg overgaat op de A58. Daar staat de cruise control van de auto altijd op 127 en die bocht kan ik met 127 ook door (veel harder ook niet). Die bocht rijdt ik met de wing niet veel harder dan 100 denk ik, gewoon omdat ik het gevoel heb niet harder te durven. Dit komt waarschijnlijk ook omdat ik mijn laatste motor weggedaan heb omdat ik op een rotonde onderuit gegaan ben.

Dus ik zeg ja voor een dagje oefenen (als ik dan tenminste kan).
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

Gebruikersavatar
bowser
Berichten: 727
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zegge

Re: Bochtenwerk bijschaven

Bericht door bowser » 25 jul 2015, 12:20

Een VRO cursus kan jullie daar heel goed mee helpen ,en je leert wat je met je eigen motor kan { of niet gaat } :D :D :lol:
groeten uit de Zeg

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Bochtenwerk bijschaven

Bericht door RonalT » 25 jul 2015, 12:29

Er zit natuurlijk een giga-verschil tussen autorijden en motorrijden. Met de auto is het een kwestie van sturen om een bocht door te gaan. Is de bocht scherper dan is het een kwestie van iets meer aan je stuur draaien. De snelheid waarmee een bocht kan worden genomen is voor een groot deel afhankelijk van de hard/zachtheid van je banden. Verder moet natuurlijk de vering in orde zijn.
Maar de meeste auto's kunnen veel sneller door de bocht dan de bestuurder denkt.
Dat heb ik op circuitpark Zandvoort wel gezien met Toyota Celica's, jaren terug. Dat was in de jaren 80 een standaardklasse, die 'gewone' Celica's reden sneller rond dan de "gewone" motoren. De tijdwinst maakte deze auto's in de bochten, want met acceleratie en snelheid legde ze het af tegen de motoren. Maar de bestuurders van die auto's zaten ook in speciale stoeltjes met 5 punt-gordels.

Bij een motorfiets komt het veel meer op behendigheid, bodemvrijheid en vertrouwen neer. De motorrijders met wat meer lef/vertrouwen weten precies hoe hard ze door de bocht kunnen. Hierbij komt natuurlijk ook nog 'kennis' van je motor bij kijken. De eerste ritten weet je niet hoe ver je kunt gaan voordat delen de grond gaan raken, daar moet je ervaring in op doen.
Na een jaar tot enkele jaren weet je precies wanneer je voetsteun nog een of twee millimeter boven de grond hangt.

Je ziet het ook met regen. Motorrijders gaan graag met mooi weer rijden. Ze kunnen dan ook lekker scheuren en bochtjes nemen. Totdat het begint te regenen, dan zie je er een aantal die ineens `op eieren lopen`. Diegene die wel veel in de regen rijden gaan dan ook lekker door maar anderen blijven ineens achter. Ook hier is het gewoon het vertrouwen wat er 'wel of niet' is.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Bochtenwerk bijschaven

Bericht door director » 25 jul 2015, 13:25

Ik heb zowel een VRO als een regentraining gedaan, beide helpen je om bewuster en beter te rijden.


Er zijn veel kleine bedrijfjes die vro cursussen geven, vaak zijn het motor instructeurs bij de politie enz dus die weten weer waar ze over praten. Je krijgt geen officieel vrouwen diploma, maar wel de training voor minder geld.

Mijn zaterdagmiddag tip, knieën tegen de tank drukken helpt je in een bocht. Vaak zie je motorrijders "wijdbeens" op de motor zitten, da's niet echt actief en een passende motorhouding.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Karin

Re: Bochtenwerk bijschaven

Bericht door Karin » 25 jul 2015, 16:37

director schreef: Er zijn veel kleine bedrijfjes die vro cursussen geven, vaak zijn het motor instructeurs bij de politie enz dus die weten weer waar ze over praten. Je krijgt geen officieel vrouwen diploma, maar wel de training voor minder geld.
Vrouwendiploma's lijken me ook alleen voor vrouwen....
Logisch toch dat jij er geen een kreeg? :mrgreen:

peter

Re: Bochtenwerk bijschaven

Bericht door peter » 25 jul 2015, 16:41

Om te beginnen kan je eerst eens rondjes en achtjes maken met stationair draaiende motor en het stuur volledig tegen de aanslag. Daarna zoek je een mooie rotonde of bocht die je uitroept tot trainings exemplaar en die bocht of rotonde neem je steeds een beetje sneller. Doordat je de bocht of rotonde kent en weet wat erachter ligt wordt je niet verast en kan je ook steeds iets harder.
Uiteraard moet je motor in goede staat zijn en ook al redelijk sturen. Slappe vering of speling op je lagers zal je rijstijl en vertrouwen geen goed doen.
Ook kan het helpen om eens achter een ervaren bestuurder aan te rijden die op een gelijke fiets rijdt.

desander
Berichten: 180
Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Loppem, West-Vlaanderen

Re: Bochtenwerk bijschaven

Bericht door desander » 25 jul 2015, 16:59

Misschien heb ik bij het starten van dit topic, de titel verkeerd gekozen.

Eigenlijk had het moeten zijn "handig korte bochten nemen"


youtu.be/YMP-8C7D1H8

Dit korte filmpje zegt het allemaal.

Jezelf via diverse behendigheidsoefeningen kunnen verbeteren, dat zou al heel wat zijn.
Al moet het dan wel niet zo perfect zijn.
Als we al de angst kunnen overwinnen om dit soort dingen te durven doen.

Laat ons dit misschien in een evenement stoppen, ergens op een (hopelijk) zonnig weekendje.

Dit moeten ervaren Wingerds volgens mij best voor mekaar kunn3n krijgen, zou ik zeggen.
Dan ergens op een mooi terrein, met waarom niet wat extra toeters en bellen, zoals een eet-en drinkkraampje.
Al was het maar om de boel wat opvrolijken.

Misschien iets langs de grens Nederland - België...?

Gilbert.
Laatst gewijzigd door desander op 25 jul 2015, 17:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Bochtenwerk bijschaven

Bericht door director » 25 jul 2015, 17:06

Karin schreef:
director schreef:................geen officieel vrouwen diploma, maar wel de training voor minder geld.
Vrouwendiploma's lijken me ook alleen voor vrouwen....
Logisch toch dat jij er geen een kreeg? :mrgreen:
LOL, autocorrect op mijn mobiel da's altijd een feest. Ik heb trouwens wel een vrouwendiploma, ben al 22jaar getrouwd :wink:
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
Road Warrior
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 mei 2014, 18:12
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Turnhout

Re: Bochtenwerk bijschaven

Bericht door Road Warrior » 25 jul 2015, 17:16

He Gilbert, eerst ff nieuwe bandjes, je zal zien dat het al een stuk makkelijker gaat.
Als je net zo'n orgel hebt gaat het allemaal wat stroef. Je moet wat vertrouwen kweken door vlieguren te maken. Als je meer vertrouwen hebt in het masschien komt het allemaal vanzelf. Als ik eens bij je kom dan gaan we samen 8-jes oefenen op een parkeerplaats (lijkt moeilijker dan dat het is).

Heb vertrouwen dan komt het allemaal goed. :lol:

Groeten, Ger
Het lijkt moeilijk; maar het is niet makkelijk!

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: Bochtenwerk bijschaven

Bericht door peter n.d. » 25 jul 2015, 18:35

Beste Gilbert , veel oefenen door veel te rijden zodat je machine door en door kent . In het begin van mijn eigen motor leven reed ik elk vrij moment met de motor . Ook ging ik met de motor gaan werken en reed steeds met een flinke omweg naar huis . Al doende leert men . En niet alleen gaan rijden bij mooie weer , ook als het regent moet je gaan rijden zo leer je je motor beheersen in alle weersomstandigheden . ik wil je beste wel eens op rit mee nemen . Laat maar iets weten of je dat wel ziet zitten . Ik heb mijn schoonvader leren motorrijden op zijn 57 levensjaar . Hij had nog nooit met een motor gereden en je moet hem nu eens zien rijden (67 jaar inmiddels en nog steeds een hevige motorrijder ) . :mrgreen: Groeten Peter n.d. :wink:

desander
Berichten: 180
Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Loppem, West-Vlaanderen

Re: Bochtenwerk bijschaven

Bericht door desander » 25 jul 2015, 18:53

peter n.d. schreef:Beste Gilbert , veel oefenen door veel te rijden zodat je machine door en door kent . In het begin van mijn eigen motor leven reed ik elk vrij moment met de motor . Ook ging ik met de motor gaan werken en reed steeds met een flinke omweg naar huis . Al doende leert men . En niet alleen gaan rijden bij mooie weer , ook als het regent moet je gaan rijden zo leer je je motor beheersen in alle weersomstandigheden . ik wil je beste wel eens op rit mee nemen . Laat maar iets weten of je dat wel ziet zitten . Ik heb mijn schoonvader leren motorrijden op zijn 57 levensjaar . Hij had nog nooit met een motor gereden en je moet hem nu eens zien rijden (67 jaar inmiddels en nog steeds een hevige motorrijder ) . :mrgreen: Groeten Peter n.d. :wink:
Fijn dat je me wat wil bijschaven, maar eerlijk gezegd zou ik hier liefst een groepsevenement van maken.
Brengt ons wat dichter bij mekaar en zo kunnen er verschillende behendigheden op terrein gedemonstreerd worden.
Zeg maar de "groentjes" leren van de "volleerden"

Mij persoonlijk gaat het vooral om trukken zoals die in het voorbeeldfilmpje wordt gedemonstreerd.
Het klassieke bochtenwerk op de rijweg, daar heb ik ondertussen al wat meer vertrouwen in.
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Bochtenwerk bijschaven

Bericht door RonalT » 25 jul 2015, 19:28

desander schreef:Fijn dat je me wat wil bijschaven, maar eerlijk gezegd zou ik hier liefst een groepsevenement van maken.
Helemaal goed, Gilbert. Wij zijn er altijd voor te vinden. Het is alleen moeilijk om een geschikt stuk parkeerplaats o.i.d. te vinden.
Dus als je ideeën hebt.... Er zijn altijd wel mensen die komen als je iets leuks bedenkt.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

desander
Berichten: 180
Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Loppem, West-Vlaanderen

Re: Bochtenwerk bijschaven

Bericht door desander » 25 jul 2015, 19:40

Dus eerst zoeken naar een geschikte locatie, dan nog iets regelen voor een natje en een droogje.

Voor het eerste (locatie) zal ik al eens beginnen uitkijken...

Dan is het daarna nog een datum prikken en dan kan het feest beginnen!
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen

Plaats reactie